Thinkpad - tak!

  • Da jeg sidst skulle shoppe bærbar for 4 år siden var jeg på helt bar bund, så jeg tænkte for mig selv at det nok skulle blive lettere denne gang, for jeg ved hvad jeg vil have, eller - næsten. For det at ønske sig en thinkpad, er åbentbart ikke lig med at man kan få en.


    Jeg må nok hellere starte med at fortælle at baggrunden for at jeg ønsker mig en thinkpad, er at jeg generelt hader laptops, ikke fordi at mobile, men fordi de går så satans let i stykker :oops: jeg nåede kun at have min første computer som jeg havde brugt over 8k på for 4 år siden i et år, så måtte den til større reperation, heldigvis under garantien... phew! Men året efter var batteriet dødt, og strømforsyningen har jeg skiftet nu... 3 gange. I de kredse jeg nu bevæger mig i,kender jeg jo nærmest ingen som ikke har haft nogle problemer af lignende karakter uanset computer. Det er imidlertid IBM (ja, nu Lenovo)'s thinkpads, som jeg har det bedste indtryk af. Det er da nogle mere eller mindre robuste computere. Så nu hvor man jo skal have en bærbar, når man sådan skal starte på universitet and all, ja, så ville det jo være rart med en computer som ville holde noget længere - eller som var noget billigere.


    Derfor går følgende ud til jer Tweakere :rules:


    Jeg søger en !holdbar! computer, på ca 14" smarte tommer, med en rimelig levetid og en rimelig processer. Jeg skal ikke game på computeren, men det ville nu være rart, hvis den kunne trække afspilningen af en film. Desuden skal den helst ikke være alt for overvægtig, dog er alt under 2,5 kg godtaget.


    Jeg har kik på følgende muligheder (andre forslag er også velsete):


    A) Lenovo Thinkpad Edge - Lenovo's nye thinkpad serie virker ret interessant, der er lovet lige så god holdbarhed, men har endnu ikke selv haft en i hænderne. Kan imidlertid kun finde 13" hos danske forhandlere og denne har ikke noget optisk drev (dvd brænder), hvilket kunne være rart. Er der nogen der ved hvornår man evt. kan få 14", som kommer med i-processer og hele lortet? Til den ringe sum af ca. 6000 kroner, hvis jeg kan regne bare en smule. Da ville det være ret interessant.


    B) Lenovo Thinkpad T410i - De nye T410i'er ligger højt på prisranglisten, og vægter hele 8.700 kroner :o. Det er jo det samme som jeg gav for mit gamle HP hakkebræt i tidernes morgen. Er det det værd? Jeg har svært ved at se om jeg egentligt får noget for mine penge i forhold til Edgen?
    http://www.shg.dk/Baerbare/Len…0i-2518-14.1-2221164.html
    Det er nu nok bare mig der er newbish, men 8.700, det er sq mange penge for en studiebærbar :ohmy:


    C) Sidste bud er at jeg går ud og shopper en ældre Thinkpad T-model... En uden i-processer, men hvor man da ved at holdbar heden er der. SHG har fx http://www.shg.dk/Baerbare/Len…ad-T400-6473-2156466.html men det virker godt nok som en gammel computer, til ikke særligt mange færre penge... Oh well - 1000 kroner sparet, er 1000 kroner sparet - men er det det værd?



    Det er lidt her jeg står - observerer fortsat på edbpriser, men må indrømme, at finde en thinkpad, det er ikke BARE lige. :rolleyes:


    Alle som har bare en smule input, skriv venligst og hjælp mig igennem min computershopper-krise ;)


    The force is strong in you TWEAKERS :boxing:




    Og hvis du stopper her så blot tak fordi du brugte flere minutter af dit liv på at læse om min situation :D
    //Rasmus

  • Hejsa
    Så har jeg brugte nogle minutter af mit liv på dig:-)
    ved godt det måske ikke er til meget hjælp, men jeg tror ikke thinkpad edge sælges på 14 tommer i danmark og 13 tommer er kun med mindre cpu'er. 15 tommer derimod er der masser af til 6000-7000 på edbpriser ^%22Core+i5+%C2%A40.0000000000%22$[MultiValSep]%C2%A7strmatrix9:^15.6+tomme%C2%A415.6000000000$%C2%A7manufacturer:Lenovo[MultiValSep]%C2%A7specifictaxonomy:^Computer|1/B%C3%A6rbar|48$&s=igeneric4&cpath=1-1-48]link
    Jeg har selv læst et par reviews af thinkpad edge 15 og den er vist af ok kvalitet selvom thinkpad fans nok vil mene at den burde høre i ideapad serien.


    Jeg vil passe på med at anbefale dig noget, men bare konkludere at du nok får hvad du betaler for med de bærbare du har kig på.


