Køb af SSD

  • Hejsa, en af mine venner henvendte sig for nyligt til mig da han ønsker at købe en ny PC og samle selv. Jeg har selv for et par måneder siden samlet min egen PC, og i forbindelse med vores diskussion kom vi ind på SSD'er. Nu ved jeg at prisen er faldet meget siden sidst, og jeg har hørt at der er stor forskel fra de forskellige mærker/controllere.


    Lige pt kører jeg med et raid setup med to spinpoint f3'ere og har skubbet lidt til tanken om køb af en SSD... Er tiden moden til at investere i sådan en og i så fald hvad skal man kigge efter for at finde en SSD som både er reliable men også "god", altså hurtig og ikke alt for dyr?

  • Hvis du køber en SSD baseret på Sandforce 1200 eller 2000 serie controlleren så kan du ikke gå helt galt i byen, SF-12XX er de "gamle" diske, og SF-2XXX er de nye lavet til sata 3 6Gbit standarden.


    Marvell har også nogen nice controllers, men er Sandforce der efter min mening sparker mest røv i et "real use scenario".

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Som det ser ud lige nu, ville jeg nok vente lidt længere til den næste generation af SSDs kommer ud, det skulle ikke være mere end et par måneder ude i fremtiden.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Køber du en SSD med sandforce SF-1200 controlleren og kører SATA 2 på dit bundkort, så vil den næsten blive banket helt i bund, da den rent teoretisk skal kunne køre 285 i read og 275 i write og SATA 2 kan levere op til 300 i overførsel.


    Jeg har en Mushkin Callisto DL 60GB SSD til OS og i real life senario ligger min på lige omkring de 280 i read og 265 i write, selv når den er ved at være helt fyldt, grundet der ikke er nogle mekaniske dele i den.
    Min er lidt hurtigere end Corsairs Force serie både i read og write, men ikke noget som betyder det mindste i brug, det er kun noget, som du kan måle dig frem til.


    Har du der imod mulighed for at kunne udnytte SATA 3 på dit bundkort, så er der for øjeblikket kun Crucial's C300 serie, baseret på en Marvell controller, som havde lidt børnesygdomme i starten hvilket skulle være rettet, gennem en firmware opdatering.
    Jeg ville dog vente lidt og seriøst overveje den nye sandforce controller, der kommer i 2 udgaver, nemlig SF-2200 og SF-2500, selvfølgelig afhængig af om du kan udnytte det og om du er villig til at betale prisen, da man må formode at prisen kommer til at ligge i den lidt høje ende, når den rammer markedet for alvor.
    Sådan var det, da sandforce SF-1200 ramte sidste sommer, der havde den en noget højere pris end de SSD'er, der brugte bla. barefoot fra Indilinx og Samsungs controller, grundet en meget højere og stabil ydelse både i read og write.


    Du vil ikke gå galt i byen med en SSD fra Corsair, Mushkin eller Patriot, så længe der sidder en sandforce controller i den.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • De er begyndt at komme hvis du ikke har fulgt med, men ved ikke om de til salg på det danske marked endnu. OCZs nye generation er vidst begyndt at blive solgt i USA, og Corsairs nye generation er begyndt og er til salg hos komplett.dk ihvertfald, deres nye Preformance 3 serie.


    Men der billigere SSDs på vej, dog ved tab af preformance i det de går fra 34nm til 25nm, så hvis man ikke skal have toppen af poppen og ikke vil betale spidsen af en jetjager så det værd at vente på dem.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Jeg er også selv ude efter en SSD, men jeg venter til at OCZ Revodrive 540/480 serien bliver sat ned til Q3/Q4.

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Som de andre også skriver, så vent på de nye SSD, med den nye SF controller..


    Jeg regner selv med at gå efter en Vertex 3 :T

    I7-2600K @ 3,4 Ghz
    ASUS SABERTOOTH P67 B3
    OCZ Vertex 3 120GB + 5TB lager
    Corsair Vengeance 2 x 4 GB @ 1600mhz
    ASUS DVD Drev/Brænder
    ASUS 8800GTX
    CM HAF X
    ______________________________

  • Ellers har Dustinhome OCZ Vertrx 2 128gb til 1300kr. Ret god pris.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Okay, med fare for at lyde totalt dumt, så kan jeg godt se at der er en stort fordel med større overførselshastigheder, men almindelige HDD'er kan jo også få forholdsvist god hastighed. Hvis jeg har forstået rigtigt så er SSD'erne store fordel den store mængde IOPS de kan præstere? Altså det er ikke kun overførselshastigheden der betyder noget for den overalle performance, vel?


    Antallet af IOPS har måske allerede nået sit peak og så er det kun overførselshastigheden der sætter grænsen for performance?


    Men hvordan er forholdet så mellem "performance" på den generation der er nu og den der kommer her om et par måneder?


    Håber ikke at jeg er helt ude og træde mere vande end nødvendigt :)


    Mange tak


  • IOPS= Input/output operations pr second


    Så jo du har ret i en del af det, Det er jo slet ikke peaket endnu grundet, udvilkingen af både bedre controllere, men osse fremstillingsprocessen og kvalitet af selve ramblokkene, både hvad angår størrelsen(nm) og selvfølgelig effektivitet( hvor hurtigt kan vi få dem til at rende, stabilt hele tiden).


    Jeg vil tro den allerstørste forskel kommer til at ligge i fremstillingsprocessen, ved skiftet fra 32nm til 25nm, uden at vide det. Fordi en mindre kerne(ramklods) vil mindske vejen data skal gå, før de bliver tilgængelige for controlleren, alt andet lige vil overall preformance blive hurtigere hvis man kan udnytte det.


    SATA 3 standarden, er jo vejen frem, ingen tvivl om det og den har en teoretisk overførselshastighed på 6GB/S og den eneste SSD som bare kommer tæt på at kunne udnytte den kæmpe båndbredde er OCZ's Rivo drive, ellers skal man over og sætte flere SSD i Raid hvilket egentlig osse er det, som Rivo gør.


    Om du kan udnytte de nye SSD'er med de nye controllere må allerførst bero på, om du kan bruge SATA 3, kan du ikke det, så er det hip som hap, så vil 1 af de nye bare banke din controller helt i bund.


    Har du SATA 3 på dit bundkort, så er det en helt anden sag, så ville jeg vente til de nye kommer og så give det mere for en SSD, selvfølgelig skal man jo lige have brug og behov, med i overvejelserne inden man træffer sit valg.


    Alt andet lige, vælger du at købe nu, så får du smæk for skillingen, grundet prisen for den "ældre" generation vil gå ned, vælger du at vente, så får du toppen af poppen og vild preformance, forudsat at du kan udnytte det, ellers vil det gå nogenlunde lige op.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.