vakler imellem dslr og alm zoomkamera

• hej igen
    er meget i tvivl og hvilket kamera jeg skal købe, var nede og prøve et canon 500 og et nikon 3100, men de passer ikke til mine store smede hænder, får nærmest krampe af at holde på dem, og overvejer om det overhovedet skal være spejlrefleks - eller om jeg skalle vælge dette zoomkamera Sony Cyber-shot DSC-HX100V
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4788575

tog lige en liste fra et andet forum
    • Ca. prisleje max 5000
    • Makro kun for sjov, ikke et must
    • Tivoli / Zoologisk Have / Koncerter ja sommetider
    • Portrætter (personer og dyr) ja sommetider
    • Indendørs billeder i svag belysning (situationer der kræver blitz)ja
    • Naturbilleder / panoramabilleder / indendørs arkitektur (situationer der kræver meget vidvinkel) kun lidt
    • Nattebilleder (billeder taget i næsten helt mørke - med andre ord, langtidseksponering) også kun for sjov
    • Filmoptagelse (filmklip - kvalitet?) må gerne være god
    • Kameraets fysiske størrelse (eventuelle krav til lommestørrelse)
    • Print - i hvilken størrelse? Op til A4-størrelse? Op til plakatformat (A0)? max a4

I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

• For manges vedkommende kan det sættes sådan her op:

Hvis du vil tage på "auto", så vælg et kompakt. Hvis du vil sætte dig ind i dit kamera og læse et par foto bøger (Fx. politikens digital fotografering - meget nem at læse) så vælg et spejlrefleks.

• OKAY:-) så faktisk på et g12 igår hos expert, eneste ulempe er zoom, da jeg er vant til 10x zoom, har set på nogle med op til 35x zoom, men er i tvivl om billed kvaliteten.... er billeder taget med g12 lige så skarpe som med dit d50? en fordel med g12 er muligheden for ekstern blitz synes jeg. så det eneste minus jeg kan se er den begrænsede zoom, men læste at man kan sætte linse på så den har mere vidvinkel, så burde man vel også kunne få mere zoom? men hvad koster det :crazyeyes: (er vel jyde) og ryger der flere blænder?

lige lidt lørdags spørgsmål :D er meget i tvivl stadigvæk, og er meget forelsket i canon d550, men når det bliver mit eneste kamera, kan jeg godt følge dig i at det er en klods og ha med, og da jeg har gevaldigt store hænder, så er et baterigreb næsten u undværligt

mvh den tidligere smed :dance:

I7 2600 sandy
    gigabyte h67m-ud2h
    corsair vx 550w
    4 gb geil ram
    zotac 8800gt amp
    samsung F1 1TB
    Western Digital Raptor 74Gb
    WD20ears 2 TB
    500gb mybook

• og du kan jo altid købe et batterigreb til et DSLR, så kan selv de store hænder være der..

Men hvis du ikke har tænkt dig at bruge mange tusinde, så vil jeg nok anbefale et kompakt/bridge cam.. Og som der bliver nævnt.. Gider du ikke lege med forskellige indstillinger, og bare kører auto hele tiden. Så er de tnok bedst at vælge kompakt/bridge/superzoom kamera..

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Jeg har "både og"... og kombinationen er fin for mig. Jeg har haft Canon 450D, 50D og nu 7D samtidig med at jeg har et lille kompaktkamera.

Jeg oplever større fornøjelse ved at tage billeder med DSLR-kameraet og jeg bruger mere tid på at finde de rette motiver, kameraindstillinger, redigering på computeren osv. Grundlæggende tager jeg flere, sjovere og bedre billeder med DSLR-kameraet. Jeg tror dog ikke, det giver mening med et DSLR-kamera, hvis man ikke er interesseret i billeder. For mig kræver det mere og stiller større krav til indsats for at få de rigtige billeder.

Det lille kamera kan jeg så altid have i lommen/tasken i sammenhænge, hvor "det rigtige kamera" må blive hjemme.

Jeg skiftede i øvrigt fra Canons xxxD til 50D/7D for at få et ordentlig størrelse kamera. Billedkvaliteten er vist nogenlunde den samme.

VH
    Kasper