forskellen på spejlrefleks og digital kamera?

  • hej tweak.
    overskriften siger lidt af det.


    jeg skal ud og købe et nyt kamera. jeg har nok 3500 kr at gøre godt med.


    jeg skal tage billeder af naturen og af blomster(tæt på), familie og naturligvis bare billeder af alt muligt :D.


    det skal bare kunne tage nogle gode billeder.


    så ved jeg bare ikke rigtigt hvad jeg skal vælge i mellem.. spejlrefleks eller digitalkamera?
    jeg ved bare ingenting på det her område.. Og hvad er forskellen på de 2 ting.


    kameraet skal være nemt at finde rundt i.


    min ven har et nikon coolpix p100 og jeg synes det tager udemærket billeder faktisk. har kigget på sådan et og jeg synes det ser lækkert ud. det koster ca. 2300 kr.


    Det er et nybegynder kamera!


    tror det var alt? ellers spørg!


    edit: det her: http://www.edbpriser.dk/Produc…refleks&sp=all&pid=501556


    er det godt? med objektiv,


    http://www.edbpriser.dk/Produc…s.aspx?sp=all&pid=4760552


    der er også et. nogle der kan hjælpe?

  • Overvej også hvornår du kan (vil) have kameraet med. Du vil have en ret stor taske til et spejlrefleks mens et kompakt kan ligge i lommen. Det er givet vis en vanesag men spejlrefleks vil de fleste nok lade ligge hjemme når man f.eks. tager i byen... :)

  • mange kompakte kameraer i dag tager rigtig gode billeder, der er mange modeller at vælge imellem både fra canon, nikon, olympus, sony og fuji (har sikkert glemt nogen :P)


    Mange tror at spejlrefleks kameraer automatisk set tager skide gode billeder, men det afhænger mange gange af optikken der sidder på (linserne) og det er dem der koster mange mange tusinde kroner, så medmindre du ikke ønsker at rende ud og spendere end masse penge på optik og du bare ønsker et kamera der er nemt at bruge og kan det basale, synes jeg at du skal ofre penge på et kompakt kamera.


    Du kan jo så derefter gøre op med dig selv om din interesse for fotografering er stor nok til at smide penge efter et spejlrefleks kamera.


    Husk altid, det er ikke kameraet der tager billederne, det er personen bag det :)


    Men hvilket kamera du skal vælge kan jeg ikke lige hjælpe med da min viden ang. nyere kameraer ikke er helt up to date, der må vi ha fat i Tweak's kamera guru WHAT :)


  • okay tak. jeg leder som sagt videre og har spurt WHAT over pm hvad der vil være bedst for mig.

  • Det jeg elsker ved spejlrefleksen, er at det tager billedet når jeg trykker, og ingen langsom opstart.
    Nu har jeg kun haft 8-10 andre kompakt-kamerare i hånden, og de kunne i hvert fald ikke følge med på det punkt.
    Men det kan være der er sket store fremskridt der, indenfor det sidste års tid.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af madan
    har set i Elgiganten at man kan få et Canon EOS 1000D med et 18-55 mm objektiv til 2000 kr på fredag.


    tror det bliver det med mindre nogle andre har nogle forslag? :D


    Undskyld jeg laver lidt off topic, men hvor har du set det tilbud? :)


  • Kunne ikke være mere enig. Slæbt rundt på et 50D en hel dag i Bon-Bon land i sommers. Mange gode billeder og en øm ryg. Plus jeg ikke var med på et eneste billede.
    Har skiftet til et Canon G12 nu, og jeg har ikke noget at klage over.

  • Jeg ville kikke efter det man kalder et bridge-cam. Altså en mellemting mellem kompakt og spejlrefleks. Du får rigtig godt kamera til pengene, og det er nemmere at bruge, end spejlrefleks. Og du er fri for at bruge 20.000-100.000kr på objektiver.


    Canons modeller hedder PowerShot og kunne fx være G12 eller endnu bedre deres SX serie - fx SX30, koster ca. 3000kr på nettet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det ved du bedst selv, da du vel kender dine egne behov.


    Det ene er mere kompakt end det andet, men de er begge primært lavet til at kære auto, som kompakte gør (oftest).

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650