Nas eller hjemme server?

  • Nej men harddisken kunne overføre med over 50mb/s, og de reklamerede med at den NAS kune overføre med 70mb/s dengang(de glemte bare at fortælle, det var ved brug af FTP;-P


    Det kostede mig ca. det halve at bygge en NAS selv, som havde muligheden for RAID, og som leverede alle de data harddiskene kunne klare:)


    Siden har jeg frarådet NAS, da de ofte koster mere end det man selv kan bygge dem for, og selv gjort er godt gjort - Især hvis trådstarter gerne vil ha' den skal kunne noget mere:)



    helt sikkert!


    Men ofte når jeg skal anbefale NAS/Hjemme server, så er det til folk som ikke kan finde ud af computere i forvejen, og derfor har de behov for noget simpelt der altid virker. Men ønsker han som sagt noget han selv skal rode med, så er det en hjemmeserver.


    Min erfaring er i hvert fald, at man ikke spare penge ved selv at bygge. Det er udelukkende for at have morskaben ved at bygge den.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Nej Jacobask, der er intet galt med netværket nogle af stederne.


    Trådløst!? Det var under bælte stedet det der.... Nej! Jeg køre ikke trådløst... Hvad tror du jeg er...(Det siger vist sig selv hvad du tror, så du behøver ikke svare..) Når jeg siger den NAS kun kørte med max. 10mb/s så kørte den ikke hurtigere, jeg ved godt hvad jeg snakker om. Det var en billig NAS fra QNAP


    Roligt nu - det var ikke personligt ment på nogen vis. Jeg er nok bare begyndt det laveste sted... Efter en del år på diverse fora er oplevelsen at det ofte er der problemet ligger.


    Det er også klart at der er sket meget på de sidste 5 år mht overførsel til/fra NAS. Og jeg er klar over at man kan få meget hjemmebyg for de samme penge, men det kræver at folk kan/ har lyst til at makke med det selv.


    Til simpel fil-server til 1-2-3 klienter er jeg ikke sikker på at jeg selv ville bruge tiden på det frem for at købe en færdig løsning...


    /ask

  • Jeg kan rigtigt godt lide at rode med tingene, og jeg har ret godt styr på det. Jeg skal lige opdateres på "hvadernytfronten" for at vide hvad jeg skal have. Jeg kan dog også godt lide enten at spare penge eller vinde noget på at bygge det selv. Men jeg tvivler på at jeg kan lave en hjemmeserver for under 2100 kr (uden diske.)


    Men jeg vil da kigge lidt på begge dele. Jeg tror det bliver 4 diske som måske køre raid (jeg vil have noget backup som er sikret.) Nas eller hjemmeserver, nu må vi se. Hvis i kender til nogle super tilbud så byd endelig ind :)


    I har været en stor hjælp. Mange tak.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S




  • Helt ok, jeg tænkte bare 'what!?' :-)

  • alternativt skal du over i en rigtig server. men de larmer som bar fanden. men noget Duel xeon og 4Gb ram kan sagtens klare det du beskriver. du kan evt købe en brugt de ligger vel i 2,000 og så skal du ud og finde nogle 2Tb diske til den. Hvis du har et sted at ligge sådan en server er det helt klart også et godt alternativ.


    så smider du bare noget Windows Home server 2011 på den. så køre det hele bare.


    Hvis du er rigtig hurtig er der en kanon server til en vild billig pris her. http://www.dba.dk/hp-proliant-dl380-g42x-i/id-83200432/


    HP Proliant DL380 G4:
    2x Intel Xeon 3,4Ghz
    4GB ram
    4 x 72,8GB harddiske



    950 kr.


    Du får ikke en bedre server for de penge. bare husk at sådan en larmer så meget at jeg vil råde dig til at ligge den i en kælder eller så langt væk som muligt.

  • Dopess: Jeg tror måske at det bliver lige i overkanten med sådan en fætter. Plads, larm og mest af alt strøm.


