Spejlrefleks for nybegynder

  • Hey Tweakers,


    Efter længe overvejelse og stigende interesse har jeg besluttet mig for at købe et spejlrefleks kamera.


    Spørgsmålet er jo selvfølgelig så, hvilket?
    Jeg har fået anbefalet Canon og Nikon som toppen ( i hvert fald for nybegyndere) herunder D3100 og D5100 i Nikon-lejren og D1100 og D600 hos Canon. Hvad anbefaler i?
    Derudover skal jeg jo også bruge et objektiv. Jeg kan forstå at et 18-55mm som regelt følger med et nyt startkit - jeg går ud fra at det nok skal holde mig underholdt de første mange timer?


    Jeg rejser meget for tiden så motiverne vil være alt fra landskab til byer og mennesker. Jeg er sikker på at jeg kommer til at tage billeeder af alt, men det er der vel flere af jer som kender til :P


    Ser frem til at høre fra jer !


    /Hampen

  • Jo der er nogle tekniske fordele ved de forskellige, men de tager alle billeder af rigtig god kvalitet.
    Du skal nok beslutte dig for hvor meget du vil ofre, og så skal du ud og prøve dem i butikkerne. Det vigtigste for at det kommer til at fungere for dig er hvordan det ligger i den hånd, og hvordan du "føler" for brugerfladen.


    Jeg er selv canon mand, og er rigtigt tilfreds med mit 550D som opfylder mange af mine behov (bevares, man kan altid ønske sig mere, men er det nødvendigt), af Nikon modeller, der skal der nok andre på banen, har ikke fulgt med her.


    Valget mellem nikon og canon syntes jeg umidelbart virker fornuftigt, idet der til disse er det største udvalg af objektiver og andet tilbehør. Sony skulle også levere nogle lækre dSLR, men jeg kender dem ikke rigtigt.


    /ask

  • Jeg tager ud i dag og føler lidt på dem :)


    Mit budget ligger omkring 6000,- for et start kit og jeg må indrømme at Canon er nok det der trækker mest. Dog fandt jeg ud af at et Nikon D5200 kan erhverves for ca. samme pris som et Canon 600/650D og som jeg kunne forstå, så har Nikon flere MP, men hvor stor betydning det har ved jeg ikke. Pt har jeg kun 2 kammerater som går op i foto, den ene er canon mand og den anden nikon og de er begge "fanboys". :roller:


    Hvis der er nogen der har erfaring med begge, så må i meget gerne sige til.

  • Hvorfor ikke købe brugt? Jeg ved du måske ikke har så meget erfaring med at se efter kamera udstyr, men du kan jo altså få en del mere udstyr for de penge (eller spare lidt penge).


    Om det er det ene eller det andet mærke er ikke vigtigt. Jeg har personligt Canon men det er kun fordi jeg beskæftigere mig med video og her er Canons lidt mere egnet - men et Nikon kan også sagtens optage video.


    Flere MPixel er ikke nødvendigvis bedre, bare til en orientering.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvorfor ikke købe brugt? Jeg ved du måske ikke har så meget erfaring med at se efter kamera udstyr, men du kan jo altså få en del mere udstyr for de penge (eller spare lidt penge).


    Om det er det ene eller det andet mærke er ikke vigtigt. Jeg har personligt Canon men det er kun fordi jeg beskæftigere mig med video og her er Canons lidt mere egnet - men et Nikon kan også sagtens optage video.


    Flere MPixel er ikke nødvendigvis bedre, bare til en orientering.


    Jeg har også været inde og kigge på Fotostart.dk, men jeg bor i Italien og jeg ville ikke købe noget brugt uden at have set det inden da. Jeg kan dog altid se om jeg er i Danmark når jeg skal have det næste objektiv. Derudover ville jeg kun købe brugt i Danmark, da jeg har dårlige erfaringer fra New Zealand og Italien.


    Angående MP, så havde jeg det lidt på fornemmelsen. Går udfra at nogle kamera håndtere deres MP bedre end andre.


    Jeg skal ind til Zurich by idag, så kan jeg lige kigge mig omkring og få en føler.


  • Angående MP, så havde jeg det lidt på fornemmelsen. Går udfra at nogle kamera håndtere deres MP bedre end andre.


    Jeg skal ind til Zurich by idag, så kan jeg lige kigge mig omkring og få en føler.


