[Solved] Pc vil ikke start op efter en nat uden gfx.

  • Hej Tweak.


    Håber at i kan hjælpe mig med denne problem.


    Computer har altid kørt helt perfekt med gfx på. Men igår tog jeg den af for at spare på strøm. Da den skulle står og uploader hele natten. Og så sætte jeg den på igen idag, men den vil ikke start op. Der er ingen forbindelse mellem pc og skærm.
    Alle blæser og HDD kører - men jeg ved at det boot ikke. Da hvis jeg tryk på sluk knap, så lukke den straks.


    Det hele kører fint igen, hvis jeg tage gfx af :(


    Jeg har prøvet ifølger løsninger, intet virker.


    1. reset CMOS
    2. tjekke ram
    3. skifte andre cpu, i3-530. (normal er der i7-875K)


    Mit setup:


    Shuttle SH55J2
    Shuttle bundkort med H55 chip
    8GB DDR3 Corsair 1600mhz
    Sapphire HD6950 2GB (ikke unlock)
    i7-875K (ikke overclock)
    300w shuttle PSU



    Har i noget bud på hvad der er galt med?


    Håber at i kan hjælpe mig med det.
    Forhånd tak, Cytina.

  • Det kan godt lyder dumt, men det er altså det som sket :roller:


    Og 300w er nok, ifølge elmåler - bruge den 260-270watt i load. Og den har også kørt i halv år, uden problem.

  • Uanset hvad er 300w MEGET lidt til et 1366 system med en 6950... Er ret sikker på strømforsyningen simpelthen ikke kan levere nok strøm til dit grafikkort... også hvis det har virket før... det virker mærkeligt du overhovedet har fået det til at virke før. Du skal også tænke på hvor meget ampere din strømforsyning har i de forskellige rails... Det er endnu vigtigere, samt det at din psu ikke 100% af tiden kan levere alle 300w. Specielt ikke hvis den ikke er 80+ certificeret

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

    Rettet en gang, sidst af theharbni5 ().

  • Den er nu ikke en 1366.. Men en 1156 - jeg kan godt tage billede af elmåler, hvis i vil ha det. watt i fuld load ligge på 260-270w. (Altså hvis jeg får det hele til at virker igen...)



    Den psu har 80+ silver - og 32A på 12+ rail.


    Den er nok til i7+hd6950. I kan læse en review fra HWT som test det, med en i7-760 og HD5850.
    http://hwt.dk/Test/17327/Shutt…5J2/Konklusion-UK-summary


    Jeg har kørt halv år med dette setup. PSU blev ikke varme, larmer eller hvad som helst. Jeg får heller ikke noget bsod, eller noget som kunne tyde på psu problemer.

  • Så er den åbenlyse mulighed jo at der er noget seriæst galt med grafikkortet... har du en anden maskine du kan teste det på?

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Jeg forstår stadig ikke, har du taget dit grafikkort ud af en kørende computer?!?


    EDIT: eller mener du at du kører med onboard i stedet?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

    Rettet en gang, sidst af ayu ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af theharbni5
    Uanset hvad er 300w MEGET lidt til et 1366 system med en 6950... Er ret sikker på strømforsyningen simpelthen ikke kan levere nok strøm til dit grafikkort... også hvis det har virket før... det virker mærkeligt du overhovedet har fået det til at virke før. Du skal også tænke på hvor meget ampere din strømforsyning har i de forskellige rails... Det er endnu vigtigere, samt det at din psu ikke 100% af tiden kan levere alle 300w. Specielt ikke hvis den ikke er 80+ certificeret


    Effektiviteten af en PSU, som angivet ved 80+ certificering, har intet at gøre med hvor mange W man kan få ud af de 300W som PSUen i dette tilfælde er angivet til.


    En 300W PSU betyder at den kan give 300W til brug i computeren, hvis en 80% effektiv strømforsyning afgiver 300W, bruger den 375W på det, de 75W bliver afgivet som varme i strømforsyningen.


    Jeg vil dog også mene at den PSU måske er lige i underkanten af hvad der er krævet af det system, men det er ikke nødvendigvis den der er problemet.


    Jeg vil gerne høre hvad der reelt er sket, er grafikkortet blevet taget ud af en kørende computer? (der er ikke noget integreret grafik i i7-875k processoren, så kan ikke være integreret der menes).
    Eller er skærmkablet blevet frakoblet?


    Hvis det er det første, er det meget muligt at der er sket en kortslutning. (husk i øvrigt at slutte de nødvendige ekstra strømkabler til grafikkortet).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • at den ikke vil starte op tyder altså på at psuen ikke vil med standard CMOS indstillinger ihvertfald. og 300w er mere end på grænsen, det er nærmere ovre i lotteri området..
    hvis du er heldig er det simpelthen bare din psu der har sprunget fx linien til 6 pin stikket til gfx....og en ny 500W corsair er bestemt tilrådet. er du uheldig har du ved at røre ved gfx. simpelthen givet den statisk chock, og dermed kortsluttet noget på den.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Aye: Computer har selvfølgeligt været slukket først, og så tage gfx ud...



    Problemet er fundet.


    Fragman - Det var godt at du skrevet om at psu kunne sprunget en PCI-E ledning. For da jeg ville tjekke lidt nærme på PCI-E stik. Fandt jeg ud af at en del fatning er blevet løst fra stik. Det må skyldes, at jeg hive stik lidt for hårdt ud. Heldigvis er det bare en motex > PCI-E, så det er let at udskifte det.


    så er den kørende igen :P


    Og nej, jeg kan desværre ikke bruge en corsair psu, da den er for stor til shuttle :)


    Tak til Fragman, og også til jer andre :9xo

  • vil nu også mene den psu er alt for lille til dit setup.. det er jo lart din strøm måler ikke viser mere da den højst sandsynlig yder max.. men lader ikke til det fiser ind selvom vi er omkring 4 der siger det samme:-)


    men held og lykke med det...

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Basseger.


    Synes selv også at 300w er lidt lille - eneste mulighed for større psu er en 500w fra shuttle. Men har ikke penge pt.


    Men gør nu ikke noget ved det, så længe den kører okay - uden at meldt noget problemer. :)

  • ja en shuttle psu er også speciel, og kører mere effektivt end de fleste, så den kører faktisk nogenlunde som en almindelig 500w....sålænge alt er shuttle og du ikke ocer, så skal det nok gå.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.