Freenas ?

  • Det fungerer udmærket - det er dog ikke altid lige godt mht. til understøttelse af hardware. F.eks. kunne jeg ikke tvinge det til at bruge Gigabit LAN, på trods af at Windows sagtens kunne.


    Så - prøv det. Det tager ikke lang tid at prøve af og se om det virker.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ellers kig på Unraid det fungere godt og sluger næsten alt hardware.


    Jeg havde dog ingen problemer med freenas i sin tid og det kørte fint Gb lan for mig =)


    men tjek om det er compatibel med dit hardware. Da jeg legede med det sidst bruge jeg CF kort og du kan nu godt sætte det op så dit "drev" cf, usb eller harddisk ikk blive optaget totalt af systemet, kan ikk lige huske det i hovedet, men kan du let læse under dvs install guides =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Er det virkeligt ikke muligt, at lave en partition som bare er på 4GB? eller formatere freenas hele skidtet?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    ellers kig på Unraid det fungere godt og sluger næsten alt hardware.


    Jeg havde dog ingen problemer med freenas i sin tid og det kørte fint Gb lan for mig =)


    men tjek om det er compatibel med dit hardware. Da jeg legede med det sidst bruge jeg CF kort og du kan nu godt sætte det op så dit "drev" cf, usb eller harddisk ikk blive optaget totalt af systemet, kan ikk lige huske det i hovedet, men kan du let læse under dvs install guides =)


    Er det gratis? :)
    Så vidt jeg forstår behøver man ikke andet end det system på serveren, korrekt?

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Ja både Unraid og FreeNAS er "komplette" NAS operativsystemer.


    Kender ikke lige Unraid indgående, men Freenas booter uden skærm helt af sig selv, og du tilgår og konfigurerer så systemet over Browser eller SSH.


    Den kommer med andre ord til at fungere helt som de forbyggede NAS'er fra f.eks. QNAP :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Ja både Unraid og FreeNAS er "komplette" NAS operativsystemer.


    Kender ikke lige Unraid indgående, men Freenas booter uden skærm helt af sig selv, og du tilgår og konfigurerer så systemet over Browser eller SSH.


    Den kommer med andre ord til at fungere helt som de forbyggede NAS'er fra f.eks. QNAP :9xo


    Okey, jeg har sgu aldrig rodet med en boot usb. Men er de gratis freenas og Unraid?

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Baloo


    Okey, jeg har sgu aldrig rodet med en boot usb. Men er de gratis freenas og Unraid?


    Freenas er gratis, derfor jeg har lidt interesse i hvordan det fungere :D

  • Begge er gratis såvidt jeg lige kan se - og de er typisk bygget på nogle meget små linux distroer, som kun lige kan det de skal. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn


    Freenas er gratis, derfor jeg har lidt interesse i hvordan det fungere :D


    ellers kan du bare hoppe over på noget ubuntu server f.eks. Der skal måske rodes lidt mere, men driver supporten er efterhånden meget god.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • freenas er helt gratis, fylder ca. 300mb installeret, installationen til usb er easy, da de har lavet et installations program i iso-en, netop til at installere på usb/flash. Det kan også sagtens køre fra en cd, dog med meget dårlig preformance.


    installation af freenas 8 her


    Det eneste du skal er at sætte din bios til at boote fra usb........ :ph34r: efter den har installeret derpå..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Baloo


    Okey, jeg har sgu aldrig rodet med en boot usb. Men er de gratis freenas og Unraid?


    Ja FreeNas er mig bekendt 100% gratis, Unraid er gratis så længe du kun bruger 3 diske 1 til parity og 2 til Data, skal du have flere data diske skal du købe en licens men alt dette kan du se inde på deres side, der er også en stor wiki side og et aktivt og hjælpsomt forum hvor man kan spørge om alt muligt og få hjælp hurtigt.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW