Indlæg af Neco

    Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Hvis du alligevel ikke vil bruge de funktioner RAW formatet byder på så er der så sandelig ingen grund til at bruge det, tvært imod faktisk.


    Har netop benyttet mig af irfanview, og så har jeg installeret en ekstra funktion så jeg kan køre batch på hele stakken. Det virker super.


    Grunden til jeg skyder i RAW, er muligheden for at redigere, samt få det skudt op i plakat størrelse.


    De siger RAW giver bedre mulighed for at redigere, men hvis man tager billedet som det er, og skyder det op i noget a la 1x1½ meter - er der så forskel på RAW eller Jpeg?

    Jeg har lige taget en bunke billeder til en konfirmation. For første gang har jeg haft den stående på RAW som billedformat.


    Nu skal jeg blot have dem konverteret til JPEG så de kan sendes videre til gæster etc.


    Men hvordan?


    De er taget med et Sony A300 og jeg kan simpelthen ikke få lov til at konvertere mere end et billede af gangen til JPEG med det tilhørende software. Hvilket tager en krig når der er +400.


    Findes der en gratis converter som kan konvertere en hel stak fra RAW (De hedder ARW) til JPEG?


    Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et egnet program.


    For fremtiden vil jeg lade den stå på RAW og JPEG. Men kan det give problemer med tiden det tager at tage et billede? Da den nu skal gemme både RAW og JPEG filen?


    Vh
    Neco


    Et tip som ikke lige går på indstillinger, er at benytte dit zoom objektiv en del ved festen. Stil dig et stykke væk og zoom ind på personerne, så undgår du at "forstyrre" og får nogle rigtige stemningsbilleder.


    Nu ved jeg ikke hvordan det fungere på dit Canon, men på mit Sony kan jeg vælge hvilken indstilling jeg vil have, når jeg "scroller" på hjulet ved højre pegefinger. Jeg har valgt at kunne styre lukketiden, på den måde kan jeg tvinge lukketiden ved og får derfor ikke problemer med rystede billeder. Jeg mener det er alt over 1/60 som en person ikke kan holde stille.


    For manges vedkommende kan det sættes sådan her op:


    Hvis du vil tage på "auto", så vælg et kompakt. Hvis du vil sætte dig ind i dit kamera og læse et par foto bøger (Fx. politikens digital fotografering - meget nem at læse) så vælg et spejlrefleks.


    Til den pris gør det knapt så meget hvad du vælger, så længe du holder dig fra åbenlyse ringe mærker og dårlige modeller.


    Brug i stedet krudtet på at finde et som hun sikkert kan lide, skal det være tyndt, stort, god zoom, pink, grøn eller?


    Et godt Sony, Canon eller Samsung kamera går man ikke helt galt af.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc
    click på ryes gade i århus har /havde tasker til 150 kr lige inden jul. kna være de har flere tilbage hvis du kommer forbi århus :-)


    har lige smadret min tamron 18-200 desværre...


    Kommer fra Odense, så kommer ikke lige forbi Århus, desværre.


    Hvad skete der? Lyder ikke rart, noget forsikringen kan klare?

    Yup, jeg har et Sony A300. Jeg købte ret hurtigt et Sigma 18-200mm objektiv så jeg kunne skyde længere, og samtidig tage billeder tæt på uden at skulle skifte objektiv.
    Nogle måneder senere blev jeg dog træt af en forholdsvis høj blænde som det laveste (3.5 som det mindste) så derfor købte jeg et ekstra objektiv. Et fast 50mm med en blænde på 1.8. Det fungere rigtigt godt under dårlige lysforhold, man skal dog have styr på sine indstillinger. Fungere rigtigt godt ved dæmpet belysning, fx. her under diverse julefrokoster med blot enkelte lamper over bordet.


    Det næste jeg skal have er en større taske, der har jeg set på den her:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=181768


    En Lowepro Rezo 180 AW.


