Billed/fil deling

  • Hej Tweak'ere


    Jeg vidste ikke helt om jeg skulle smide tråden i dette forum eller i software forummet, så bær over med mig.


    Sagen er den at jeg for omkring et år siden købte mig et EOS 550D, som jeg begyndte at knipse billeder med. I starten gik det fint med at jeg lagde billederne på min computer og havde dem der.


    Sagen er dog den at min kæreste også gerne vil have del i billederne. Og hun sætter sig ikke ligefrem ved min spand og glor på billeder. I stedet for at skulle ligge dem både på min computer og derefter på hendes, med risiko for hun derfor ikke har alle billeder, eller visa versa, så begyndte jeg at søge efter et program, som kunne håndtere den slags.


    Jeg har indtil videre brugt google Picasa på min computer, hvor man kan inkludere billederne fra mapper, og derefter ligge dem i albums, uden at ændre i mappestrukturen, da informationen omkring hvordan man strukturerer billederne ligger i en database. Problemet med denne database er at den ikke kan deles, da den ligger sig lokalt på computeren.


    Min idé er derfor at anskaffe mig en ekstern harddisk, hvor vi ligger alle billeder i års-mapper. Dvs. 2010, 2011, osv og derefter bruge et program som kan håndtere albums og ligge sin database på denne eksterne harddisk.


    Picasa kan også ansigts genkende - det er ikke en absolut nødvendighed, men en meget "rar" feature.


    Kender i et program som kan noget lignende det jeg efterlyser? Eller hvordan gør/bruger i?

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Hva med bare at dele mappen så den kan tilgås fra begge maskiner....


    Så skal begge maskiner jo være tændt. ;)


    Altså du har et par valg.


    Online hosting, ala Picasa.
    Synkroniserede mapper, med f.eks. Dropbox (dog kun 2GB max af gangen)
    En NAS (Altså en lille netværksharddisk som altid står tændt)
    Mappedeling (Din kæreste kan hoppe ind i en mappe med billeder der er delt via netværket. Kræver at din PC er tændt)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • det som jeg vil gøre er at købe en billig ekstern harddisk og ligge alle billederne over på den. så kan i altid tage den eksterne og sætte til computeren. vupti så er billederne der :D

  • flickr kunne måske også være en ide hvis det er familie billeder osv hun er intereseret i ?
    bruger det selv til at dele fotos med familien i udlandet og det virker ganske fint.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madan
    det som jeg vil gøre er at købe en billig ekstern harddisk og ligge alle billederne over på den. så kan i altid tage den eksterne og sætte til computeren. vupti så er billederne der :D


    Jeg ville nok hoppe på en billig NAS, så slipper man for at skulle have en disk til og fra.


    /ask

  • Jeg har kigget på dropbox. Men det er "kun" til 2GB og jeg er efterhånden på den forkerte side af 50GB billeder.


    Dessuden kan Picasas database ikke deles via dropbox. Eller deles i det hele taget, så information omkring albums, personer osv osv er ikke delt, hvorved idéen med ligge billederne i albums lidt ryger, da vi så begge skal ligge billederne i albums.


    Anden online hosting tør jeg slet ikke at overveje - til dels pga prisen. Og man skal altid have adgang til nettet for at kunne se sine billeder. For det 3 er min internet hastighed ikke ligefrem prangende, og derfor overførsler vil derfor tage for lang tid.


    Det er lidt den samme problemsstilling, med at information omkring albums og personer ligger lokalt, med både netværks deling og NAS. Jeg har selv overvejet NAS og netværksdeling, dog virker NAS og netværks deling dog lidt for stationært, da det ville være rart at kunne tage billederne "med sig".


    Derfor er jeg endt ud en løsning med noget ekstern hdd. Dog er der stadig det problem at jeg ikke har kendskab til noget program, som enten ligger direkte på den eksterne eller som kan benytte album-information som ikke ligger lokalt på den enkelte maskine.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+


  • Jeg kan godt se at det begynder at blive meget svært hvis du vil have et program til at kigge i mapperne med.


    Der er jo ikke noget i vejen for at lave dine albums som mappestruktur også bare kigge dem med almindelig pictureviewer.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Der må da være nogle billige NAS'er der har support for at de kan tilgås som en USB harddisk med kabel fra PC'en? Til når man ikke lige gider slæbe routereren med til Thailand. :crazyeyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Jeg kan godt se at det begynder at blive meget svært hvis du vil have et program til at kigge i mapperne med.


    Der er jo ikke noget i vejen for at lave dine albums som mappestruktur også bare kigge dem med almindelig pictureviewer.


    Det er jo lige nettop det - men sådan et program må vel findes? For jeg vil ikke til at ligge albums i individuelle mapper, da der så rimeligt ofte er mapper med kun 1-2-3 billeder i, hvis man fx lige knipser et billede eller 2 på en gå tur.


    I bund og grund "skal" programmet "bare" være Picasa der kigger efter databasen på en ekstern hdd/NAS/netværks drev.


    Kender i sådan et program?


    Og hvordan hulen administrerer i jeres billeder når damen/manden også vil se dem?

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+