lad os sætte en streg over det en gang for all Rad og vand

  • Mange tror at fordi de sætter en stor Rad på deres vandkøling vil deres system være MEGET køligere.
    Det er en stor fejl sådan hænger det bare ikke sammen


    bare fordi du har en stor rad vil dine temp's ALDRIG kunne blive lavere end den temp der er i samme rum og de vil også altid ligge lidt over stue temp.


    Det du får ud af at sætte en stor rad på er mere Kølings kapicitet. det vil sige at du på samme loop kan køle flere enheder cpu gpu ram osv. uden at dine temps stiger ret meget.


    så når du køber en stor rad til kun at køle din CPU gør du det fordi at du har plads til udvidelse og ikke fordi at du før bedre temps. jo måske et grader. men ikke noget af betydning.

  • Jovist - det ville jo kræve et decideret køleelement for at få temperaturen under "rum". Såsom en køleskabsgenerator. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det har du ganske ret i. Basal fysik.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • ser det bare tit at folk tror at de ved at bruge er stor rad kan få deres cpu køligere end ved brug af en mindre rad.. og det er jo ikke tilfældet.


    ja det skal noget køling til at komme under rum temp. kompressor, tøris, nitrogen, osv osv ganske simpelt fysik. helt enig.

  • Quote

    ser det bare tit at folk tror at de ved at bruge er stor rad kan få deres cpu køligere end ved brug af en mindre rad.. og det er jo ikke tilfældet.


    ja det skal noget køling til at komme under rum temp. kompressor, tøris, nitrogen, osv osv ganske simpelt fysik. helt enig.


    det kan en stor rad skam skam også sagten gøre; altså få cpu'en køligere. Det kræver blot at de i forvejen sidder med en cpu der er underkølet eller at de har overclocket cpu'en mere, end hvad rad'en kan klare. Vi snakker selvfølgelig Load temps.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • det kan en stor rad skam skam også sagten gøre; altså få cpu'en køligere. Det kræver blot at de i forvejen sidder med en cpu der er underkølet eller at de har overclocket cpu'en mere, end hvad rad'en kan klare. Vi snakker selvfølgelig Load temps.

    og Logik

  • Det kan lade sig gøre at komme under stue temperatur, med et par store radiatorer - Årsagen er simpel, blæserne fungere ikke kun som luft cirkulation, men giver også en lille tryk forskel, som producere kulde på den ene side, og varme på den anden(Lige som en kompressor).


    Dog er virkningen temmelig svag, så det kan ikke bruges til noget - Med et vildt vandkølings system, kan du måske få temperaturen 2 grader ned under stue temperatur idle.


    Men det er da sjovt at gøre det, bare for at være på tværs:)


    Bortset for det, så er det IKKE besal fysik at beregne på trykforskelle osv. i den forbindelse.


    Hvis der ikke havde været blæsere, så kunne temperaturen i en normal stor vandkøling aldrig komme under stue temperatur - Hvilket er basal fysik.


    Jeg er sikker på at der er nogle som vil sige mig imod, og de ved ikke hvad de snakker om. Jeg kan opfordre til at selv læse på nettet, for jeg gider ikke bruge tid på en ligegyldig diskussion, som omhandler noget så simpelt som gaskonstanten.


    I kan læse mere om gaskonstanten her, i stedet for at begynde og diskutere: http://ibog.orbitbhtx.systime.dk/index.php?id=180




    God fornøjelse, mvh.

  • /bump.


    Gider heller ikke diskutere det. vælger bare at grine af det

  • Jeg morer mig i hvert fald :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H