Et lille mysterium

  • Jeg er løbet ind i et lidt spændende problem med min computer.


    Nu og da, fra tid til anden lukker den bare ned (nogen gange lige når jeg starter den andre gange efter en halv til en hel time etc) oprindeligt troede jeg det var et varmeproblem, så jeg gjorde min computer ren indvendig efter bedste evne. Den fortsatte med at slukke derfor troede jeg det var en hardware fejl og afleverede den ved Labtech Data i Aalborg hvor jeg er bosiddende. Men de kunne under deres stresstests overhovedet ikke fremprovokere den mindste reaktion fra den (i forhold til at få skidtet til at lukke) Labtech rensede dog computeren for overflødig software etc. og jeg tog den med hjem, hvor den så fortsat slukker. Jeg har været igennem søgning efter et ondsindet program (har anvendt Combofix og Malwarebits samt superantispyware) men fandt kun adware cookies. Nu er der dog kommet en ny interessant del til i forhold til computeren, nu er den også begyndt at fryse lige inden den går ud og nogen gange bliver den bare stående frosset. Alle forslag til hvad denne opførsel kan skyldes er mere end velkomne.


    En enkelt gang har jeg oplevet under opstart at bundkortet ikke ville registrere USB portene. Hvis I føler i mangler information skal I endelig spørge.



    specs
    CPU: Intel Pentium III Xeon, 2533 MHz (4.5 x 563)
    Grafikkort: NVIDIA GeForce GTS 250
    Motherboard: MSI
    Harddisk: Seagate ST3250820NS
    RAM: 2 GB
    Operativ: Windows XP
    PSU: 500W

  • Har du prøvet med en anden skærm, for jeg formoder du ikke indleverede din skærm hos Labtech? Ellers skulle du prøve at køre en S.M.A.R.T. scan af din(e) harddisk(e), de symptomer du oplever er typiske for en harddisk som er i færd med at dø, men det kan også sagtens skyldes andre ting! Du kan google dig frem til gratis S.M.A.R.T. programmer, der er rigeligt af dem.

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • Nej jeg har ikke prøvet med en anden skærm da den er forholdsvis ny. Derfor troede jeg faktisk ikke at den kunne være problemet, men jeg prøver at køre en S.M.A.R.T. skanning som du nævner.


    Edit: Har prøvet at køre en HDDScan og den finder ingen fejl under S.M.A.R.T. scan på min Harddisk.

  • Hvor gammel er PSU og hvilken model er der tale om?


    Husk at se i BIOS om din CPU, ram, etc. har den rette volt og frekvens (timings evt. også).


    OPdater BIOS til seneste.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • jst Rammene er tjekket, på sedlen jeg har modtaget står der ihvertfald at Memtest er kørt på computeren.


    Renegger PSU'en er vel lidt over et år gammel og jeg må indrømme at jeg ikke ved præcist hvilken model der er tale om.


    Jeg har brugt Everest til at afmåle værdierne der fordeler sig således.


    Spændings Værdier
    CPU Kerne 2.35 V
    Aux 3.23 V
    +3.3 V 3.25 V
    +5 V 5.46 V
    +12 V 13.80 V
    -12 V -0.61 V
    -5 V -0.26 V
    Debug Info F FF 48 FF
    Debug Info T 33 00 00
    Debug Info V 93 CA CB CB E3 0B 0B (03)


    Hvordan opdatere jeg BIOS? Jeg har hørt at det er noget der kan smadre computeren totalt hvis det gøres forkert. Eller kan man blot opdatere det som et hvilket som helst andet program?



    Beskrivelse Værdi
    BIOS Egenskaber
    BIOS Type AMI
    System BIOS Dato 10/24/07
    Video BIOS Dato 03/10/09

    BIOS Producent
    Producent American Megatrends Inc.
    Produkt Information http://www.ami.com/amibios
    BIOS Opdatering http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40

  • Du finder hjemmesiden for de som har lavet dit bundkort, ASUS, MSI, etc, og tjekker deres Download eller Support sektion, hvor du vil finde et eller flere BIOS opdaterings tools. Et tool vil kunne opdatere i Windows, et andet på den gamle DOS måde, din computer = dit valg hvilken måde du vil gøre det på.


    Og ja, det at opdatere BIOS er ikke helt risikofrit, det er den ene ting ved computere der kan gi' mig svedige håndflader, for man har ikke rigtig nogen indflydelse på processen, lidt ligesom en fødsel... :ph34r:

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • Du skriver at du har et MSI bundkort hvis det er rigtigt, så kan det næsten ikke blive ret meget nemmere at opdatere din bios.


    Du skal bruge MSI's eget program liveupdate 5 til det, den finder sidste nye og den rigtige til dig og fortæller dig hvad du skal gøre skridt for skridt, så intet går galt for dig.


    http://www.msi.com/service/download/


    Programmet fortæller dig osse hvis der er kommet nyere drivere til dit bundkort end dem som du har installeret nu, så det er bare at komme i gang og tage det fra en ende af. Det burde ikke tage ret mange minutter, så er dit bundkort fuldt og helt opdateret ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet 2 gange, sidst af Ebo ().

  • Problemet er dog at jeg selvom jeg bruger Live Update, ikke kan finde en opdatering til min BIOS, den har opdatering til alt muligt andet jeg ikke har installeret men ikke min BIOS.


    Under alle omstændigheder har jeg dog besluttet at kyle computeren tilbage i synet på Labtech, jeg vil takke for al den hjælp jeg har fået herinde, det har været en dejlig fornemmelse og :rules:

  • Sådan et 'Update tool' leder efter en nyere udgave end den man har installeret og hvis det ikke kan finde noget, er det fordi man allerede har den nyeste udgave installeret.

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • Har du tjekket noget så simpelt som dine ledninger?? Hvis du har ledninger under bordet som du ikke er opmærksom på at du kommer til at sparke til og der er løsforbindelse i dem, så kunne det måske være et svar??

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Er undersøgt, desuden har mit skrivebord en plade bagpå så det problem burde ikke opstår. Har også skiftet ledninger, har også prøvet strøm kablet på min skærm (den går ikke ud på noget tidspunkt), har skiftet stik etc.

  • hmm som andre har nævnt ville jeg også gætte på det muligvis er din PSU, jeg har selv haft problemer med en pc der frøs eller lukkede ned på grund af en ustabil PSU.

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • enig med karse, har oplevet en del pcere rundt omkring, der oftest havde en psu der fx pga støv osv ikke kunne levere længere...og så begynder gfx, cpu bundkort og ram jo at give problemer

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.