Gode råd til køb af kamera

  • Hej Tweak...


    Jeg ville lige høre jeres råd. For tror aldrig helt jeg lære det ;)


    Jeg har tidligere haft både, Canon 350D, Canon PowerShot S5IS, Canon 450D. Men ens for dem alle er at jeg har solgt dem da jeg ikke synes jeg brugte dem nok. Men der går lige ca 6 måneder så fortryder jeg at jeg har solgt mit kamera. Øv Øv


    Så nu står jeg og skal have fundet et nyt(kan også være brugt) kamera.


    Jeg kommer hovedsageligt til at bruge til til amatør foto lege, Friluftsliv(Spejder, Jagt og vandreture) Div biltræf, Div offroad løb.


    Jeg har nogle få krav.


    Det skal føles som et rigtig kamera. Ikke et kompakt kamera.
    Skal være rimelig robust. Selvfølgelig alt med måde.



    Jeg har kigget lidt på følgende kamera:


    Canon SX40 HS (ved godt det ikke er spejlrefleks men synes det ser interessant ud)
    Canon 550/600D (Har set et par stykker til salg)
    Canon 40D / 50D (brugt)


    Nogle af jer som har nogle gode råd/tips til køb af kamera så sig endelig til.


    Eller hvis nogle af jer har erfaringer med et af de omtalte kamera'er så kom gerne med jeres input.


    På forhånd tak

  • Tænk evt på hvorfor du ikke får brugt kameraerne. Jeg har selv et gammelt Canon 10D og fik købt en del udstyr, men det var for tungt og besværligt at slæbe rundt med. Derfor endte det med at jeg aldrig fik det brugt. For et års tid siden købte jeg et Canon G12 som jeg er mere glad for end jeg nogensinde var for mit 10D. Mit næste kamera om et år eller to bliver sandsynligvis et 4/3 system eller lignende, altså kompaktkamera med mulighed for at skifte objektiv (f.eks. Olympus PEN).


    Jeg har det sådan at jo mindre det er jo bedre er chancen for det bliver brugt. Samtidig har jeg dog nogle krav til billedkvalitet og funktionalitet.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Som dna er inde på, så er det helt klart værd at overveje hvorfor du er blevet træt af dine tidligere kameraer - det kunne sagtens være størrelsen. Der er som dna også er inde på inden for det sidste års tid kommet rigtigt mange interessante spejlfri systemkameraer (4/3) som giver rigtig god billedkvalitet samtidigt med at det er en noget mindre formfaktor end traditionelle spejlrefleks kameraer.


    /ask

  • Ja tror også at I er inde på noget af det rigtige.



    Jeg vil da lige kigger lidt nærmere på Olympus PEN.


    Er der andre i samme stil som i kan anbefale?



    Mine spejlrefleks har nok været forstore at tage med.


    Mit Ultrazoom SX5IS blev jeg træt af pga manglende muligheder med Focus punkter.


  • Der er Olympus PEN selvfølgelig, og Panasonic GF-serien (GF3 er den seneste). De 2 serier kan vist nok indbyrdes deles om objektiver (er ikke 100% sikker) så man er ikke bundet til at købe Olympus-objektiv til Olympus.


    De fleste større mærker har efterhånden seriøse kameraer i deres mere kompakte kameraer, nogle hvor man kan skifte objektiv og andre hvor man ikke kan.
    Jeg kan anbefale at tjekke http://www.dpreview.com/


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Nikon har lige udgivet deres Nikon1 system, kamera med små udskiftlige objektiver, derudover ville jeg tage et kig på et G12 som dna har, det er et helt fantastisk godt kamera og endda med RAW support..

  • Nikon's 1 system ville jeg gå uden om alene pga. den meget lille chip der sider i kameraerne.


    Tag et kig på Sony's NEX serie der er faktisk nogle rigtig gode kameraer hvis det ikke skal være dslr.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Mit næste kamera vil givetvis også være i den ny spejløse genre og jeg vil især kigge på Sonys Nex-serie.. var forbi Sony-center i weekenden for at stå med det i hånden og det føles helt rigtigt.

  • Hej igen Tweak


    Så har jeg været lidt rundt og prøve lidt forskellige kamera... Og er kommet frem til at jeg vil give lidt extra også få noget lidt nyere/mere fremtidssikret.


    Har også været ude og se på Sony Nex men dette siger mig ikke så meget. Så fik jeg lov til at låne et Canon 7D i et par dage........... Fuck hvor det er et lækkert kamera. Dog lidt stort. Dette fik mig så til at kigger nærmere på 50D og 60D. Men jeg synes at priserne på brugte kamera ligger meget tæt på hvad man kan købe nye kamera for på nette. Også vil jeg heller købe nyt.



    Jeg har fundet 2 muligheder.


    1. Canon 60D med 18-55 IS kit pris ca 6000kr (simply electronics)


    2. Canon 60D med 18-135 IS kit pris ca 7000kr (simply electronics)



    Mener i at løsning 2 er de extra 1000kr værd?? Eller hvad vil vi vælge?




    Eller skulle man heller se sig om efter et 50D med et bedre objektiv til?