Hvorfor er Steam så DYRT?!

  • Jeg tager muligvis fejl, men er STEAM ikke uhyggeligt dyrt?


    Det skal lige siges, at jeg reelt kun har brugt Steam to gange og begge gange har været til at købe Football Manager.
    Det seneste FM2011 gav jeg €49.99 for! Og ja, jeg var udemærket klar over, at det kunne fås (eftersigende) langt billige ved feks at bestille det fra coolshop m.m. Nu var det bare lige sådan, at jeg ville ha det her og nu og kunne ikke bevæge mig nogen steder pga en brækket fod.


    Men hvad trækker prisen så højt op? Er det simpelthen "du kan få spillet her og nu" faktoren der gør det eller hvad? Og det fact, at de sikkert har nogle store server omkostninger ved hostning og download af alle disse ting.


    Første gang jeg hentede spillet gik det ok hurtigt, men anden gang lå download hastigheden på sølle 150KB/s !! - det virker sgu lidt sløjt når man betaler dyre domme for at bruge sådan en service.


    Mit første tanke var, at det selvfølgelig ville være billigere at købe spillet via Steam, da producenten så sparede en masse, ved ikke at skulle producere cd'er, æsker m.m - men der tog jeg måske fejl?

  • Det er et andet marked end det på CD. Modsat det fysiske marked bliver produkter ikke "gamle" på samme måde. Du skal ikke bekymre dig om at du har 53 kopier af et spil der skal sælges før en deadline (se FIFA og andre titler med sæsoner eller lign.)


    Men jo - det ér dyrt for et spil. Men selv med en brækket fod burde du vel kunne få hevet dig ud til postkassen. Ellers er der jo ikke meget håb for mad fra køkkenet? :razz:


    Mht. til hastighed så skal du huske at skifte til en server tættere på dig - du får typisk rædsomme hastigheder fra USA. Der er dog undtagelser i lande hvor servicen ikke bruges meget. Har hørt at Ukraine har nogle dejligt hurtige forbindelser ud. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja jeg har tidligere undret mig om det samme, men det er steam der har grisen, så de bestemmer prisen. Titler man bare må have på release-dagen må man på punge ud for, og så ellers bare benytte sig af deres kampagner.


    Jeg har endnu ikke oplevet problemer med hastigheden. (Måske lige bortset fra da Day of Defeat gik fra WON til STEAM :D )

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Heldigvis er det jo sådan at det står os frit for hvor vi køber det og så længe der er folk der er villige til at betale overpris er der også firmaer, der er villige til at tage overpris ;)


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ja jeg er en af de folk der gerne betaler lidt mere for at have mine spil til at ligge på deres servere frem for en dvd hjemme i skuffen, synter det er så dejligt nemt. og de kommer da også med nogle kanon tilbud hele tiden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mogwai21
    Ja jeg er en af de folk der gerne betaler lidt mere for at have mine spil til at ligge på deres servere frem for en dvd hjemme i skuffen, synter det er så dejligt nemt. og de kommer da også med nogle kanon tilbud hele tiden.


    Det samme her, ved at man nogen gange betaler lidt ekstra undgår man eventuelle ubrugelige dvd´er(er ikke skide god til at passe på dem:-)), og ja de kommer med en del rigtig gode tilbud engang i mellem.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Til tider er Steam LANGT billigere end at købe spillene på cd form, jeg har sparet for omkring 400-500 kr. på køb inde på Steam.. I skal jo også kigge efter deres tilbud, de plejer at være i weekenden og nogle gange midt på ugen, der kan man spare rigtig mange penge.

    ==================Amd Phenom II 955 BE 3,2 ghz=======================
    _|_________ATI 4890 Toxic, Core Clock 1 GHz Memory Clock 1050 MHz___________|____
    __|_______Corsair TX 750W--------Noctua NH-12P---------Samsung T240_________|___
    ___|___4 Gb Munchkin Redline-------------------------Gigabyte GA-MA790FX-DQ6____|__
    ____|_________________>Vista Home Premium 64 bit_____________________|_

  • Ingen tvivl om, at du kan finde nogle rigtige gode tilbud på Steam - jeg har også haft adskillige kammerater smide diverse inks i hovedet på mig, fordi der var noget godt.


