Hjælp til anvendelse af 'samlemuffe'

  • Hej Tweakers.


    Jeg skal have sat en lampe op i loftet, og da ledningen ikke var lang nok måtte jeg købe noget mere ledning. For at sætte disse ledninger sammen købte jeg en samle-muffe. Jeg har dog overhovedet ingen erfaring med sådan en, eller med elektricitet i det hele taget. Jeg prøvede at putte de to blå ledninger i samme indgang, og de to brune i samme indgang, da jeg synes Bauhaus-damen fortalte mig dette. Men da jeg så sluttede den til i loftet gik strømmen.


    For at der ikke skal være nogen tvivl, så går jeg ud af at den brune ledning skal tilsluttes M1 i fatningen i loftet, og blå ledning skal i N.


    Er det fordi ledningerne skal "blandes" i samle-muffen? Så de den brune skal i samme indgang som den blå?



    Håber I kan hjælpe en elektronik-analfabet! :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det passer også med rød/brun til M1 (mellemledning) og blå til N (nul), så fejlen må ligge et andet sted. Som rasm401i siger, så sørg for at ledningerne på ingen måde rører hinanden.
    Går ud fra det er sådan nogle muffer her?


    http://www.avxperten.dk/el-mat…lemuffe-2,5mm2---klar.asp



    Jeg satte selv en lampe op så sent som i går med præcis disse muffer. Virker fint. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Dem du linker til fås i to varianter, den ene er der gennemgang fra det ene til det andet hul, den anden er der ikke. Du har sikkert fået en med gennemgang.... Prøv at mål efter med et ohm-meter.


    /ask

  • Samlemuffen ligner den her på en prik:
    http://www.greenline.dk/Produkt/1083/Dobbelte-samlemuffer


    Jeg tror faktisk ledningerne i samlemuffen rammer hinanden.. Men det lyder ret svært at få dem til ikke at røre hinanden, da de ligger lige op ad hinanden.

    Det er selvfølgelig kun det af-isolerede stykke af ledningerne der ikke må røre hinanden .. :)


    Men du kan evt prøve at sno ledningerne sammen (brun+brun og blå+blå) udenfor muffen (på eget ansvar!), og på den måde finde ud af om problemet er muffen eller om det er andetsteds. Sørg dog for at de ikke rører hinanden og heller intet andet.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Dem du linker til fås i to varianter, den ene er der gennemgang fra det ene til det andet hul, den anden er der ikke. Du har sikkert fået en med gennemgang.... Prøv at mål efter med et ohm-meter.


    /ask

    Der er to huller, men der er ikke gennemgang mellem hullerne. Men det med at ledningerne rører hinanden - Jeg mener at de to brune ledninger (der er i samme indgang i muffen) rører hinanden, de rører altså ikke hinanden brun / rød. Må to f.eks. brune ikke røre hinanden i muffen?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Der er to huller, men der er ikke gennemgang mellem hullerne. Men det med at ledningerne rører hinanden - Jeg mener at de to brune ledninger (der er i samme indgang i muffen) rører hinanden, de rører altså ikke hinanden brun / rød. Må to f.eks. brune ikke røre hinanden i muffen?

    Selvfølgelig skal de to brune sidde sammen og røre hinanden og samme med de røde. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Okay tak for alle jeres svar. Jeg er ikke kommet meget længere siden sidst, men jeg kan så forstå at jeg har gjort det rigtigt. Jeg tror dog grunden til kortslutningen skyldes, at den brune rørte den blå, men det problem skulle jo gerne kunne fikses ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Nu da jeg allerede har en tråd i gang kan jeg også lige spørge: Når strømmen går, er det fordi relæet slår fra, når det gør det, hiver jeg op i en kontakt og så starter relæet igen, og strømmen er tilbage. Her kommer så mit (måske meget dumme) spørgsmål: Springer der en sikring hver gang relæet slår fra? Jeg har nemlig kortsluttet lejligheden 2 gange nu, og det ville være rart at vide om jeg skal have ekstra sikringer klar til relæet.


    ps, jeg ved ikke meget om relæet, men lejligheden var en butik før, så det er en helt ny lejlighed med helt nyt relæ og el-installationer, så går ud fra det er noget moderne noget.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Der er ingen sikringer du skal bekymre dig om.
    Det er et "klik" relæ, der bare slår fra.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Okay super! Mange tak for svaret.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Den der samlemuffe, hvor du siger "Det er præcis den".... Den dur jo ikke.
    Ved ikke om du har forstået det de andre spørger om.
    Har søgt lidt efter den type du linker til, UDEN overgang, og kan ærlig talt ikke finde nogen.
    I fald af du er i tvivl om det er en med eller uden overgang, så køb da 2 enkelte. Der er i hvert fald ikke overgang.
    På denne side kan du se lidt forskellige:
    http://www.greenline.dk/Produkter/243/Samlemuffer
    Den øverste bruger man til at samle 2 ledninger.
    Den neden under, den som du linker til, og til at samle 2 eller flere ledninger, når man ikke kan få plads i en enkel.
    Her kan man ikke både putte plus og minus i.
    -Hvis sikringen går, er du ikke i tvivl. Så skal den skiftes, før der er strøm på den pågældene gruppe.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Ja okay.. Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår det med gennemgangen. For hvis jeg bare købte to enkelte, ville det jo være præcis det samme som den dobbeltmuffe jeg har nu? Den dobbeltmuffe jeg har er vel egentlig bare to enkelt-muffer der er 'klistret' sammen.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Nej, oftest er der forbindelse mellem de to huller i muffen, således at ledninger smidt i det ene har forbindelse til dem der er smidt i det andet. Muffen er beregnet til hvis der f.eks skal samles 4-5 ledninger som derfor ikke kan mases ind i et hul.


    /ask

  • Ja okay.. Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår det med gennemgangen. For hvis jeg bare købte to enkelte, ville det jo være præcis det samme som den dobbeltmuffe jeg har nu? Den dobbeltmuffe jeg har er vel egentlig bare to enkelt-muffer der er 'klistret' sammen.

    Ja okay.. Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår det med gennemgangen. For hvis jeg bare købte to enkelte, ville det jo være præcis det samme som den dobbeltmuffe jeg har nu? Den dobbeltmuffe jeg har er vel egentlig bare to enkelt-muffer der er 'klistret' sammen.


    Ja det ville være det samme :) men man kan købe så meget forskelligt. Det handler jo om at du har 2 ledninger i loftet og 2 ledninger i din lampe og de skal forbindes, det kan du gøre med at lodde, tape, eller bruge diverse samlemuffer.
    Da huset bruger det der hedder AC spænding er det komplet lige gyldigt hvilke farver der sidder sammen. Den ene fra loftet skal til den ene på lampen, den ande fra loftet skal til den anden på lampen.
    Og så må de selvfølgelig ikke ramme hinanden, ikke den mindste smule kobbertråd må gå på tværs af de to samlinger, hvis du bruger en forkert type samlemuffe kan dette ske.