    Hvis man selv skulle lave en nas/hjemmeserver, hvilket bundkort/cpu burde man vælge? Her tænkes noget der er strømbesparende og som er maks mini itx.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S


  • det er vist mere end rigeligt kraft!


    Til det han skal bruge er en lille Atom rigeligt.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Dopess: Jeg tror måske at det bliver lige i overkanten med sådan en fætter. Plads, larm og mest af alt strøm.


    Hvis man selv skulle lave en nas/hjemmeserver, hvilket bundkort/cpu burde man vælge? Her tænkes noget der er strømbesparende og som er maks mini itx.


    Småt men godt:
    http://www.edbpriser.dk/bundko…50m1-usb3-id-4974110.aspx
    Burde være tilstrækkelig til de fleste



    Skal du bruge lidt mere CPU kraft:
    http://www.edbpriser.dk/bundko…s-p8h77-i-id-6738477.aspx
    Samt
    http://www.edbpriser.dk/proces…meafleder-id-5472161.aspx
    Du kan også tage en ikke-t version og selv underclocke den, så opnår man ca. samme strømforbrug:
    http://www.edbpriser.dk/proces…meafleder-id-4669094.aspx


    Giver et boost i processorkraft, men penge ud af vinduet hvis ikke du skal bruge det.

  • Dopess: Jeg tror måske at det bliver lige i overkanten med sådan en fætter. Plads, larm og mest af alt strøm.


    Hvis man selv skulle lave en nas/hjemmeserver, hvilket bundkort/cpu burde man vælge? Her tænkes noget der er strømbesparende og som er maks mini itx.

    okai ;D stadig en kanon server til den sjat penge.


    Hvis det skal være noget det ikke bruger for meget strøm og ikke larmer for meget så kan jeg helt klart anbefale en synology DS 409 eller DS 409+ har selv en kørende og den er bare kanon. bare husk den kommer uden diske. så det skal du også invistere i. hvis den er for dyr så tager du en lidt mindre synology model.


    Alternativt hvis du mener at DS409 er for billig kig efter Drobo. men de koster også der efter.


    Der er også nogle der bruger raspberry pi til dette formål. den koster ca 200 kr. der er mange muligheder.

  • En Synology NAS er hvad jeg vil anbefale til dig. Du har en Mac og her vil du kunne bruge Time Machine bachup til; Ja, det kræver selvfølgelig også du kører OSX på den.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • En Synology NAS er hvad jeg vil anbefale til dig. Du har en Mac og her vil du kunne bruge Time Machine bachup til; Ja, det kræver selvfølgelig også du kører OSX på den.

    Har faktisk fjernet MAC OSX helt fra den. Det er på ingen måde mig. Jeg bor dog sammen med en ven som har en mac og derfor ville det være fedt hvis der også var understøttelse af MAC funktioner.


    Jeg er kommet frem til jeg skal have 4 diske, hvor de nok køre raid 1. altså 2x raid 1 Også køre det ene som backup. Og dog er raid 5 nok smartest. Hot damn jeg har svært ved at finde ud af hvad jeg skal vælge :P
    Jeg tror dog at jeg er kommet frem til at en NAS er fint. Hvor godt fungere VPN på sådan en? Eller i hvert fald noget så man kan lave et netværksdrev man altid har adgang til. Sådan så jeg altid kunne streame min musik fra NAS'en?

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Har faktisk fjernet MAC OSX helt fra den. Det er på ingen måde mig. Jeg bor dog sammen med en ven som har en mac og derfor ville det være fedt hvis der også var understøttelse af MAC funktioner.


    Jeg er kommet frem til jeg skal have 4 diske, hvor de nok køre raid 1. altså 2x raid 1 Også køre det ene som backup. Og dog er raid 5 nok smartest. Hot damn jeg har svært ved at finde ud af hvad jeg skal vælge :P
    Jeg tror dog at jeg er kommet frem til at en NAS er fint. Hvor godt fungere VPN på sådan en? Eller i hvert fald noget så man kan lave et netværksdrev man altid har adgang til. Sådan så jeg altid kunne streame min musik fra NAS'en?


