Kølepasta på bærbar

  • Hey guys!


    Har lige købt en brugt bærbar. Har så efterfølgende fundet ud af at den bliver ufattelig varm, nogen gange lukker den ned med bsod. Hvis jeg forsøger at spille call of duty modern warfare 2 bliver grafikkortet 96 grader varmt, plus alt det andet hardware også er godt deroppe ad.
    Kan jeg selv skifte kølepastaen i denne maskine? Har prøvet at åbne den, men det ser noget anderledes ud end en stationær. Ud fra hvad jeg kan se, sidder der kun en lillebitte køler koblet på 2 kobber rør, hvor der henholdsvis kommer én fra cpu og én fra gfx. Er det muligt at skifte denne køler? den ser ikke ud til at den flytter det store luft ud af maskinen.
    Skal måske afsluttende sige at det er en Zepto med et 9600GT mobile gfx og en dualcore 2.26Ghz processor, 4 gb. ram og windows 7.


    Håber der er nogen der kan svare mig på mine spørgsmål :9xo

  • Mig bekendt er det ikke altid lige til at skifte det materiale der bliver brugt til at overføre varme.


    Da der ind i mellem kan være en større afstand mellem den varmeafgivende enhed og køleren benyttes der ofte thermalpads der er lidt højere end hvad man normalt kan dække med kølepasta.


    Da bærbare ofte er mere eller mindre special designede til det hardware der sidder i den kan det være svært at sige hvad du kan og ikke kan gøre, men du skal ikke regne med at kunne skifte køleren.


    Men... et sted at starte er med at rense computeren grundigt for støv med noget dåseluft eller lignende.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • hvis de kommer direkte fra cpuen, er det nok ikke til at sætte nyt på, men kan de skrues af, hvilket de plejer, kan man rense det med isoprophylalkohol (fåes billigt i matas) og derefter putte noget ordentligt på...men som skrevet før, er det ikke sikkert det giver stor forskel, en kølemåtte derimod, kan måske hjælpe.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg ville bare prøve at pille det fra hinanden og give det lidt kølepasta hvis der er benyttet en thermalpad istedet for kølepasta kan man sikkert også få dem til håndøre hos den lokale hardwarepuseher.
    Hvis ikke det hjælper så var der et firma der opkøbte reservedelene til Zepto og sælger dem de kan sikkert hjælpe med en ny køler.
    Linket til deres hjemmeside ligger i flere tråde her på forum:)

  • Det samme skete for mig, jeg sendte den ned til Datagården for gad ikke selv betale for det :D Og de lavede det på 2 dage :D det er lang tid men så spare man også en del :D

  • Der er jo nok ikke garanti på den mere, nu hvor Zepto er gået konkurs, så du kan ikke ødelægge garantien mere :D


    Hvis du vil skifte, så skal du nok bruge thermal pads og noget kølepasta.
    Du kan rense vingerne på køleren ved at bruge nogle vatpinde, de kan nemt komme rundt omkring de smalle steder :P


    Til at fjerne den gamle kølepasta, tag nogle vatpinde og hæld lidt husholdnings sprit (93%?) ned i låget af flasken, dyp vatpinden i det og fjern alt du kan og brug måske en tør vatpind til sidst.


    Sæt thermal pads og det nye kølepasta på ved at lave en lille "dut" på størrelse med en ært eller riskorn, se evt. her - http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4


    Et til link - http://www.insidemylaptop.com/…-grease-laptop-processor/

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af keand
    Tak for svarene allesammen, der er jo lidt at arbejde med. Ang. husholdningssprit, har jeg hørt at man skal bruge isoprophylalkohol som Fragman også skriver, da sprit skulle give en fedt hinde på processoren.


    Hvis du tænker på at 93% af sprits indhold forsvinder igen, så er der 3% tilbage, som egentlig er vand, det kan du så tørre af med en vatpind, hvis du overhovedet kan se det.

  • 1 flaske isopropyl alkohol koster ikke mere i Matas end en flaske sprit gør ved købmanden, og det fordamper 100% uden af efterlade en hinde. Evt. kan du rense det med ren acetone.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af keand


    Hvad er de sidste 4% så? :boxing:


    Det er såmænd simpelt nok, det er denaturering, således at det ikke kan drikkes.


    /ask

  • Så fik jeg købt nogen skruetrækkere, så jeg kunne få åbnet for den. Da jeg nåede ind til cpu og grafikkort kunne jeg se at der ikke var mere kølepasta på grafikkortet. Rensede dem begge og påførte noget nyt. Har nu siddet med computeren i en times tid uden nedbrud, så det er da positivt. men ifølge speedfan bliver gpu stadig 95 grader, når jeg knalder modern warfare på. Det kan da ikke være meningen?


    idle temps: gpu 50-54 grader cpu: 32 grader Harddisk: 43 grader

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Det er såmænd simpelt nok, det er denaturering, således at det ikke kan drikkes.


    /ask


    Eller bare mig der regner som en kage :P
    Men ja det er "denatureret?" med et et eller andet, som gør at du nok kaste op lige efter du har drukket det, men forskellen mellem sprit og isoprophylalkohol er meget minimal og du vil ikke lægge mærke til det alligevel..


    - Lad være med at spilde penge på noget alle har i deres hjem :)


    Har du renset GPUen for støv?


  • Jeps, har renset både gpu og cpu, og ja, brugte bare sprit :$
    Havde faktisk håbet at der havde siddet en masse støv inden i, men det gjorde der desværre ikke.