    Den kostede i en fotoforretning 900, og den anbefalede de. Der er også mulighed for at udvide med flere objektiver. Den koster det halve over nettet, så det er nok dét, noget af januarlønnen skal bruges på.


    Det næste jeg skal have er en flash, aner dog intet om hvad det skulle være - så du må meget gerne komme med forslag hvis du selv kaster dig ud i det.


    Som du nok kan se så forsøger jeg at holde mit budget et godt stykke nede, er kun amatør og studerende, så der er ikke råd til at give kassen. Når jeg så skal udvide, så bliver det den helt store tur, men for nu holder jeg mig til den lave prisklasse.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Du kan jo ret hurtigt tjecke selv om de 50mm er for langt, hvis du bare tager dit nuværende objektiv og stiller det på 50mm kan du jo se om det er "for meget".


    /ask


    Har jeg også forsøgt med mit Sigma 18-200mm. Også for at se eventuel forskel på fast 35mm og 50mm.


    Men du snakkede om at 50mm var 75 mm? Men det er ens for begge objektiver, da det er kameraet som det afhænger af?


    Gælder det for alle objektiver jeg kommer på mit kamera? Eller kan der være forskel fra model til model?


    Bliver godt nok en smule dyrt hvis man skal have andet end 50mm og det skal være sony. :rolleyes:


    Tror jeg hopper ind i 1 eller 2 fotobutikker imorgen og prøver lidt, så må vi se om jeg skal vente nogle måneder inden jeg investere.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Problemet ved 50mm'eren er efter min erfaring, at den er for lang på et crop kamera til brug indendørs der passer en 50mm ækvivalent noget bedre.


    Alternativet er noget 17-50 f2.8 (som så igen er noget over 1000,-).


    /ask


    Hvad betyder de 2 første linier på dansk? :roller:


    Har også overvejet ikke at komme så langt ned i blænde, men er 2.6 - 2.8 nok?


    Overvejer meget Sonys, og det er muligt den bliver bestilt imorgen, når jeg lige har haft 24 timer ekstra til at overveje det i. (Læs: kigge på nettet efter alternativer og tests) :D

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Jeg ville da helt klart tage Sony´s nu du har et Sony cam. Alt andet ville være tåbeligt.
    Alternativt en ordentlig blitz, hvor du kan styre lyset. Man kan sagtens tage gode stemningsfyldte billeder med (ekstern) blitz.


    En ekstern blitz er helt sikkert også det næste jeg vil kigge efter, men man skal lige have sparet op :D


    Har du nogen erfaring med 1.4vs1.8 i blænde?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af cyfer
    Jeg endte med at købe et Canon EOS 450D - eller det vil sige, det faktisk er et Rebel XSI i "sølv" (købt i USA). Og kan faktisk godt lide det ikke er sort som alle andre render rundt med :)
    Jeg endte med at få et halvanden år gammelt til 2500 kr. Så det var en ok god deal synes jeg :)


    So far er jeg rigtig tilfreds med det. Har desværre ikke haft vildt med tid til at lege med det, men har da fået taget nogle gode billeder alligevel allerede :) Nu skal jeg bare have sat mig rigtig godt ind i teknikken, selvom jeg allerede synes jeg har ok styr på det og har læst en del.


    Det var en god deal, og kanon du sætter dig ind i tingene. Held og lykke med det... :9xo

    Hvad blev det så til?


    Jeg kan personligt anbefale Sonys Alpha serie. Har selv et Sony A300, og det virker rigtigt godt.
    Ellers er det ud at prøve dem alle, find ud af hvad der ligger bedst i hånden. Jeg kan ikke enbefale dig 1000D, har hørt fra flere de ikke er tilfredse, og de ærger sig over de ikke gav 1000 kroner ekstra og fik det mere kvalitet for pengene.