    Vil anbefale RAID 5 eller 10. Det er langt det bedste (hurtigste+sikreste).


    Jo du kan sagtens mappe et netværksdrev, og endda lave VPN med en Synology NAS. Synology har også en funktion der hedder Cloud Station, som virker ligesom DropBox - dog har du den plads du behøver og ikke kun 2-10GB.


    Til dagligt kører jeg selv med en DS412+ og den har masser af kræfter i overskud! Lige pt. leger jeg med Link Agreggation; Altså hvor jeg kører med begge LAN-porte, så jeg i stedet for kun én gigabit forbindelse har 2x gigabitforbindelse. Det øger jo "teoretisk" båndbredden - dog kun ved overførsler af flere filer på samme tid. Det kræver dog af computeren man bruger med det også har 2x LAN porte + en switch som også understøtter Link Agreggation (802.3ad protocol).

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Den er godt nok også ret godt oppe i prisen.


    Hvad er forskellen (sådan i grove træk) mellem DS411J og 412'eren?

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Synology kan godt køre VPN.


    og jeg er helt enig med King. prøv at kig på den her http://www.edbpriser.dk/nas-la…id-700329.aspx?q=synology

  • Quote

    Synology kan godt køre VPN.


    og jeg er helt enig med King. prøv at kig på den her http://www.edbpriser.dk/nas-la…id-700329.aspx?q=synology


    En ds410j ville jeg så aldrig købe fra ny stand. Det er en 2 år gammel model, så hvis det vat ville jeg hellere kikke på en DS410 eller DS411 brugt.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • En ds410j ville jeg så aldrig købe fra ny stand. Det er en 2 år gammel model, så hvis det vat ville jeg hellere kikke på en DS410 eller DS411 brugt.

    ja det er en gammel model. men kig på specs vs price. og når alt kommer til alt gør den lige nødagtigt det samme som alle de andre synology servere gør.

  • Hvis det skal være de billigere, så ville jeg hoppe på 411j i stedet, den er en generation nyere og faktisk også billigere end 410j'eren.


    Er det til filserver og VPN er en "j" model fin nok. Alternativet kunne også være en 2-disk DS712+ som senere kan udvides til flere diske via en DX510.


    /ask

  • Jeg var så heldig at vinde en Synology DS212j, og den er jeg sgu super glad for.
    Jeg har smide 2x2TB i den, og det funker bare.


    Både fra Boxee Box'en, men også fx fra iPad og iPhone når jeg er andre steder end hjemme.
    Er lækkert man bare kan streame ting hjemmefra. :)

  • Okay. Jeg er kommet frem til at jeg ikke bygger en selv. Nu er jeg dog i tvivl om hvilken Synology jeg skal vælge.


    Jeg er kommet frem til disse tre modeller: DS212+ ,DS412+ eller DS411j.


    Så det er enten to diske eller fire diske. Jeg ved ikke om jeg kan bruge de ekstra kræfter som de to første modeller har. Jeg vil ret gerne have 4 diske. Men 2 er da også okay.


    Problemet er jo bare jeg synes DS412+ er ret dyr.. Hvad siger i, giv mig lige et skub til den ene eller anden side :)


    EDIT: Okay okay. Nu står det mellem DS412+ eller DS411j. Jeg skal have 4 diske. Nu er det bare om jeg så vil give dobbelt pris. Den yder bare meget vildere 412 end 411. Tror også jeg kan få lidt mere sjov ud af at lege med den. Men man kan sige jeg kunne købe 411 + to diske til samme pris som 412.. Argh manner.


    Jeg hælder lidt til 412. Hvad siger i ?

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

    Rettet en gang, sidst af KreaTive ().

  • Hmm.. Hsr selv en 412+ stående og elsker den; dertil skal det dog siges, at jeg ikke får den brugt så meget som jeg jeg troede jeg ville. Derfor kan det måske også bedre svare med en mindre (måske brugt) til at starte med?


    Så kan du prøve det af uden rigtigt st miste noget.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650