Indlæg af khorngor

    Købte for 1½ år siden en H220 som jeg aldrig fik taget i brug da jeg blev godt og grundigt irriteret på deres elendige mounting system.


    Nu tog jeg den ud af skamme krogen efter en lang pause da jeg skal til at bygge mig selv et LGA 2011 setup, og man heldigvis ikke skal bruge deres jammerlige bracket til at montere det.


    Man skal dog derimod bruge 4 skruer som følger med, og jeg har self kun 3 af dem :(


    Er der en venlig sjæl derude der ikke bruge sine LGA 2011 skruer og kunne smide mig en skrue i et brev, skal med glæde betale for porto og kuvert via mobile pay.

    Ja det bagud kompitabel så det kan du godt.


    Langt de fleste af fordelene har du stadig ved at køre sata 2, men du mister som sagt rå båndbredde.


    Læste nogen tests og forskellen i overall preformance i real world scenarie var en 15%~ man mistede alt efter hvilken disk man havde.


    Så nej du går ikke glip af det helt vilde ved at køre det på dit gamle motherboard :)

    Kenga transfer speed er ikke det det der giver det helt store hos SSD's, er det 0ms søge tid, hvor et 10k rpm drev har 4-5ms.


    Hvilket gør en kæmpe forskel i I/O (Input/Output) per second.


    Er der hvor fordellen ligger over et mekanisk drev, og ikke i rå båndbredde.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4955340


    Er et godt eksempel på en meget billig SSD med god preformance.


    Alternativt


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5021586


    Begge er super diske, og igen ikke "read/write" der betyder hvor gode de er, dog er Force 3 disken lidt bedre...Men m4 disken har 15-20% mere read speed end den står listet til med dens seneste firmware update.


    I forhold til grafik kort ville kigge mig om efter et 6950 1gb, kan få's omkring de 1500kr og med lidt overclocking preformer de som et 570/6970.


    Med mindre han køre med mere end en skærm, eller køre 2560x1600 er det begrænset hvad han får ud af hhv 1.24 og 2gb vram som der er på 570 / 6970.


    Alternativt eftersom han har en 1000W PSU kunne han også finde et brugt 285 gtx til en slik og smide i, dog mister han så muligheden for DX 11.

    Købte Netop en 950W så jeg havde mulighed for Trifire hvis jeg skulle have lyst.


    Dog har jeg ændret motherboard siden hen (da jeg skiftede til et b3 revision), så har slet ikke plads til 3 kort nu :(


    Men tror nu du bare skal holde dig til CF i første omgang, er langt fra alle spil der scaler godt med 3 gpu'er.


    Metro 2033 er et af de få spil som gør fuldt brug af 4 gpu'er, er rimligt galt, hver added gpu giver ca 70% mere preformance, hvilket normalt er uhørt når vi snakker 4 gpu'er.

    Tja bruger Sandy i forvejen ram så effektivt at der næsten ingen forskel er på 1600mhz og f eks 1866mhz, og man kan godt overclocke ram uden ekstra voltage :)


    Mine 1600mhz mushkin klare da 2133mhz ved deres standard 1.65v


    Men ja, ikke over 1.65v på Sandy, og helst 1.5v.

    Godt være du får lidt problemer med varme på dit 5970, måske smid en accelero extreme køler på, de rimlig nice.


    Men som sagt tror som sagt en kvalitets 850W psu vil være nok, du ikke op på over 850W power consumption fra dit system med mindre du køre Furmark eller noget andet som er lavet til bare at voldtage dine korts strømforbrug. Er ikke noget som sker under normal brug :)

    Så længe man ikke overvolter ram der allerede er specificeret til 1.65v så det helt fint som sagt..


    Men ja hvis man kan få de ram man vil have i 1.5v version så det fjollet ikke at tage dem :)

    Som Renegger nævner er i7 og 16gb ram lidt overkill :)


    Så nøjes med i5 2500K og 8gb ram.


    Ville nok også tage anden cpu køler en H80, har ikke hørt noget godt om den, og ved den larmer en del, samt kan have problemer med pumpen.


    Vil forslå du tager en Noctua NH-D14 og så vælger nogen Corsair Vengeance ram i "low profile" versionen, så den passer ind under. Ved du kan få 8gb cl8 1600mhz vengeance til omkring 500kr.


    Den harddisk du har valgt er fin som lager disk, men en smule langsom som main disk, så ville nok kigge efter en Corsair Force 3 120gb ssd, koster omkring 1200kr og er rigtig god "bang for the buck".


    Du evt bruge Green disken til de programmer som ikke kan være på SSD'en, eller købe en WD Caviar Black 1 tb disk, så både ssd og din lager disk er lyn hurtige...


    Dit valg af PSU er også ret overkill, du kan køre 2x 6970's på en 850W uden problemer.


    Så ville nok kigge mig om efter en Corsair TX 850W v2 i stedet.


    Som Henrik- forslår er kan du få 2x 6950 ind i dit build til samme pris ved bare at ændre et par små ting, og det vil give dig MEGET mere ydelse i spil sammenlignet med et enkelt 6970.


    Pro bundkortet er også ligeså godt til normal brug som deluxe versionen, så der kan også spares lidt.


    Kabinettet er et godt valg tilgengæld ;)


    Held og lykke med det.

    Vil mene en AX 850W vil kunne klare det, da de som regel kan tage 900-950W load hvis det skulle være.


    En TX 850W v2 burde også klare det, men har jo så ikke gold certification.


    Nu nævner du ikke om du overclocker, men hvis du gør og har tænkt dig at overclocke begge kort samt cpu så ville jeg nok kigge efter en solid 1000W~ som f eks Corsairs HX 1050W, er Silver rated så burde være fint, og er semi modular.

    Vidste ikke det var muligt at bo 400km fra hinanden i Danmark, du bor i Gedser og han bor på Skagen? :)


    Men ja hvis der ikke er penge at hente og der er så lang transport så det klart den smarteste løsning, held og lykke med det.

    Helt iorden, ja har glemt windows 7 det rigtigt.


    HX 750W i det build passer ikke rigtigt ind, er meget dyr i forhold til resten af computeren, TX 750 ville klare det ligeså fint og koster mindre.


    Der ikke den helt vilde forskel på Sabertooth og P8P67 Pro, faktisk er Pro modellen bedre alt efter hvad dine behov er (jeg så ikke du skrev du valgte pro modellen før, troede vi snakkede P8P67 LE, min fejl)


    Forskellen på mit build er den får en lidt større PSU så den er klar til 2 grafik kort, dog er 750W også nok til at trække 2x 560 Ti, men hvis mit valg stod imellem en HX 750W og en TX 850W til 120kr mindre, så ville jeg til hver en tid vælge 850W.


    Kabinettet er også noget mere lækkert, R3 er et genialt kabinet og ser skide lækkert ud, har selv lige bygget en rig til en ven med det kabinet.


    Caviar Black vs Caviar blue, det ikke noget super vildt preformance gain, men Black er bedre da det deres "max preformance" serie, hvor blue er "all around" harddisk.


    Da 120gb hurtigt løber op på SSD'en har jeg det lidt sådan at en data disk der er så hurtig som mulig er et must.


    Meget af det er personlig smag, hvis jeg tager højde for min fejl ved at glemme at regne Windows 7 med så det hip som hap, mit udgangs punkt var at det var 600kr mere for et par ting som af lidt lavere kvalitet, og derfor virkede det fjollet ikke at bygge selv hvis der både var kvalitet og en slat penge at hente, selvom der stadig er kvalitet at hente er det ikke mere end det måske er et spørgsmål om det besværet værd.

    HX 750? Mener du ikke TX 750?


    At tage HX modellen ville være fråds når den nu bliver samlet af dem, du kan få TX 850 til 120kr mindre.


    Du får dårligere motherboard, kabinet og harddisk end hvis du selv samler, og du får lov at betale 600kr mere end hvis du tog mit setup -1 grafik kort.


    Men ikke mine penge så gør som du lyster :)

    Eller 2x 560 Ti som vil rulle et 580 gtx rundt til hver en tid :)


    560 Ti er et fint midrange grafik kort, og med mindre han vil køre max details i alle de nyeste spil er det nok med et enkelt.


    Hvis du vælger en 750W PSU eller derover er et upgrade til et nr2 kort altid en mulighed så længe motherboardet understøtter SLI.


    Som nævnt tidligere er deres byg selv tool ikke helt up to date, og f eks den SSD de tilbyder er 1 generation bagud og en oldsag til mange penge i forhold til Corsairs nyere diske.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639424


    F eks koster kun 1200kr, men er desværre ikke på listen, det er deres nyeste generation Force 3 disk, hvor den de har på listen "kun" er 115gb og deres gamle generation.


    Så du vil betale det samme for noget som er dårligere hvis du vælger den SSD der er i byg selv værktøjet.

    Tja som sagt er Komplett's saml selv værktøj ikke så fleksibelt som man kunne ønske altid.


    Nej der ikke mange penge at hente, men der en del fleksibilitet og kvalitet at hente. (måske en 500-800kr tops)


    I hans budget kan han få 560 Ti SLI uden problemer hvis han elsker Nvidia så højt :)


    Men så kommer den op og ligge omkring de 9k+ med SSD, men bestemt muligt inden for 10k budgettet.