    Hilsen Lauge

  • Hehe og mange tak for den info


    Hvis jeg så ser lidt væk fra Edge'ne - eftersom at jeg lige har opdaget at der kun ydes 1 års garanti på Edge. Er der så nogen der kan anbefale mig en Lenovo Thinkpad af ældre type i prislejet 6-7.500 kroner?


    //Rasmus

  • Jeg har været fan af ThinkPads i efterhånden noget tid, og må sige at deres Egde serie ikke rigtigt har noget med ThinkPad at gøre. Den sælges under det navn, men er som sådan ikke meget bedre end almindelige plastik bærbare.


    Men ja, jeg vil mene at Lenovo laver verdens bedste bærbare med deres Thinkpad serie. Der er dog ingen gamer serie, men for mig er "gam'e" og "bærbar" og så 2 ord som ligger milevidt fra hinanden og passer derfor meget godt.


    Du skriver ikke hvor meget arbejde eller hvilet arbejde du skal udføre så det er lidt svært at sige hvilken retning du skal gå i.


    Men hvis du vil spare lidt penge, så gå efter den gamle R-serie. Så vidt jeg ved bliver der ikke lavet flere R-serie ThinkPads, men T-serie overtager, og er derfor meget ligende hinanden. Men ellers er T-serie hvad du skal gå efter.


    Laptops.dk er en mega god side og har gode priser. Her er fx en brugt T500. Den har godt nok Core 2 duo, men det er trodsalt os bedre en mange af de i3-prossorerer der er at finde.


    http://www.laptops.dk/product_…7c5c748be18b8ca2775afcbfc


    Men jeg ved jo heller ikk hvad dit budget er på. Jeg synes jo 8.700kr er billigt sluppet for en bærbar som man skal bruge gennem de næsten mange år. Jeg er jo selv deroppe hvor vi snakker 10-12.000kr for en studiebærbar. Men jeg tænker os at jeg hellere vil give nogle tusinde ekstra og så være sikker på det er kvalitet og at jeg ikke bliver skuffet.


    HADER bærbare computer til under 4-5000kr. De er seriøst det værste skidt menneskeheden har bragt os.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Har lige leveret en Thinkpad SL 510 tilbage, til forhandleren, dens blæser kørte faktisk konstant, og var særdeles hørebar´, vi har en Fujitsu i huset, den hører vi stort set ikke, lidt tankevækkende.

  • Jeg ved ikke hvor meget det er værd, men jeg har haft det på præcis samme måde som dig ! Der er bare ikke noget andet end IBM's der holder (Lenovo ofc.). Jeg altid synes de var så skide dyre indtil jeg fik en af arbejdet selv. Endda kun en R model, fra dengang det hed IBM. Og det var jo i en klasse for sig! De holder bare SÅ meget bedre end alle andre.


    Det er så nu endt med at jeg har købt mig en ThinkPad X200 .. Og den er jeg super glad for ! Den er vel efterhånden et halvt år gammel og man kan stadig ikke se på den at den er blevet brugt.


    Nu kender jeg ikke til deres T modeller andet end at de skulle være rigtig holdbare også. Men jeg kan ihvertfald sige at deres X modeller er top notch! Måske en X300 var noget for dig?


    EDIT ... Men så var det lige at han kom til at se priserne på X300 .. Bare glem det de er vist lige pebrede nok :P X200 har jo desværre ikke noget optisk drev, som du jo gerne vil have. Men jeg er ret sikker på at deres T serie bevarer den gode kvalitet, så hvis jeg var dig ville jeg gå efter sådan en !

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

    Rettet en gang, sidst af FonZi ().

  • Ja, jeg har vil også anbefale en x200 (hvis du kan leve uden optisk drev og trackpad), ellers så kig efter en T400 som er en ganske fornuftig pris.


    Jeg har haft et par T'er og de er begge blevet skiftet fordi de simpelt hen var ved at være "for" sløve til nyere programmer. Min t23 har faktisk kørt indtil for 1½ år siden som lille surf-office komputer til konen og min T42 kører stadigt (hvis ikke det var fordi jeg har fået en nyere latitude på arbejdet).
    Begge maskiner blev købt brugt, T23'eren for 2000,- og den kørte i 6 år inden den blev udskiftet og T42eren blev vidst købt 6 måneder gammel for 4000 og har kørt siden 2005.


    Hvis du har mod på det, så er det altså værd at kigge efter brugte maskiner, specielt hvis de kun er ½-1 år gamle og er dækket af 3 års garantien (endnu bedre med on site support som der har været på mine).


    Dell's Latitude er også en hel del bedre end deres inspiron serie, men det føltes stadigt lettere "flimsy"


    /ask