Min kæreste har en scooter som vi skal ha fyldt lidt olie på, der står i manualen at der skal 10w-40 på, hvilket er det samme som jeg bruger til bilen. Er der nogen forskel på olien til knallert og bilen?
Det er en 4 takter
Min kæreste har en scooter som vi skal ha fyldt lidt olie på, der står i manualen at der skal 10w-40 på, hvilket er det samme som jeg bruger til bilen. Er der nogen forskel på olien til knallert og bilen?
Det er en 4 takter
Så længe det er 4-takter.. Så er det det samme.. Men der findes jo forskellige viskositetter inde for olie..
Havde det været en 2-takter, så skulle du have fat i noget andet..
Fantastisk Så skal vi da ikke ud og købe nyt olie ihvertfald
Takker mange mange gange
QuoteOprindeligt indlæg af gaming-king
Så længe det er 4-takter.. Så er det det samme.. Men der findes jo forskellige viskositetter inde for olie..
Havde det været en 2-takter, så skulle du have fat i noget andet..
Noget andet til 2 takter? siden hvornår??
Motorolie er og bliver motorolie! Hvis der står at den skal have 10w-40 så skal den bare have 10w-40.
QuoteOprindeligt indlæg af Aka_-J-
Noget andet til 2 takter? siden hvornår??
Motorolie er og bliver motorolie! Hvis der står at den skal have 10w-40 så skal den bare have 10w-40.
en 2 takter scooter bruger ikke det samme olie som de 4 taktede fra Thansen...
QuoteOprindeligt indlæg af DXC
en 2 takter scooter bruger ikke det samme olie som de 4 taktede fra Thansen...
Nej, men så hedder det heller ikke længere 10w-40. Disse tal fortæller jo netop noget om viskositeten af olien. Den er 10 når det er koldt og 40 når den er varm. Skal den have en anden viskositet hedder det ikke 10w-40.
/ask
QuoteOprindeligt indlæg af jacobask
Nej, men så hedder det heller ikke længere 10w-40. Disse tal fortæller jo netop noget om viskositeten af olien. Den er 10 når det er koldt og 40 når den er varm. Skal den have en anden viskositet hedder det ikke 10w-40.
/ask
Exactlymondo!
Altså olie er olie..
Det er jeg godt klar.. Det er opbygget af carbon atomer i lange kæder..
Men 2takts olie og 4takts olie er ikke det samme.. Den ene forbrænder man jo i langt større mængder..
QuoteOprindeligt indlæg af gaming-king
Men 2takts olie og 4takts olie er ikke det samme.. Den ene forbrænder man jo i langt større mængder..
Det kan vi godt blive enig om, men så havde det ikke heddet 10W-40.
/ask
QuoteOprindeligt indlæg af jacobask
Det kan vi godt blive enig om, men så havde det ikke heddet 10W-40.
/ask
Korrekt..
Men manden spurgte til 10W-40 til en 4takter.. og det passer til, så keine problem..
QuoteOprindeligt indlæg af gaming-king
Men manden spurgte til 10W-40 til en 4takter.. og det passer til, så keine problem..
Nej nej, vi er vidst langt forbi problemer. Nu er det bare flueknep
/ask
QuoteOprindeligt indlæg af jacobask
Nej, men så hedder det heller ikke længere 10w-40. Disse tal fortæller jo netop noget om viskositeten af olien. Den er 10 når det er koldt og 40 når den er varm. Skal den have en anden viskositet hedder det ikke 10w-40.
/ask
Lad os da fortsætte med at pensle ud, for helt så simpelt er det ikke
-For det betyder vel nærmere, at tallet foran W, står for hvor meget olien ændrer sig fra den bliver kold til den bliver varm.
Jeg kører på 0W-40 olie, og den ændrer sig næsten ikke fra kold til varm tilstand.
En 10w-40 vil f.eks være en noget tykkere fra den er 0 grader, til de 80-100 grader den nu engang bliver ved drift.
(Bare lige for at kommer med et indskud...)
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af urbananen
Lad os da fortsætte med at pensle ud, for helt så simpelt er det ikke
-For det betyder vel nærmere, at tallet foran W, står for hvor meget olien ændrer sig fra den bliver kold til den bliver varm.
Jeg kører på 0W-40 olie, og den ændrer sig næsten ikke fra kold til varm tilstand.
En 10w-40 vil f.eks være en noget tykkere fra den er 0 grader, til de 80-100 grader den nu engang bliver ved drift.
(Bare lige for at kommer med et indskud...)
Aha - så lærte jeg noget nyt!
Jeg er skal dog lige have forklaret hvorfor en 2 takts motor så ikke kan køre på den samme motorolie som en 4 takter?
I min verden burde det være det samme? Da en 2 takts motor burde være lige så tæt som en 4 takts; givet at simmeringene(staves?) ved krumtappen er tætte. Så jeg køber ikke forklaringen med at 2 takts motoren "burde" spise mere...
Mine Puch, Kreidler og 2 takts motorcykel har aldrig kørt på andet end 10w-40 og de har virket til dato.
Kunne være en ide om du lige kører forbi din lokale mc pusher og spørger til det med olie. Du kan feks ikke hælde bil olie på en mc da de addictiver der er i bilolien for motorcykel koblingen til at glide da gearkasse, motor og kobling deler olie på en mc. I en bil smørrers gearkassen for sig og motoren for sig. Nu ved jeg ikke hvad scooter der drejer sig om men jeg kunne da forstille mig at der kun skal oilie på et sted.
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af Aka_-J-
Aha - så lærte jeg noget nyt!
Jeg er skal dog lige have forklaret hvorfor en 2 takts motor så ikke kan køre på den samme motorolie som en 4 takter?
I min verden burde det være det samme? Da en 2 takts motor burde være lige så tæt som en 4 takts; givet at simmeringene(staves?) ved krumtappen er tætte. Så jeg køber ikke forklaringen med at 2 takts motoren "burde" spise mere...
Mine Puch, Kreidler og 2 takts motorcykel har aldrig kørt på andet end 10w-40 og de har virket til dato.
Altså spise mere.. Forskellen er jo ret stor..
I en 2takts hælder man olie i tanken sammen med benzinen..
I en 4takts hælder man olie i en separat tank som så selv smører motoren.. Men du kan helt sikkert sagtens bruge det begge steder.. Der findes os folk som hælder 2taktsolie i tanken på deres diesel biler.. Fordi 2taktsolie er lavet til at smøre mens det bliver forbrændt, hvor 4takts er lavet til at holde længere.. Os derfor 2taktere oftere oser lidt mere..
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af gaming-king
Altså spise mere.. Forskellen er jo ret stor..
I en 2takts hælder man olie i tanken sammen med benzinen..
I en 4takts hælder man olie i en separat tank som så selv smører motoren.. Men du kan helt sikkert sagtens bruge det begge steder.. Der findes os folk som hælder 2taktsolie i tanken på deres diesel biler.. Fordi 2taktsolie er lavet til at smøre mens det bliver forbrændt, hvor 4takts er lavet til at holde længere.. Os derfor 2taktere oftere oser lidt mere..
Nu kan jeg ikke huske hvordan det var på min gamle scooter, men på min puck var der nu også et lille olie-kar, selvom den kørte på 2-takt. Den smurte naturligvis ikke cylinder og stempel, men i stedet nogle andre motordele. Og med hensyn til den olie, så er der ikke så store krav.
gaming-king << Du har helt klar misforstået samtalen. Vi taler om selve motorolien og ikke 2-takts olien
Waskus << Se det kunne måske være rigtigt og giver måske lidt mening ved eftertanke. Det må jeg forhøre mig om når jeg kommer til den lokale MC-pusher.