    Men min store forundring gik bare på, at de chargede en hvad jeg synes, helt vild overpris for et nyt spil - som kunne fås i den fysiske butik for måske 100-150 kr billigere.


    Jeg ved selvfølgelig godt at Steam markedet er anderledes end CD markedet, men jeg antager meget stærkt at målgruppen er den samme og medmindre at Steam har ekstraordinære store omkostninger ved, at producenten udbyder deres titler igennem deres service - så synes jeg godt nok de presser citroen lidt.


    Jeg er klart tilhænger af, at jeg altid ville kunne få fat i spillet ligegyldigt hvor jeg er og slipper for, at smadre mine cd'er - men skulle det tænkes at jeg passer på mine cder, så ville jeg altid kunne sælge dem videre - hvilket jeg umiddelbart ville kunne ved mine købte Steam spil, da de er knyttet til min konto. Kan selvfølgelig godt være, at jeg tager fejl lige med det.


    Ved ikke om jeg er helt ude i hampen - hvis det ikke havde været fordi jeg er FM afhængig, så havde jeg nok sparet de 100 kr og købt det i butikken nogle dage senere! :)


  • Du har helt ret i det med salg, det er også en af de ting jeg ikke er så vild med ved steam. Og ligesom dig spare jeg da også gerne 100kr hvis det er det der er differencen på et spil i forhold til steam, så vil jeg prutte på om jeg har det på dvd eller online :D

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wolf_of_dk
    nu er vi så heldige her i europa at steam er ekstra dyrt,
    for steamfolkne har svært ved at bruge en lommeregner så mener de at 1$=1€
    så kan du selv gætte hvor spil er dyrest at købe spil


    Nu der så også noget der hedder moms og skat.. og de er laaaangt højere i eu, end usa så det koster også.


    men jo, priserne er da også højere for os i dk end f.eks. i uk på mange ting.
    Underligt nok har jeg set en bluse hos Nike til £55, det mener Nike at i dk skal koste 650 kr.. Hvordan de så kommer frem til det, er mig et mysterie!

    Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5

  • Først og fremmest må steam ikke yde for stor konkurrence overfor fysiske butikker og netbutikker oden at komme i klemme i EUs konkurrencelovgivning, det kan blandt andet ses på at Steam ikke sætter prisene ned på ældre spil på trods af at man kan få dem for en 50'er i den Ophøjede Budgetbin hos sin lokale butik.


    Anden grund er at Steam selv sørger for at indberegne lokal moms, hvor momsbeløbet ikke vises.


    Tredje grund er at Valve/Steam tager noget af profitten til sig selv, i hvert fald med indiespil, som lå på cirka 30% af bruttobeløbet sidst jeg kiggede.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Lokal Moms? Det hedder vel VAT i hele Europa så længe det er over nettet? Jeg mindes da ihvertfald ikke at betale dansk moms nogensinde over Steam. 8o

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Lokal Moms? Det hedder vel VAT i hele Europa så længe det er over nettet? Jeg mindes da ihvertfald ikke at betale dansk moms nogensinde over Steam. 8o


    Moms indgår i VAT, når man handler i EU.


    Jeg har ved flere lejligheder benyttet mig af http://www.g2play.net

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger


    Moms indgår i VAT, når man handler i EU.


    Jeg har ved flere lejligheder benyttet mig af http://www.g2play.net


    lækker hjemmeside :)
    skal bestille mine spil her fra eller på div. steam tilbud :)


    Ud over det vil jeg da også mene at hvis du bestiller fra fx. coolshop så kan du jo stadig aktivere det og downloade over steam?


    jeg vil også heller ha alle mine spil på min steam acc da jeg skiftede computer en del. så var det klart nemmere at bare downloade mine spil igen og ikke skulle lede i bokse og kaser efter dvd/cd'erne .

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af robstad
    Ud over det vil jeg da også mene at hvis du bestiller fra fx. coolshop så kan du jo stadig aktivere det og downloade over steam?


    Hvordan gør du det og kan du gøre det med BC2?

  • Når du køber spil på disk som kræver steam så installerer spillet faktisk Steam fra DVD'en og beder dig aktivere spillet på dit Steam - den eneste forskel på et fysisk steam only spil, og et spil købt via nettet er altså kun at du sparer tid på downloaden første gang. (Du kan tilmed downloade spille via steam hvis du taber den originale dvd)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |