Nyt legetøj - objektiv eller nyt kamera?

• Hej alle

Efter en længere pause fra foto pga. arbejde og flytning, så melder lysten sig endnu engang.

Mit udstyr er pt. meget begrænset, men består af flg.:

• Canon EOS 400D
    • Standard objektiv (18-55 mm)
    • Stativ
    • Blitz - intet vildt, da det var et "hastekøb" til mine forældres sølvbryllup.

Mine tanker går på om kameraet stadig er ok, og kan jeg derfor "nøjes" med at købe et nyt objektiv? Det er stort set ubrugt, da jeg ramlede i en masse arbejde og projekter som stjal meget tid.

Jeg har i tankerne, at jeg mest vil tage naturbilleder - herunder landskab mm., og måske nogle enkelte portrætfotos. Jeg ved godt at man ikke kan få alt i et, men ser gerne at det kan dække bredt :)

Mit prisniveau har jeg ikke 100% afklaret endnu, men smider gerne et par tusinde efter et objektiv.

Jeg er på ingen måde noget super fotograf, da jeg ikke har haft tiden til at sætte mig ordentlig ind i det. Men Politikens fotobog er købt og har snart ferie, så tiden er til det ;)

Jeg håber I har gode forslag! :)

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

Oprindeligt indlæg af origin
    Objektiver er altid det vigtigste ved fotografering, så jeg ville helt sikkert kigge efter et nyt objektiv..

Man kan jo altid købe en http://www.photoshop.dk/pi/Sig…X_DG_HSM_CA_1615_605.aspx eller en Tamron 28-75 2.8. Jeg har selv haft Tamronen og det var et kanon objektiv til billige penge. Det er ihvertfald et god sted at starte for at få et all around objektiv..

Tak for dit svar! :)

Jeg kiggede lidt på dette objektiv Canon EF-S, 17 mm - 85 mm F/4.0-5.6 (IS USM) , men er det fra Tamron et bedre objektiv?

I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

• Hvis du skal bruge et bedre objektiv i "normalområdet" så ville jeg klart kigge efter et mere lysstærkt (F:2.8) - det vil du få meget mere ud af i længden.

/ask

Oprindeligt indlæg af Don_Jabbe

Tak for dit svar! :)

Jeg kiggede lidt på dette objektiv Canon EF-S, 17 mm - 85 mm F/4.0-5.6 (IS USM) , men er det fra Tamron et bedre objektiv?

Ja det ville jeg mene det er.. Som Jacob skriver og som jeg har linket til, find noget med 2.8 i blænde, det har en meget god fordel, og der er sigma eller tamrons de bedste udover Canon's egen 24-70 2.8 (som koster 8500)

• Umiddelbart syntes jeg dog at 8k er lidt dyrt når jeg endnu ikke kender alle tingene endnu :)

Hvis man ser på det fra Tamron og Canon som er linket til, hvilket er så bedst og er der bedre i den prisklasse?

MacBook Pro 13,3" Retina

Umiddelbart syntes jeg dog at 8k er lidt dyrt når jeg endnu ikke kender alle tingene endnu :)

Hvis man ser på det fra Tamron og Canon som er linket til, hvilket er så bedst og er der bedre i den prisklasse?

Altså det fra Canon til 8-9k (24-70mm USM L) er jo også i en helt anden klasse. Du vil tydeligt kunne mærke forskel i kvaliteten på billedet.. Personligt er jeg holdt op med at købe de billige objektiver, og så spare sammen til de dyre i stedet. Jeg synes man får noget der kan bruges, i stedet for de billige.. Jeg har en tendens med aldrig rigtig og blive tilfreds med billedkvaliten på de billige, så derfor går jeg kun efter de dyrere (Canon L-serie).

Men hvis du har leget med kit-objektiver, så tror jeg du skal prøve et objektiv med større blænde (< F/3).
    Jeg købte det billigste canon (50mm f/1,8) og det er virkeligt noget l*rt, men til detalje billeder er det dejligt med så lille et fokusområde.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

Mine tanker går på om kameraet stadig er ok, og kan jeg derfor "nøjes" med at købe et nyt objektiv?

Det er helt sikkert et nyt objektiv, du får mest glæde af, medmindre du af en eller anden grund har behov for/ønsker kamera med videofunktion.

• Når vi snakker crop kamera som 400D så ville jeg kigge på et Canon 17-55 F2.8 IS istedet for de nævnte her. Du skal huske at din brændevide bliver forlænget med 1.6 og der bliver 24 og især 28 mm bare for meget i den brede ende. På dit kamera kommer en 17-55 til at svare til 27-88mm hvilket er et rigtig pænt område.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Når vi snakker crop kamera som 400D så ville jeg kigge på et Canon 17-55 F2.8 IS istedet for de nævnte her. Du skal huske at din brændevide bliver forlænget med 1.6 og der bliver 24 og især 28 mm bare for meget i den brede ende. På dit kamera kommer en 17-55 til at svare til 27-88mm hvilket er et rigtig pænt område.

Nu er Canon´s 17-5mm F/2.8 IS jo ret dyr. Jeg har ikke haft nogen problemer med min Tamron 28-75mm F/2.8 på min 40D. Det kommer jo an på hvad glasset skal bruges til.