Er dette lovligt?

  • http://www.yy.dk er det lovligt det har gør her.


    jeg kunne godt tænke mig en af de domæner som denne person ser ud til at eje da jeg er ved og starte et lille firma.


    Kan det virkelig passe at jeg skal købe det af ham for at få det?
    Kan det passe at alle disse domæner er registreret til ham, eller snyder han ved selv at arbejde for DK-hostmaster eller lignende? Ellers burde det da koste ham pænt meget at opretholde alle disse domæner eller tager jeg fejl her?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Medmindre at du har pengene til en advokat og går rettens vej (og baseret på at du har budt en rimelig pris på domænet og har et firma/brand som har mere relevans/"ret" til domænet)


    Så Ja.


    Han ejer sgu nok alle de domæner, men han har nok også solgt nogle til overpris og har et længere budget der kan klare det. Spekulative domæne haj :evil:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nej det er ikke lovligt:


    § 12. Registranter må ikke registrere og anvende internetdomænenavne i strid med god domænenavnsskik.


    Stk. 2. Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.


    Kilde: HER


    /Avartar

  • Hej


    Hvis du ønsker at klage over registreringen af et domænenavn, kan det gøres til "Klagenævnet for Domænenavne".
    De kan findes her:
    http://www.domaeneklager.dk/
    Det kræver ikke umiddelbart advokatbistand eller andet, man skal dog kunne dokumentere, hvilken tilknytning man har til det ønskede navn.


    Det er et klagenævn som er lavet af DIFO, netop for at kunne afgøre sådanne sager.
    Dog har de i senere tid også taget nogle ret bemærkelsesværdige beslutninger, som er endt i medierne. :)

  • Der var en sag for noget tid siden med et firma der fravristede et domæne fra en privat person (hvilket de lovligt kan), men de fik utrolig meget kritik fra personer og det kan jo koste mange kunder så man skal nok tænke 2 gange over det inden man gør det.


    Derudover så synes jeg faktisk at for en domænehaj så er det nogle ret rimelige priser. Om det er lovligt eller ej skal jeg ikke kunne sige.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ja nogle af priserne er rimelige, men nogle er også temmelig dyre og nu er det tilfældigvis en af dem jeg gerne vil have og synes ikke jeg gider give så meget for noget som han tjener penge på ulovligt, takker for hjælpen drenge.


    Synes i der er noget galt i at tage et domæne fra en haj som ham?
    Jeg kunne ALDRIG finde på at tage fra en privatperson der brugte det til hans mail og måske billeder.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Ja nogle af priserne er rimelige, men nogle er også temmelig dyre og nu er det tilfældigvis en af dem jeg gerne vil have og synes ikke jeg gider give så meget for noget som han tjener penge på ulovligt, takker for hjælpen drenge.


    Synes i der er noget galt i at tage et domæne fra en haj som ham?
    Jeg kunne ALDRIG finde på at tage fra en privatperson der brugte det til hans mail og måske billeder.


    Jeg synes ikke der er noget galt i det, nej. Synes egentlig bare du skal komme igang! :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB