Backup til NAS der graves ned i haven!

  • Hej,


    Jeg har brug for noget let tilgængeligt backup der sikrer mig mod systemnedbrud, tyveri og brand. Jeg er ikke interesseret i online backup, det tiltaler mig ikke. Og med let tilgængeligt mener jeg at jeg kan markere de filer jeg vil tage backup af og kopiere dem til et mapped drev. Jeg mener selv jeg har så meget orden i mine filer at jeg ikke behøver et backup program :D


    Jeg regner med at lave en backup på en ekstern harddisk så jeg er sikret mod systemnedbrud. Det er tyveri og brand der er problemet.


    Så jeg tænkte at jeg kunne købe et NAS, f.eks. Buffalo LinkStation Live LS-CH1.0TL:
    http://www.edbpriser.dk/Produc…alo+nas&sp=all&pid=487356


    ... og grave den ned ude i haven hvor jeg alligevel har ført elektrikerrør ud til strøm og ethernet.


    Jeg vil gerne høre jeres meninger og evt. ideer til hvordan det skal gøres. Nogle af de spørgsmål jeg kan komme i tanke om er:


    - Hvor langt fra huset skal den graves ned for at den er sikret mod brand (hvis huset nu brænder helt ned, jeg bor i et træhus).
    - Hvor dybt skal den graves ned, den skal vel sikres mod frost (90cm?).
    - Bør man sørge for at man kan komme til udstyret uden at skulle grave haven op igen i tilfælde af nedbrud på NAS? Og hvordan gør man så det?
    - Hvordan beskytter man udstyret mod vand og fugt? Altså hvilken type kasse ville man bruge? Den skal vel både være vandtæt, holde planterødder ude og kunne holde til trafikken over jorden (hvis nu brandbilen parkerer lige der hvor den er gravet ned).
    - Hvordan skal røret med kabler føres ned til kassen? Skal man tage specielle hensyn så ild, varme, flydende metal mm. ikke kommer ned i kassen under brand?
    - Bør man sikre udstyret mod uregelmæssigheder i spændingen fra stikkontakten? Jeg tænker på tordenvejr og den slags.


    Det kan godt være det her virker som overkill, men jeg synes det er et spændende og sjovt projekt og hvis det kan gøre at jeg føler mig sikker og tilfreds, så er det besværet værd.


    Det skal måske lige nævnes at de ting jeg vil tage backup af hovedsageligt er billeder og video af børnene (uerstatteligt) og kildekoden til mine software projekter.


    Mvh
    Martin

  • Det bliver noget hø at forsøge at grave den ned i haven. Der er mange ting du skal have sikret:


    1. Adgang til NAS (engang imellem skal der nok "pilles"
    2. Udluftning da NAS'en producerer noget varme går det ikke med en hermetisk lukket kasse.
    3. Fugtfrit miljø, hvilken ikke stemmer særligt godt overnes med (2)
    4. Sikring mod store regn mængder (og deraf følgende fugtig jord)


    Hvis jeg skulle lave en brandsikker/tyverisikker løsning ville jeg lave det ved at få en aftale med noget familie/en god ven/naboen om at NAS'en kunne stå i deres hus, og de kunne så (hvis de ønskede) have en stående i mit hus, derved er begge parter sikret mod brand eller lignende.


    Fordelen ved at bruge naboen vil være, at man kan have adgang til NASen via kablet LAN gravet ned i stedet for at være afhængig af en udbyder med svingende kvalitet.


    /ask


    edit: Jeg fik lige læst hvad det er du skal have backup af, og med de krav vil den letteste og nok også en af de sikre løsninger være at lave backup til ekstern HDD og DVD'er og have disse liggende f.eks på dit arbejde eller lignende.

  • Tak for dit svar.


    Jeg havde nok regnet med at tage backup mindst en gang om ugen, eller når jeg har lagt nye billeder ind eller arbejdet færdig på et softwareprojekt. Jeg har allerede DVD'er liggende hos mine forældre, men de bor langt væk og der kan let gå et par uger imellem besøgene. Jeg har desværre ingen nabo jeg er så dus med at jeg vil have min backup stående hos dem. Der er heller ikke nogen i min familie der er interesseret i at lægge båndbredde til backup da de ikke selv har samme behov for backup (de har ingen børn og mine forældre har en langsom internetlinie).


    Mht. varme i kassen havde jeg regnet med at have en kontakt indendørs hvor jeg lige kan tænde for NAS når den skal bruges og slukke når jeg er færdig, så når den ikke at blive varm og det må også mindske slidtage.


    Jeg tænkte lige på om jeg ikke kunne placere den i et lille skur udendørs nede bagerst i haven, forsvarligt låst af og så uskyldigt udseende som muligt. Men hvad med de lange kolde vintre vi har, der skal vel være et par grader inde hos NAS'en for at den fungerer. Måske kunne jeg grave et hul til et stort rør som er lukket i begge ender og med isolering i toppen og NAS i bunden, så kunne de 8-9 graders jordvarme holde den varm om vinteren og skuret kunne beskytte toppen mod vejr og vind og fungere som adgangsåbning.

  • hmm køb noget online storage og brug det. Det vil nok være en bedre løsning i det lange løb.
    Det projekt der lyder til at blive besværligt og dyrt.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    hmm køb noget online storage og brug det. Det vil nok være en bedre løsning i det lange løb.
    Det projekt der lyder til at blive besværligt og dyrt.


    Nogle folk kan jo godt lide dyre og besværlige projekter.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JadleHF


    Nogle folk kan jo godt lide dyre og besværlige projekter.


    bevares det er skam også sjovt - men de problemer man kan, og vil, løbe ind i med at lave det projekt der vil sikkert blive langt mere, end hvad online backup må komme til at koste i det længere løb.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Som jeg kan se det hvis du vil grave den ned i haven skal du enten (bare mine ideer lige nu):


    Lille kasse:
    Måske af metal med nogle finner, inde i kassen står NAS'en så i mineral olie (det kortslutter ikke noget og overfører rigtig godt varme), det får så varmen over i metallet som får det ud i jorden.
    Du skal så bare lave nogle vandtætte huller der går ind i kassen til strøm og netkabel.


    Minus -
    Der kan blive frost og kassen kan vel sprække.
    Mineral olie fryser ved -30 grader (hallo, vi er jo i Danmark ;))
    Den kan ruste (rustfri alu?)
    Dyrt



    Lidt større rum:
    Nok også noget med at den er sænket ned i mineral olie, men et større rum hvor varmen kan komme ud i, måske ved hjælp af heatpipes/finner der stikker op af olien eller en pumpe ligesom vandkøling.
    Fordelen ved et større rum er jo at det er lidt nemmere at isolere mod frost, vand og hvad nu der kunne ske, du skal så igen have en måde at trække ledningerne ind på.


    Minus -
    Tager længere tid
    Må man bare sådan lige lave et kæmpe rum under ens have?
    Dyrt



    I hvert fald skal du også finde en måde at få de ledninger ud til NAS'en på, som er sikret mod alt der kunne ske i jorden, frost, vand, whatever.


    Ved ikke om det kan bruges til noget, alternativt er jo bare at købe noget plads et sted på en server, der er jo f.eks. denne her - http://www.bahnhof.se/#index

  • Kære dkwolf og JadleHF.


    Hvis I læser de første 2 linier i mit oprindelige indlæg, vil I se at jeg tydeligt skriver at en online storage løsning ikke tiltaler mig. Og eftersom I ikke kommer med noget konstruktivt, evt. en lille overtalelse med gode argumenter, links til løsninger og tilhørende priser, så burde I ikke svare på mit indlæg, og da slet ikke med nedladende kommentarer (JadleHF).


    Jeg vil dog alligevel overveje en online løsning og undersøge markedet lidt nærmere og regne lidt på mine backup behov mht. mængden af data og overførselstiden forudsat at jeg kan udnytte min 30Mbit fiberlinie fuldt ud.

  • X3N4T3, det er ikke nogen god ide at nedsænke en almindelig harddisk i olie, den har jo et lille udluftningshul som er beregnet til luft. Og jeg formoder at den NAS jeg linker til bruger en almindelig harddisk.


    Desuden har jeg også svaret på hvorfor varme ikke bliver noget problem. Jeg regner altså ikke med at sådan et lille NAS udvikler flere hundrede watt varme.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Futterama
    Kære dkwolf og JadleHF.


    Hvis I læser de første 2 linier i mit oprindelige indlæg, vil I se at jeg tydeligt skriver at en online storage løsning ikke tiltaler mig. Og eftersom I ikke kommer med noget konstruktivt, evt. en lille overtalelse med gode argumenter, links til løsninger og tilhørende priser, så burde I ikke svare på mit indlæg, og da slet ikke med nedladende kommentarer (JadleHF).


    Jeg vil dog alligevel overveje en online løsning og undersøge markedet lidt nærmere og regne lidt på mine backup behov mht. mængden af data og overførselstiden forudsat at jeg kan udnytte min 30Mbit fiberlinie fuldt ud.


    undskyld mig så, men hvorfor så poste på et forum hvis du ikke ønsker at høre folks meninger?
    Jeg skriver at det vil være bedre at overveje en online løsning - ja du ønsker det måske ikke - men i mine øjne vil dit projekt løbe ind i for mange problemer som vil kunne retfærdiggøre det. Well først vil du ikke have en online løsning, så brokker du dig over at vi skriver at det måske er en god ide og nu vil du også have at vi skal poste løsninger til en online løsning? Undskyld mig men WTF? Der er noget der hedder Google.com og der kan du sikkert finde en masse forskellige udbydere af den slags og de har sikkert også priser.


    Så undskyld mig at jeg blandede mig i den verden du lever i. Og hvad er det nedladende i de posts vi har lavet?... hvis du finder vores posts stødende, så brug "reporter til admin" knappen. Han skriver at nogle folk nok kan lide de lidt anderledes og besværlige projekter, det er da på ingen måde nedladende.


    X3 er også inde på at de løsninger han kan tænke på bliver også ret dyre, så igen... tænk over det. Det er ikke kun mig der mener at dette projekt måske kan lade sig gøre, men bliver i den dyre og besværlige ende.


    EOD.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • dkwolf, jeg kunne besvare punkterne dit indlæg men lader være, vi er åbenbart 2 meget forskellige personer der ikke ser tingene på samme måde, så du har ret, EOD og jeg forventer ikke flere hjælpsomme svar fra denne tråd.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Futterama
    X3N4T3, det er ikke nogen god ide at nedsænke en almindelig harddisk i olie, den har jo et lille udluftningshul som er beregnet til luft. Og jeg formoder at den NAS jeg linker til bruger en almindelig harddisk.


    Desuden har jeg også svaret på hvorfor varme ikke bliver noget problem. Jeg regner altså ikke med at sådan et lille NAS udvikler flere hundrede watt varme.


    Nå, kan godt være at den ikke lige kan tåle det, hvad ved jeg :roller:


    Men at spærre harddisken helt inde i et lille rum og den skal nok hurtig blive varm, især hvis den står og skriver/henter data et par timer, eller skal være tændt 24/7 (man kan måske købe en nas med WOL).
    Ved så ikke om det med jordvarme kommer til at virke, jeg skrev bare de to ideer jeg lige kunne komme i tanke om.

  • Jeg har min NAS, mit modem og trådløs router stående i et lille skab ca 20x30x30 i min tv bænk, der er hul i den ene ende hvor ledninger går ud, og der er temmelig varmt inde. Jeg har ikke haft problemer, men hvis den evt ikke får luft, kan varmen måske nok blive et problem.

  • Tror det burde være muligt at regne på hvor varmt det bliver inde i kassen, alt efter materialer, effekt, plads, temperatur udenfor osv.


    Af hvad jeg kan læse mig til (sådan lidt rundt omkring på random fora) skal du ned i 50-60 cm for at undgå frost om vinteren.


    Måske kondensvand i forbindelse med temperaturforskel kan undgåes vha. tilstrækkelig isolering.


    Måske udluftning kan laves med en slags skorsten? :D


    Held og lykke i hvert fald. Hvis det var mig ville jeg gå igang med noget Alu/rockwool, og finde ud af hvor mange watt der bruges.

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

  • Jeg bliver nød til at spørge.... er den kolde krig ikke overstået?? eller er den 3st. lige startet? siden det voldsomme projekt som jeg synes lyder lidt overkill :$

    Mads Hansen
    Game computer under udvikling!
    Kabinet:Fractal Design Define XL Black pearl - Strømforsyning:Corsair Professional Series™ HX1050
    Bundkort:ASUS P8Z68 Deluxe - CPU:Intel I5-2500K - Køling:CoolIT Vantage A.L.C
    Ram: 2x4GB Corsair vengeance - Monitore: 3X 24" BenQ GL series
    Logitech G-series:G5+G13+G25+G35 - Headtracking:Trackir5Pro+Tracklipro
    XBOX360 250GB (black edition)

    Rettet en gang, sidst af Mads Hansen ().

  • jeg ville stille min nas ved en ven, eller måske du kan få lov at stille den på arbejdet da det jo ikke er så ofte du vil lave backup


    hvor store data mængder drejer det sig om ? for ellers kan den jo også fint stå ved dine forældre selv om de har en langsom forbindelse. så aftaler man jo bare lige på forhånd at de skal tænde for den så du lige kan lave backup. evt lade den lave backup om natten hvor de alligevel ikke bruger deres fobindelse.


    at grave den ned i haven er ikke umiddelbart en løsning. du vil få meget bøvl med kondens da du ikke kan hverken holde på varmen eller holde kulden ude.


    det samme gør sig gældende ved at sætte den ud i et skur


    du kan beskytte den mod tyveri i eget hjem ved at gøre den svært tilgængelig. bygge den ind i en væg , eller gemme den langt væk.


    og ellers som de andre skriver så kan du udnytte din egen fiber forbindelse ved at benytte en online backup løsning. der er ikke 1 bestemt jeg kan anbefale , men gennerelt hører jeg at folk er meget godt tilfredse med dem.

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • Det lyder som et spændende projekt :).. Jeg ville nok forsøge i første omgang at lave et kabinet, der kan holde vandet ude; at det er hermetisk lukket er som sådan ikke noget problem. En NAS afgiver typisk mindre end 50W i drift, og med et par metallameller yderst på kabinettet loddet/svejset fast til køleren (evt. en modificeret køler, der går ud gennem kabinettet) skulle der ingen problemer være. Du skal desuden være opmærksom på, at graver du godt ned (fx de 90 cm, du er inde på), vil temperaturen være omkring de 8C, og så er varmeafgivelsen meget effektiv, da DeltaT er ihvertfald 10C højere end ved en almindelige NAS i en stue fx :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]