Problem med Synology-NAS

  • Det lyder altså vildt mærkeligt. Har du tjekket kabler? Både strøm og data?


    Sikret dig dine services kører på NAS'en?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af marc1985
    Tusind tak til alle der har deltaget i tråden og hjulpet, problemet er nu løst... Det endte med at jeg gendannede NASen og gav den en statisk ip fra start af.


    Det er godt du fik det til at virke, hvis du virkelig vil bruge statisk tildeling af IP adresse kan du spare dig selv nogle potentielle problemer, ved at sørge for at routerens DHCP server ikke har nogen mulighed for at tildele den samme IP adresse som du selv har sat den til.


    Det vil sige hvis routeren tildeler fra 192.168.10.100 til 192.168.10.200 (som deres firmware emulator indikerer), skal du sørge for at serveren har en IP adresse med sidste oktet på under 100 (ned til og med 2) eller over 200 (op til og med 254).


    Årsagen er naturligvis at hvis NASen benytter en IP adresse som DHCP serveren senere hen tildeler en anden computer, får du problemer.


    Det er årsagen til at jeg tidligere anbefalede at bruge IP adresse reservering.
    Jeg kan se at det er under samme menupunkt som det jeg linkede til tidligere, Så det er muligt at bruge det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Som det første reserver jeg altid en IP, for DHCP er smartest at køre med, men ja, det kan give nogle problemer..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg genopliver lige min gamle tråd med et par nye spørgsmål og problemer...


    1. Min Windows-pc fungerer nu 100% procent med NAS'en (også trådløst) og det gør PS3 og mit TV også, så medieserveren fungerer også fint, også trådløst)... Men, men, men, min Macbook Pro og iPhone fungerer IKKE trådløst med NASen, MBP'en skal være kablet til routeren for at fungere...


    Hvordan kan det være ?




    2. Jeg har for et par år siden tilkøbt en statisk ip-adresse fra min internet-udbyder, betyder det at jeg kan tilslutte mig NASen via den ip fra en fremmed netværk og er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg gør ?




    På forhånd tak for hjælpen :rules:

  • Er du sikker på at du bruger den rigtige addresse på dine apple produkter? xxx.xxx.xxx.xxx:21 f.eks.


    Mht. til at tilkoble dig fra internettet så kan det sagtens lade sig gøre. Det eneste det kræver er at NAS'en har en fast IP internt, og at du sætter din router til at videresende alle pakker fra internettet til NAS'ens IP på de porte som du bruger (f.eks. port 80 til dens hjemmeside, og 21 til FTP'en)


    Se f.eks. http://portforward.com/ for en guide tilpasset til præcist din router. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • HerrMansen: Jeg er 100% sikker på jeg bruger den rigtige ip til min MBP, jeg kan nemlig godt logge ind på web-interfacet trådløst, jeg kan bare ikke bruge nogen andre services, heller ikke Time Machine backups eller se NAS'ens folders...



    Mht. at tilgå NAS'en udefra, skal jeg så logge ind på NAS'en ved at skrive den statiske ip jeg har købt af min internetudbyder, samt portnummer ?

  • Ja. Når du skriver den addresse ind så rammer du routeren, som så kigger på dens Port Forwarding liste og sender alle data videre til den computer du har valgt så længe at der snakkes på den/de porte.


    Lyder underligt mht. til Apple produkterne. Sidder ikke lige til daglig med dem, så kender ikke deres FTP funktioner - Mener at Apple både understøtter SMB og AFP. Hvilken protokol kører din NAS med til dens netværksdeling? Kan være at der er en opsætning derinde der kan give noget forklaring på hvorfor at MAC ikke har det godt med den.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af marc1985
    HerrMansen: Jeg er 100% sikker på jeg bruger den rigtige ip til min MBP, jeg kan nemlig godt logge ind på web-interfacet trådløst, jeg kan bare ikke bruge nogen andre services, heller ikke Time Machine backups eller se NAS'ens folders...


    Det lyder som en indstilling på din Mac der gør at den ikke bruger de funktioner når den er tilsluttet via det trådløse (sandsynligvis fordi det er for sløvt at lave fuld backup over det trådløse), men jeg er bestemt ikke nogen mac ekspert så kan ikke sige det med sikkerhed (hint: prøv at kigge omkring i de programmer du vil bruge på din mac).


    Quote

    Oprindeligt indlæg af marc1985
    Mht. at tilgå NAS'en udefra, skal jeg så logge ind på NAS'en ved at skrive den statiske ip jeg har købt af min internetudbyder, samt portnummer ?


    Ærligt talt vil jeg ikke anbefale at forbinde til din NAS udefra, med ukrypteret FTP (og da slet ikke windows fildeling/SMB), men hvis du gør, skal du som sagt forwarde de porte du skal bruge til din FTP server fra din router til den ip adresse din NAS.


    Hvis du absolut vil bruge almindelig FTP, så prøv at se om du ikke kan oprette en bruger med begrænsede rettigheder, så den bruger ikke kan slette filer eller tilgå vigtige filer, så hvis det skulle ske at nogen opsnapper din kode at skaden ikke er værre end indenfor det begrænsede område.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Status er nu, at web-interface virker, FTP-mapper virker trådløst engang imellem, TimeMachine gjorde også, men holdt op igen... Det er ellers primært Time Machine backup funktionen jeg har købt NASen for ;( (den virker da også kablet, men det smarte er jo at den automatisk tilslutter og backer up trådløst, så jeg ikke skal huske at gøre det hele tiden)


    HerrMansen: Jeg ved at Apple understøtter AFP, det tilslutter jeg selv med nu...


    Jeg har sat kryds ved både Windows og Mac filservice, i NAS'ens opsætning.


    RTM: Kunne også godt forestille mig at det var indstillingerne i Time Machine programmet jeg skulle tjekke, men der er stort set ingen konfigurationsmuligheder...


    Jeg har forresten før (da det virkede :rolleyes: ) backed omkring 100 gb. up, så det skulle ikke være et problem med størrelsen...




    Hvis jeg nu skal bruge NAS'en udefra, skal jeg altså sætte routeren op til at forwarde porten jeg skal bruge og så skrive min "eksterne" statiske ip (den jeg har købt af min internet-udbyder) i den browser/ftp-program jeg bruger udefra, og så forbinder den automatisk til nas'en pga. portnummeret ? Har jeg forstået det rigtigt ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af marc1985
    Hvis jeg nu skal bruge NAS'en udefra, skal jeg altså sætte routeren op til at forwarde porten jeg skal bruge og så skrive min "eksterne" statiske ip (den jeg har købt af min internet-udbyder) i den browser/ftp-program jeg bruger udefra, og så forbinder den automatisk til nas'en pga. portnummeret ? Har jeg forstået det rigtigt ?


    Det er korrekt, men husk at du stadigvæk skal angive porten du vil benytte når du tilgår den udefra.


    Dvs. hvis du udefra vil bruge en tjeneste på din NAS der benytter port X og du har forwardet denne port fra din router til din NAS, skal du bruge den eksterne ip adresse på port X (der er undtagelser, men i et simpelt setup) når du tilgår tjenesten udefra.


    Bare så der ikke er nogen misforståelser ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.