    Ja Megapixel betyder ikke så meget længere, det er kvaliteten af resten der gør forskellen. Men hvis du skal kigge på forskellige modeller, så kig grundigt på menuerne og tag det du bedst kan lide. Det er ikke noget værre end et kamera med en menu man hader. Så kan kameraet være noget så godt, men man får intet ud af det.
    Kiggede selv på Nikon, Sony og Canon og endte op med Canon fordi jeg bedst kunne lide deres menu.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Så var jeg endelig nede og få en føler og der var lidt sure miner fra familien da det tog en times tid ;)


    Jeg må sige at valget i sidste ende nok ryger på en Canon 650D. Den virkede mere overskuelig for mig og jeg syntes at den lå bedre i min hånd (ikke fordi at forskellen var så stor igen). Jeg er sikker på at dette nok skal blive et lækkert begynder setup.


    Nu kommet spørgsmålet så omkring objektiver og filtre.


    For 4000,- DKK kunne jeg få en 650D samt Canon EF-S 18-55 mm IS. Men hvor godt er dette objektiv? Jeg kan forstå at IS er canons image stabilisering og må gå udfra at dette er positivt. Dog læser jeg intet om USM - hvor stor betydning har dette?
    Jeg ville gerne ud i naturen og tage et par billeder - er der nogen der kan anbefale et udemærket objektiv til rimelige penge?


    Derudover er der filtre - er der nogen som er must have to begin with eller kommer det med tiden?


    Udover kamera og objektiv køber jeg selvfølgelig stativ, taske, hukommelseskort og muligvis batterigreb.

  • Tillykke med det - det skal du nok blive glad for!


    Mange skælder kit-objektivet ud, men så længe der er rimeligt med lys tager det faktisk fine billeder!


    Hvis jeg var dig ville jeg vælge det til at starte med (da man næsten får det kastet i nakken), og så bruge det i noget tid. Når du så begynder at fornemme hvad det er du mangler så kan du begynde at opgradere.


    Det er meget forskelligt hvad det er man har brug for. Nogle prioriterer at man kan hive meget lys ind (lavt f-tal), mens andre prioriterer stor "zoom" (højt mm-tal, eller stort spænd mellem laveste og højeste mm-tal). Man kan godt få begge dele, men så er det dyrt.


    Jeg har et Tamron 17-50 f:2.8 som sidder stort set fast på mit kamera. Det giver rimelig fleksibilitet i "normal-zoom" området (17-50), mens der stadigt lukkes en del lys ind (f2.8). Samtidigt er det til at komme til for menneske penge. En anbefaling herfra!


    Man kan godt få objektiver ala 17-300mm - men her er der efter min mening ofte gået for meget på kompromis med kvaliteten, der er dog et ekstremt fleksibelt objektiv.


    Filtre: Det er ikke nødvendigt! Hvis du skal bruge det til noget er det for at beskytte frontlinsen på dit objektiv - og så skal du bruge et klart filter AF GOD KVALITET. Det giver ikke mening at smide et billigt stykke glas foran sit dyre objektiv.


    Vent eventuelt med alt det andet tilbehør til du kender dine behov! En ting jeg dog vil råde dig til at kigge efter er en strop ala Black Rapid eller Sun Sniper - de er altså super fede når man slæber rundt på kameraet. Taske - der bruger jeg stort set altid den taske jeg alligevel har med, og stativ kommer sotrt set aldrig med da det er for bøvlet. Bruger det dog en gang imellem på små dedikerede ture.
    http://www.blackrapid.com/ eller http://www.sun-sniper.com/


    God fornøjelse med at lære dit kamera at kende!


    Jeg vil i øvrigt anbefale dig at smide det over på Av eller Tv indstillingen med det samme, så du lære at udnytte lukketid og blænde og derved få rigtigt meget mere gavn af mulighederne i dit nye grej.


    /ask

  • Sigma kalder deres "IS" for "HS" og USM står bare for Ultra Sonic Motor, der gør at objektivet ikke siger ret meget når det fokuserer, det er noget alle canon objektiver kommer med, så det er ikke så vigtigt.

  • Jeg har selv et Nikon D3100 og som nybegynder med et lavt budget er der mange roser her fra.
    Jeg købte det til 4000 med objektiv 18-250, hvilket er ret fedt hos din Photoshop mener jeg det var. Dem med den grønne facade.


    Jeg har rejst meget med det og det var fantastisk at kunne zoome så meget og indstille manuelt, hvis det eksempelvis var en fugl i et træ man tog billeder af.


    Ved ikke om det hjælper, men spørg i forretningen og gå igen, hvis de ikke lytter til, hvad du søger. Nogen gange vil de bare sælge.. Gå ind til flere og tag en snak.


    På de rejser jeg har været på, har flertallet være Nikon, men tror det er fordi, at det er lettere at finde et godt kamera til lavt budget ved Nikon. Man skal også huske på, at de udelukkende laver kameraer, hvorimod Canon ligeledes laver printere og andre ting.