Hjælp til at bygge en renderingsmaskine!

  • Min erfaringer siger, at det ikke kan betale sig at købe professionelle produkter, med mindre man har brug for de specifikke features, de tilbyder. Da produkterne til private typisk masseproduceres i højere grad, og de profesionelle yderligere har et langt større budget, er professionelle produkter ofte prissat meget højt i forhold til produkter til private.


    CPU - Her tilbyder Xeon umiddelbart mulighed for flere RAM (16 vs. 32 GB) samt mulighed for multi-CPU systemer.
    - ingen af delene har du brug for; jeg ville derfor tage i7.


    GFX - Her ville jeg tjekke meget nøje op på den software, du skal benyttte.
    - Understøtter den CUDA og/eller OpenGL, kan jeg ikke se nogen grund til at købe Quadro (eller et andet professionelt produkt). Med dit begrænsede budget, tror jeg du ville få mere Value ved et almindeligt Geforce. Men det hele afhænger som sagt af software kompatibiliteten.


    Ud fra ovenstående overvejelser, ville jeg tage noget i retningen af:


    CPU: Core i7-870 - ca. 2150,00 DKK
    MB: Gigabyte - GA-P55-US3L - ca. 750,00 DKK
    RAM: 4 x 2 GB Corsair XMS3 - ca. 1.500,00 DKK
    GFX: Gainward GTX460 - ca. 1600,00 DKK
    HDD: 500 GB Samsung F3 - ca. 350,00 DKK
    PSU: Corsair VX450 - ca. 500,00 DKK
    Kabinet: MM Case Corona - ca. 250,00 DKK
    Skærm: Samsung Syncmaster 943SN - ca. 800,00 DKK


    Så lander vi omkring 7.900,00 DKK.. Hvis det er for meget kan du nøjes med de 4 GB RAM og blot opgradere senere.. :)


    - eller hvis GFX acceleration ikke er ordentlig understøttet, kan du spare der ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet 3 gange, sidst af Dare_Devil ().


  • Samme erfaring her, ville også anbefale dig at bruge alm hardware. Vi bruger kun Xeon i vores ESXi maskiner da de er multi cpu. Alle andre køre med alm hardware da det virker lige så godt og koster mindre.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Komplett har Corsairs 750w på tilbud til 500kr lige nu :)
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=340678


    Ang CPU så tag 860 over 870 og spar de penge, og clock den op til 3.xGHz det klare de nemt.


    Det er jo klart at Intel anbefaler Xeon til workstation brug, men hvis man kigger på specs er de helt ens = samme ydelse ved samme "settings" det kan der ikke laves om på.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Komplett har Corsairs 750w på tilbud til 500kr lige nu :)
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=340678


    Damn... det er sgu en god pris, nogen anelse om hvornår det udløber?


    Kan i øvrigt se at der også er tilbud på 650W PSUen til 419 kr

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Damn... det er sgu en god pris, nogen anelse om hvornår det udløber?


    Kan i øvrigt se at der også er tilbud på 650W PSUen til 419 kr


    Klart! Tag en af dem :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikael
    Tak for nye input til alle, det blev en længere tråd end jeg havde regnet med :rules: det er super :)


    Jeg svare igen senere med et nyt setup, men mht. i7 er det måske smart at vente lidt http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=24424
    På den anden side så kan man jo aldrig købe noget i denne branche!


    Dare_Devil: hvorfor Gigabyte bundkort frem for Asus,?


    Det var såmænd blot et spørgsmål om pris :).. Jeg vil vove at påsta, at der ikke er den store forskel på, om du vælger et Asus eller et Gigabyte bundkort..


    Personlig har jeg haft mange dårlige erfaringer med Asus bundkort (6 defekte i rap :P), men da jeg statistisk set kun aftager en forsvindende lille del af bundkortene, ville jeg ikke vægte mine erfaringer specielt højt, når man tager allle de gode erfaringer med Asus MB i betragtning :)..


    - så bare tag det, der passer bedst feature/pris mæssigt; begge mærker skulle være fine ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Jeg vil så vende den om og sige at 2-3 Gigabyte Mobo's jeg har haft fingrende i over de sidste to år, har haft defekter på komponenter som gjorde f.eks. overclocking af RAM umuligt, eller fungerede slet ikke.


    Men som sagt - kun en minimal del af den samlede statistik. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tja... det første af mine bundkort havde en fabriksdefekt på Memory Controlleren (MCE), hvilket fik bundkortet til at gå ned hvis jeg clockede mine 1000Mhz RAM over 800Mhz. Ikke fedt - specielt ikke da det betød at min E8400 ramte en kunstig OC mur da de blev begrænset af RAM'ene. :(


    RMA kortet fungerede dog fint. Men da jeg så skulle bygge til en ven, var det mobo vi købte DOA, så vi måtte vente en måned på RMA. :boxing:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • G* "man har et stand til man tager et nyt"!


    Selv 3D-softwaren producenterne/brugere var enige i at en i7 er lige så fint til mit behov!


    Har lige installeret den nye 3D softwaren på mac og lavet lidt, det går hurtigt med GB, så skal nok have 500 GB!


    - et nyt setup og faktisk potentielt bedre til prisen... Jeg har ikke nødvendigvis valgt den første og billigste leverandør fra edbpriser, og så er der lidt med fragten, skal vel ikke ligges på flere gange hvis jeg køber fra et sted!:



    Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed) 1.804,49 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=476918


    ASUS P6T SE 1.335 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502598


    Corsair XMS3 3 x 2 GB 1.130 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=642362
    (skal UC)


    Corsair TX650W 419/488,00 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=397210


    Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502HJ 500 GB 351 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639476


    Cooler Master Elite 310 328 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=606312


    Samsung SyncMaster 943SN (Sort) 868 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=712825
    (kan ikke se at der står noget om LED, er den for billig?)


    Cirka 6.304 kr. Uden grafikkort!


    Så er det, det grafikort! Jeg har ikke kunne få svar hos unity mht. grafikkort, der står ikke så meget om hardware acceleration etc., bare at alle grafikkort i dette århundrede skulle være fint!
    Så det er altså enten:


    Gainward GTX460 - ca. 1570,00 DKK
    V4800 er ca 1.400,00 DKK
    V3800 er ca 800,00 DKK


    Jeg er mest til V3800, og så evt. bytte det til et nyere når jeg får sparet sammen, og hvis det overhovdet viser sig nødvendigt! Så holder budgettet også, og plads til små afvigelser. :9xo


    Så går jagten ind på leverandører.


    Igen tak til alle for gode input og råd :)

  • Af mine erfaringer skal du generelt kun betale fragten én gang for hver forhandler, så jo mere du kan finde det samme sted jo bedre - så længe at prisforskellen self. ikke overstiges meget. Der er jo også RMA at tænke på. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Af mine erfaringer skal du generelt kun betale fragten én gang for hver forhandler, så jo mere du kan finde det samme sted jo bedre - så længe at prisforskellen self. ikke overstiges meget. Der er jo også RMA at tænke på. :)


    :goodpost: Yep. Lærte jeg på den hårde måde. Første gang jeg skulle samle selv bestilte jeg fra 6 forskellige forhandlere pga prisen, så gik mine ram ned og grafikkort, og efterhånden nogle andre dele det var bare et HELVED at bøvle med RMA.. Andre leverede til tiden, og nogle kom først efter 2-3 måneder..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Af mine erfaringer skal du generelt kun betale fragten én gang for hver forhandler, så jo mere du kan finde det samme sted jo bedre - så længe at prisforskellen self. ikke overstiges meget. Der er jo også RMA at tænke på. :)


    Det afhænger faktisk fra forhandler til forhandler, da der er forskellige faktorer der spiller ind: om de selv har varen på lager, hvordan de normalt håndterer flere varer på en ordre osv.


    Nogle forhandlere sender direkte fra distributøren og derfor kan man opleve at få flere pakker forskellige steder fra, det gør at visse forhandlere faktisk skal have flere penge for at holde det samlet end hver for sig.


    Det er lidt af en jungle fordi nogle forhandlere vil gerne samle varerne sammen til én leverance og andre vil knapt så gerne.


    For at komme tilbage til det du har fundet, så syntes jeg at det ser fornuftigt ud, selvom du måske skulle overveje i7-860 i stedet for i7-920, efter min mening så giver bundkort baseret på x58 chipsættet knapt så meget mening indenfor dit budget, da det giver knapt så meget værdi for pengene som et P55 baseret bundkort. Derudover kan man "nøjes" med kun at købe 2x2 GB ram.


    i7-860 koster næsten det samme som i7-920: LINK
    Eksempel på bundkort: LINK


    Hvis der er nogen specifik årsag til at du vælger x58 platformen (socket 1366), så er det selvfølgelig også fint, men efter min mening giver det ikke nok til at være pengene værd.


    Derudover, syntes jeg ikke at du skal vente for længe med at købe en PSU, det er næsten den eneste ting hvor der ikke er så meget at rafle om, det er et super godt tilbud komplett kører med.


    Med hensyn til asus vs gigabyte, så foretrækker jeg selv Gigabyte, primært pga. deres hardware og at jeg har haft dårlige oplevelser med Asus i forbindelse med en RMA.


    EDIT: Kan i øvrigt se at i7-930 ikke koster meget mere end i7-920(komplett har f.eks. i7-930 til 1995), så hvis du holder dig til x58 platformen, kan du lige så godt tage den i stedet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • RTM: Den nye platform skyldes især muligheder med Ram: 3-channel og bundkort kan tage op til 24GB, hvis det en dag skulle blive nødvendigt!
    920/930 kikker lige på priserne først i næste uge, håber tilbuddet på psu holder så længe, kan ikke gøre det hurtigere!


    Marquis: der er vist ikke plads til den slags i budgettet... :)

  • Jeg har kikket lidt mere på grafik-kort, og jeg er ikke helt tilfreds med V3800, tallene er ikke så gode fx lille busbredde og diverse anmeldere anbefaler, at man bruger lige det ekstra på V3750 i stedet, som klare sig forholdsvis bedre! Jeg er dog ikke sikker på at Firepro overhovdet er så vigtig for mig, det er vel cirka den samme diskussion som Xeon/i7!!!


    Jeg har kikket på de her muligheder:


    http://www.edbpriser.dk/MyProd…4178370,1;536036,1;717359


    Ud fra pris i forhold til behov, og hvordan de klare sig på http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html , giver det vel mest mening at vælge HD 5670!


    HD 4770 pris 818 kr.
    Rank 30 - 1.249


    V4800 pris 1.399 kr.
    Rank 31 - 1.216


    HD 5670 pris 765 (1GB) / 650 (512 MB)
    Rank 35 - 1.164


    V 3750 pris 1.195 kr.
    Rank 126 - 612

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikael
    hmm, hvad laver I med de bundkort... eller har I børn der tisser i dem lol


    Ingen børn ;)..


    - 2 af dem var DOA, resten var ustabile med jævnlig BSOD til følge.. Til sidst fik jeg et Abit, og så spillede endeligt :)


    - har også haft 6 defekte Asus bærbare :P.. Den første blev 130C på CPU under load, inden den lukkede ned.. Den næste 127C.. Den næste faldt skærmhængslet af i den ene side efter en uge.. Osv.. :crazyeyes:


    Men har da også haft en maaasse HW, der bare spillede :D

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]


  • Hvis du ikke behøver ret meget power, og CUDA alligevel ikke er understøtttet, ville jeg nok også gå efer HD5670 - bare 512 MB udgaven..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]