Problem med Synology-NAS

  • Hej alle.


    Jeg har anskaffet mig en Synology DS211 og en ny trådløs router (Trendnet TEW-691GR), men jeg kan ikke tilgå andet end admin-siden, dvs. jeg kan ikke tilgå den via FTP eller noget andet, kun via browseren...


    Jeg bruger desuden NAS'en til at lave Apple Time Machine backups, men det virker ikke mere... Min Mac kan heller ikke finde NAS'en i Finder.


    Mit fjernsyn og PS3 kan heller ikke finde NAS'en som medieserver mere...


    Det skal lige siges at det hele har fungeret fint indtil for ca. en uge siden... Jeg har derefter anskaffet mig Trendnet-routeren, men kan stadig ikke få det til at virke.

  • Jeg har fundet den nye IP med Synology's software og jeg kan også logge ind på admin-siden i en browser, men jeg kan ikke bruge nogen andre funktioner, så hvad skal jeg gøre for at få de andre funktioner til at fungere ? NAS'en dukker heller ikke op i Finder som den gjorde før, ligeledes dur Time Machine heller ikke...

  • Det er sikkert et dumt spørgsmål, men når du forsøger at tilgå din NAS' ftp server gør du det så på samme IP-adresse som (med succes) tilgår webinterfacet?


    Hvis ikke, så skal du gøre det naturligvis.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis du har skiftet router.. Så det kan det jo være du skal have åbnet dine porte?


    For tror ikke det er NAS'en hvis det virkede før du skiftede router..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Portforwarding er naturligvis kun relevant hvis du forsøger at tilgå NASen udefra eller du prøver at tilgå den via en eksterne/offentlige IP adresse. (hvis du er i tvivl, kan du finde din eksterne IP adresse via en side som myip.dk).


    Nu har jeg ikke selv en synology NAS, men hvis der er blevet opsat sikkerhedsindstillinger af en art, kunne det være en god ide at gendanne fabriksindstillinger som du har nævnt før, eller prøve at se på de indstillinger via webinterfacet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nu har jeg været inde på en masse hjemmesider som skriver at man skal tildele hver computer sin egen statiske IP-adresse og at man derefter skal åbne portene på routeren... Men jeg har ingen idé om hvordan ??




    Jeg har også lige et spørgsmål:


    Hvis jeg ændrer IP adresse på en bærbar til statisk + DNS, virker internettet så hvis jeg er på et andet netværk ?

  • Som sagt så er portforwarding kun relevant hvis du forsøger at tilgå NASen udefra, ellers kan du sagtens ignorere det.


    Med hensyn til at sætte IP adresser statisk, så er det efter min mening et lidt gammelt trick, som er blevet overflødigt efter de fleste router firmwares understøtter reserveret tildeling af IP adresser baseret på netkort MAC adresser (dvs. at routerens DHCP server sørger for at tildele IP adresse til den samme enhed hver gang).


    Og nej, hvis du sætter IP adressen statisk på din bærbare, så skal du sandsynligvis sætte den til at bruge DHCP igen når du kommer over på et andet netværk, med mindre det netværk tilfældigvis bruger nogenlunde samme indstillinger.


    Men du må meget gerne sige hvordan det er du prøver at tilgå din NAS, er det udefra, eller er det fra en computer på dit hjemmenetværk (evt. begge situationer).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Okay, eftersom du ikke bruger den udefra så skal du ikke tænke i at lave portforwarding.


    Det burde heller ikke være nødvendigt at opsætte statiske IP adresser, men det er ikke en dårlig ide at reservere IP adressen til din NAS, så routeren tildeler den samme IP adresse hver gang til NASen(men er ikke strengt nødvendigt).


    Du får lige nogle flere dumme spørgsmål:


    Har du sørget for at forbinde kablet fra din internet forbindelse i WAN porten på din trendnet router? og er alle computere enten forbundet via kabel til trendnet routeren eller det trådløse som routeren stiller til rådighed.


    Sandsynligvis så er routeren fra standard sat op til at bruge et ip-range der hedder noget ala 192.168.x.x, ligner den ip adresse du tilgår NASen på dette?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Sidder med en TEW-639GR.
    I webGUI under "advanced" under "access control" skulle du gerne kunne sætte kryds i "enable".
    Det kan være du skal lave statisk routing (også under advanced) til din NAS.


    Håber det virker...


    Hvis du kun er på dit eget netværk, hvorfor så ikke bare mappe drevne?
    Genkender din router alle dine maskiner? (DHCP client list)
    Kan du ping mellem dem alle?

  • RTM: Jeg har forbundet kablet og alle computere er tilsluttet trådløst og nettet virker.


    Jep, routeren er sat op til at bruge 192.168.10.xx og NASen kører på 192.168.10.106 (hvilket jeg nu har sat den til statisk) og routeren på 192.168.10.1



    Har været inde og kigge på hvordan man reserverer en ip, men så skal det være DHCP, ikke ?



    Sweet_Dane: I "access control" har jeg prøvet at enable/disable, uden effekt, men jeg ved ikke hvad jeg skal indtaste af indstillinger...


    Hvordan "mapper" jeg drevene (bruger både windows og mac)


    Den genkender ihvertfald NASen' min Mac og nogle jeg ikke ved hvad er...



    Hvordan "pinger" jeg mellem mine maskiner ?



    -----------------------


    Status efter skift til statisk ip, er at FTP stadig ikke virker.


    Synology assistant på min windows pc kan finde NAS'en, men det kan min Mac og iPhone ikke (alle på hjemmenetværk).


    Jeg kan tilgå web-interfacet på min Mac og Windows-pc.


    Nas'en dukkede op i Finder (Mac), men forsvandt da jeg ville tilgå den.

  • Ja, hvis du vil reservere IP addresser så kræver det at routeren agerer DHCP, da maskinerne jo ellers helt selv skal bestemme sig hvor hvilken IP de vil tage.


    Mht. til hvordan, så ligger det under "Services" på min router som kører DD-WRT, i et menupunkt kaldet "Static Leases" hvor du taster PC'ernes MAC addresser ind og den IP de skal have - derefter skal maskinen så lige "fjernes" fra DHCP, da den ellers bliver ved med at bruge den addresse den fik via DHCP i op til 3dage (standard lease tid såvidt jeg husker). Dette kan somregel gøres fra routerens side, men ellers kan du gøre det via ipconfig programmet i Windows.


    (Samme som linket ovenover)
    Mappe drevene? Altså lave en genvej til FTP'en i Windows? Det kan gøres ved at højreklikke i Denne Computer "mappen" og vælge "Opret genvej til netværksted" - vil dog foreslå at du ikke bruger Windows til FTP, og i stedet for bruger en FTP klient.


    Pinge? Simpelt. Skriv "cmd" i søgebaren i din start menu - så popper kommandoprompten op. Skriv "Ping 192.168.10.106" og se hvad den siger.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().