Overclocking for newbies

  • Kan man kort forklare hvordan man overclocker ?
    Eller gør man det på forskellige måder for hver eneste MB/CPU ?


    Jeg har ingen anelse om hvor man gør det inde, men har en ret god idé om at det er inde i BIOS´en man skal rode, for at sætte processeoren op, for at forøge dens ydeevne ?


    Nogen gode fif?


    Er der nogen foranstaltninger, man skal tage inden man begiver sig ind i dette nye univers.

  • Nej, det kan ikke forklares kort. Der er sket så meget på dét område, så det er svært lige at komme med gode råd, uden at vide hvilket system du sidder med. Der er forskel på hvordan man gør...
    Du kan læse lidt om det basale her:
    http://ocguide.dk/
    Det er ikke for at feje dig af, men parameterne for OC er så mange og forskellige, at det er nødvendigt du lige sætter dig ind i den basale viden om det.

  • Der er flere ting man kan overclocke.


    Grafikkortet overclocker man via et tool som MSI Afterburner inde fra Windows.


    Hvis det er cpu, nb eller ram, så kan det anbefales at gøres i BIOS. der findes tools til det, men den bedste møde er altså Bios.
    Overclocking af cpu varierer lidt fra bundkort til bundkort og de forskellige cpu'er imellem.


    Cpu'er som Phenom Black Edition og Intels "k" versioner har unæocked multiplier over kan overclockes ved blot at hæve multiplier. Dette er den nemmeste måde, da man derved ikke ændrer på andet end cpu'ens clockfrekvens.


    Har den ikke unlocked multiplier kan man oc ved at hæve fsb, men dette kan påvirke frekvensen på ram og nb også, hvilket bliver et lidt større regnestykke. Det er dog fuldt ud muligt og mange foretrækker denne metode.


    Når man hæver frekvensen, skal man som regel også øge volten til det gældende komponent. Her skal man dog være forsigtig, da dette kan skade, hvis ikke man gør det med måde.


    Det vigtigste at holde øje med er faktisk temperaturer, så det første man gør er at skaffe sp god køling som muligt. Et kabinet med godt airflow er alfa og omega. Desuden er god køling på de komponenter du oc'er også en god ide.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • det ville være på sin plads hvis du skrev hvad det er for et setup du vil overclocke, så kan vi andre forholde os til det noget bedre, fordi at du clocker forkelligt på de forskellige sockets, bare for at starte et sted ;) ... husk model nr på stumperne !

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Mange tak for jeres hurtige svar.


    Det er ikke fordi jeg sidder med et specielt system. eller ligende.
    Jeg var bare nysgerrig, om hvad det omhandlede. og hvordan det egentlig fungerede.


    Derfor jeg spurgte.


    Jeg har lidt i tankerne at købe Asus Deluxe SB Bundkortet, og der er lavet en test her på tweak.dk hvor de skriver at der kommer OC programmer med til selve bundkortet, og det er muligt at gøre det hele fra windows.


    Det var bare i ren nysgerrighed.


  • Havde jeg luret efter at have set din tråd, om et snartligt kommende nyt system ;)


    Jeg vil alligvel anbefale dig at sætte dig ind i tingene og BIOS via lidt research. Det giver langt det bedste resultat, synes jeg. Så ved du også lidt mere hvilke frekvenser og indstilinger du skal holde øje med, ikke bliver for høje.


    Det tager lidt tid, men hvis man har nysgerrighed og gåpåmod, så skal du ikke lade dig stoppe af at skulle ind i BIOS. Du kan jo også sagtens poste inde i vores overclock-sektion, når du får dit nye rig og skal til at lege med det.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • basicly vil din CPUs hastighed afgøres af 2 ting: FSB*multiplier.
    når man sætter FSB op vil man belaste northbridge, der på et tidspunkt vil kræve mere strøm, og derfor også mere køling. Samtidig sætter man også rammenes hastighed op, hvis man kører dem synkront med cpuen, da de afhænger af FSBen.


    man KAN vælge at sætte multiplieren op på nogle typer CPUer, mens andre er låst, effekten af det er dog slet ikke så effektivt som at sætte FSB op.


    det var basic, men hvert chipset, cpu og ram skal bruge forskellige volt, for at oc til et bestemt punkt, det er noget af det sjove ved det. man skal også teste hver gang man sætter sin cpu op , jeg plejede at teste det hele for hver 10 FSB den blev sat op.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.