Indlæg af Krs

    Hej


    Vil gerne have adgang til en stor harddisk på mit netværk, som jeg også kan tilgå "udefra".


    Jeg skal bruge den til at lægge billeder, videoer, backup og alt muligt over og så er meningen, at jeg skal have adgang fra min stationære computer, men også når jeg er ude i landet og er på nettet.


    Hvad skal jeg bruge for at sætte det op? Min kammerat siger NAS, andre siger server. Hvor køber jeg en færdig og god løsning?


    VH
    Kasper

    Hej


    Jeg får fiber via TDC. Signalet går via routeren, der har fire udgange og som forsyner en trådløs router samt går ud i tre værelser i huset via boks med pds-stik i mit 'teknikrum'. Der er 7 ledige pds-stik i boksen i teknikrummet.


    Er det bare en switch, jeg skal bruge for at aktivere de sidste 7 ledige pds-stik? Og så bruger jeg den ene udgang fra routeren til at trække over i switchen og så videre derfra?


    Det vil så betyde, at de tre værelser går direkte på routeren, mens de sidste syv går via switch og derfra via til routeren. Logikken tilsiger, at forbindelsen er langsommere, når 7 pds-stik skal deles om én indgang til routeren?


    I givet fald - hvilken switch, skal jeg bruge og fungerer det så bare helt automatisk, når jeg sætter det op?


    VH
    Kasper

    Fed billedserie og fedt tastatur. Personligt har jeg det dog svært med håndledsstøtter; virker for debitorbogholderi-agtigt, selvom de garanteret tjener et formål Jeg kører selv daskeyboard 4 professional, som er fantastisk til arbejdsbrug. Men som ikke holder lir af nogen art.

    Hmm. .. virker med HDMI-kabel, men det begrænser opløsningen, så det er ikke lige løsningen. Jeg må alligevel have mig en gamerskærm, men jeg vil sørme gerne have denne oppe at køre til foto.

    Min dell-skærm 'flicker' (jeg kan bedst oversætte det til blinker, men det er ikke helt det, den gør) på min nye computer.


    Underligt, den virker perfekt på den gamle. Og jeg har forsøgt mig med andre skærme på den nye uden problemer. Jeg har også opdateret driver til skærmkort og bios til motherboard samt tjekket at den står på den rigtige opløsning /2560 x 1440) + Hz (59). Jeg kan dog ikke finde driver til win10 for selve skærmen


    Det mest underlige er, at den flicker allerede før den når at loade Windows.



    Kan sådan en skærm simpelthen blive for gammel til at følge med en ny computer?


    Gammel computer: Geforce GTX 660 + i4770k


    Ny computer: RTX 2070 (Aorus Extreme) + i9990K

    Det er jo desværre en af grundene til at det ikke anbefales af mange at gøre det. Det giver dårligere airflow, og dermed throttler man grafikkortet, så ydelsen nedsættes.

    Jojo - men har du set hvor nice, det ser ud :) :)


    Anyway - det sæt, jeg linker til, flytter kortet lidt væk fra glaspladen. Måske det hjælper en smule.

    Hvilket stik skal jeg bruge for at installere GPU’en vertikalt på motherboardet? (Aorus RTX 2070 Extreme / Aorus z390 Master / Obsidian 500 D RGB) og hvor kan jeg få det i København?


    Har fundetet et Thermaltake Riser Cable PCE-E 3.0 hos Føniks computer, men det er ikke på lager. I need it (hvis det er sådan et, jeg skal bruge)

    Enig. Der er selvfølgelig grænser, men jeg ender ofte med at give mere for at få de æstetiske detaljer. Jeg oplever så, at kvaliteten er bedre, hvilket sikkert ikke nødvendigvis er rigtigt. Til gengæld skifter jeg ikke ud så tit. Min næste maskine skal være et tivoliland af RGB og jeg har lige givet 700 ekstra for at skifte fanerne i maskinen ud med noget, jeg opfatter er det helt rigtige.

    Det ender nok alligevel med at mit nyt build bliver med udgangspunkt i ASUS Rog Maximus samt intel I9. Der skal tænkes RGB ind i det.


    Jeg har ellers været glad for Corsairs øko-system, men ASUS har Aura Sync til at styre RGB-elementerne, og jeg vil gerne undgå, at RGB skal styres fra alt for mange forskellige programmer. Dertil kommer, at softwaren til Corsairs rgb-styring få ret dårlig kritik.


    Findes der nogen gode erfaringer med RGB-build, hvor det hele kan styres af Aura Sync?


    KRS


    Tak for input. SSD virker som et godt bud. Mht. ram mangler jeg bare baggrundsviden - du linker til 2666mhz. Jeg mangler bare at forstå, om det burde være 3000 MHz eller noget andet... eller om det reelt er ligegyldigt.


    Og tak for link til Motherboard. Jeg skal lige selv tjekke Gigabyte ud før jeg beslutter mig.

    Tak for svar!


    Mht. SSD virker det rimelig ligetil.


    Mht. RAM er jeg i virkeligheden søgende på, om det skal være 3200 MHz, 4000MHz eller noget helt andet? Og er der andre forhold vedr. ram, jeg skal være opmærksom på?


    Tak for pointen mht at MSI-board er hensigtsmæssigt til CORSAIRs lys. I det kabinet, jeg har valgt, indgår dog Commander Pro, der vist kan styre den slags. Så jeg skal i gang med motherboard-jagten, men det giver jeg mig bare i kast med.

    Jeg skifter computer igen. Havde ellers valgt Ryzen, men det ender med Intel for at få maks. hastighed i Photoshop, video m.v. Og når jeg holder den de sædvanlige 5-6 år, betyder prisforskellen mindre.


    Jeg er ret glad for CORSAIRs øko-system og går med Obsidian 500D RGB. Jeg skal have ram, der passer (CORSAIR, LED, Z390-chipsæt), men har ikke forstand på det - har I et godt råd?


    Der er også noget med SSD, M2-format og NVMe, some jeg ikke helt har sat mig ind i - hvad er det, som motherboard og SSD skal kunne for at jeg kan være sikker på lynhurtig hastighed på SSD'en?


    Bh
    K

    Ja, tastaturet er i hvert fald i metal, så på den både kan det jo godt være ledende. Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med strømkablerne. Det lyder nemmere end at fifle rundt med printplader. Men hører meget gerne, hvis der er andre gode bud??

    Jeg oplever, at jeg får en ubehagelig konstant strøm gennem hånden, når mit håndled hviler på et bestemt området på mit keyboard (model: DasKeyboard). Hvordan kan det være?


    Det er under et år gammelt. Har skrevet til forhandleren, der svarer, at det vil koste 500,- hvis de tager det ind og de ikke kan genskabe fejlen.

    Yes, thanks. Jeg kan godt se hvad du mener.


    Et eller andet sted er problemet også bare, at nettet virker ok, når der kun er en enhed på. Jeg er i hvert fald tilfreds med hastigheden. Det klumprer bare, når flere enheder er på. Og det kan jeg jo ikke teste på, hvis jeg går uden om routeren.