    Men så længe du ligger imellem 3000-5000, så er det bare at prøve og købe det der ligger bedst i hånden på dig. Forskellen er meget lille. Eneste konkrete forskel, det er at Sonys har billedstabilisator i huset, så slipper du for at købe de dyre objektiver til ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af sajo
    Jeg ved Canon har en 1.8 50mm, men ved ikk om der er convertere den koster 8-900kr


    Convertere? :roller:


    Canons /1.8 50mm
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=377571


    Nikkons F/1.8 50mm
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=111912


    Også Sonys eget F/1.8 50mm
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=642830


    Kan det svare sig at give de hundrede kroner ekstra, eller kan jeg ligeså godt vælge Canons?


    Edit: eller også give næsten dobbelt pris, også få et 35mm:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=501593

    Quote

    Oprindeligt indlæg af origin
    Selvom du ikke gider, så kan jeg godt anbefale dig at læse manualen, det hjælper med at lære dit kamera ordentligt at kende.. Hjalp mig meget da jeg først begyndte :)


    Helt sikkert, altid læs manualen hvis du ikke er van til det mærke du skal tage billeder med.
    Sæt dig ind i alle funktioner også læs nogle bøger om digitalfotografering. Hvis du ikke sætter dig ind i det, kan du lige så godt lægge dit 1000D på hylden, også køber et kompaktkamera istedet.

    Hej alle!


    Jeg har længe haft problemer med at tage gode billeder når lyset ikke har været optimalt, såsom senere på aftenen ved fester, julefrokoster og familie sammenkomster. Specielt når det eneste er 2 lys over bordet eller nogle kraftige stearinlys. Ofte bliver billedet sløret fordi folk bevæger sig eller så tvinger den blitz på og det ødelægger helhedsindtrykket. Derfor søger jeg et objektiv der har den korrekte blænde (Skal vel ned omkring 1,8?) om det er et fast på 35mm eller i området 18-55mm gør ikke det store.


    (Så en igår der tog udemærkede billeder med Canon 7D og et tamron objektiv som jeg mener havde en blænde ned på 2.6-x.x og var 18-55 mener jeg. Og det kunne næsten klare jobbet.


    Det skal primært tages rundt omkring bordet til diverse fester.


    Jeg har i øjeblikket et Sony A300 med et Sigma 18-200mm 3.5-6.3.


    Prisen skal helst ikke være over 1000kroner, har hørt de kan fås til ca. 700 kroner?


    Jeg har søgt på diverse sider, men jeg kan simpelthen ikke finde noget til en nogenlunde pris, kommer hurtigt over 2500 kroner.


    Takker for alle råd :)

    Igår var det så min fødselsdag og jeg fik langt om længe lov til at pakke min gave op.


    Hold op hvor blev jeg overrasket, kameraet var af bedre kvalitet en jeg turde håbe på. Billedet står skarpt og den er god til at tilpasse sig lysforholdene. Kameraet er lille og kompakt, også følger der et ekstra batteri med så man bare kan filme løs. Har dog allerede købt endnu et SD kort, udover det på 4GB der fulgte med. Så kan man udnytte det fuldt ud. :hb:


    Jeg forventede mig ikke meget, grundet prisen på 999, men må sige jeg blev positivt overrasket. Det er lynhurtigt at tænde for, lyden kommer tydeligt igennem så man kan høre folk også kan man lynhurtigt få det op på fjernsynet og vise de klips man har liggende på.


    Det eneste minus jeg har oplevet indtil nu, det er hvis man står for tæt på en genstand og zoomer ind. Den kan nogle gange helt opgive et stille fokus. Men da jeg sjældent har brug for at zoome tæt ind på kort afstand, bliver dette ikke et problem, da alle motiver er af en afstand på +1½m.



    Alt i alt så er det et rigtigt godt køb til prisen - ja man kan finde bedre kameraer til 2000kr - men det her koster altså kun 999kr. Og vælter ikke mit skrøbelige studiebudget. :D


    Neco


    PS. har endnu ikke benyttet mig af softwaren der følger med