Steam og rettigheder ved købte spil...

• Hey står nu i den situration hvor jeg har købt Rockstar Collection pakken..

Grundet at jeg gerne ville genleve GTA 3 frem til GTA 4 - Også prøve den nye Episodes of Liberty City..

Men da jeg kom til at skulle starte GTA 3, så var der ingen lyd.. Og søgte så frem til deres forum, og fandt så ud af at de for godt en måned siden ændrede spillet til 1.1 opdatering, og derfor mangler der 2 filer.. Der er så flere brugere på Steam's forum som har haft kontakt med både Steam og Rockstar, men kun Rockstar har givet det svar at spillet kun supportes af Windows XP, derfor vil de ikke yde nogen support på det (Personen kørte med Windows 7 Home)... Dog er det jo ligemeget hvilket system man køre i, så vil lyden jo ikke være der pga. de manglende filer...

Dog fandt jeg et link hvor jeg kunne hente de 2 filer, og kunne så med glæde spille spillet, langt om længe..

Så kom man igennem spillet, og ville så til at spille Vice City, jeg håbede på at det bare var en fejl fra Steam's side med det ene spil.. Men jeg knap nok starte spillet op, før den crasher til desktop uden fejl meddelse.. Har så forsøgt at gøre spillet kompatible med Windows XP, og klikke alle de andre muligheder til dog uden held, spillet lukker stadig ned hvor der kan være alt fra 1 sekund til 10 minutter...

De eneste spil jeg umiddelbart har prøvet fra pakken er GTA 4 som kun en enkelt gang har crashed.. også Episodes of Liberty City som har kørt fejlfrit indtil nu.

Nogen som har erfaring med at beklage sig til Steam og den manglende support, i og med at man altså sidder i en verden nu hvor at det ikke hedder XP mere men Win 7.. Men alligevel sælger de spil som kun virker på ældre systemer..

Synes da i mine øjne at det virker utrolig misvisende, men nu er firma'et jo ikke dansk anlagt så de går selvfølgelig ikke under dansk lovgivning.. Men er der nogen som ved hvor man kan se de rettigheder man har, vil blive gude taknemlig over det, da jeg føler jeg er til sin vis blevet snyt at man køber fuldt lovlige spil som bare ikke virker..

-------------------

Vil lige tilføje de ting jeg har læst mig til:

GTA 3, VC, SA står alle sammen som værende Minimum requirement med: Windows 2000/XP - Dog er det minimum, og ikke et must...

Og at GTA 4, EPLC står til at værende Minimum requirement med: Windows Vista (SP1 til og med SP3).

Og specs på den computer jeg køre det på står i min signatur :)

- Man kunne jo have den forventning at når man købte spil på steam forvente at de var blevet tuned til at følge med (så vidt muligt) de nyeste teknologier..

Men har jeg overhovedet noget at klage over her, eller mener I at det er forsvarligt at give got 67,5 euro(lidt over 500kr.) for en pakke spil som ikke virker til Windows 7, eller for den sag skyld kompatible systemer ?..

På forhånd mange tak

• Har du prøvet at starte op i Windows XP compability mode for at se om det gør at spillet ikke får ned? Ved godt at det ikke ændrer på manglende lyd mv, hvilket jeg synes er rigtig dårligt. Med det man betaler betaler, tjerner de mere på det end via et spil i butikken.

Oprindeligt indlæg af Pinky
    Har du prøvet at starte op i Windows XP compability mode for at se om det gør at spillet ikke får ned? Ved godt at det ikke ændrer på manglende lyd mv, hvilket jeg synes er rigtig dårligt. Med det man betaler betaler, tjerner de mere på det end via et spil i butikken.

Ja har jeg forsøgt og køre også med det nu, tror dog evt. det kan være at spillet ikke funker særligt godt til det hardware jeg køre med..

Har dog til aften sat ny rekort i Vice-City på en halvtime hvor der så kom crash...

Oprindeligt indlæg af nitan

Ja har jeg forsøgt og køre også med det nu, tror dog evt. det kan være at spillet ikke funker særligt godt til det hardware jeg køre med..

Har dog til aften sat ny rekort i Vice-City på en halvtime hvor der så kom crash...

Det der er i din signatur skulle da være mere end rigeligt?

• Skulle man jo tro...

Men Rockstar er så strikse med deres requirement, så hvis den er over så giver de ikke support...

Dog er GTA 3 sådan her:

Nu ved jeg så ikke helt hvordan sådan en computer vil trække spillet, men nok meget forfærdeligt :D

Også til GTA VC:

Så man kunne da tro at de ikke yder support på Dual Core eller Quad Core maskiner...

Jeg har bare ikke helt lyst til at købe spillet fysisk for at se om det bare er Steam versionen som er fucked...

• Det lyder helt latterligt. Er du sikker på, at der ikke er et problem med lydkort-drivere til onboard lydkort i spillene? De andre, der havde været ude for manglende lyd, kørte de med dedikerede lydkort, onboard eller begge dele.

Har du evt. et gammelt Audigy eller X-Fi kort, du kan prøve?

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

Oprindeligt indlæg af Renegger
    Det lyder helt latterligt. Er du sikker på, at der ikke er et problem med lydkort-drivere til onboard lydkort i spillene? De andre, der havde været ude for manglende lyd, kørte de med dedikerede lydkort, onboard eller begge dele.

Har du evt. et gammelt Audigy eller X-Fi kort, du kan prøve?

Desværre ikke nej..

Men lydkort er jo næppe problem når der mangler 2 kerne lydfiler til spillet (SFX.RAW og sfx.SDT)..

Lyden funker nemlig nu hvor de 2 filer er blevet installeret fra externe brugere som har haft CD'erne liggene..

Begge spil køre dog på onboard lydkort, men har aldrig haft problemer med lyden i spillende :)

Men man kan jo hurtig læse sig frem til i denne tråd at jeg ikke er den eneste..

http://forums.steampowered.com…/showthread.php?t=1282175

Hvor der nu er gået over en måned siden første melding omkring problemet, hvilket i mine øjne lyder af rigtig meget for bare at tilføje 2 filer til deres spil.. Og spillet har jo virket perfekt i 1.0, men de valgte den 25. Marts at opdatere til 1.1, hvor de så forsvandt..

Men har skrevet en klage til både Steam og Rockstar over manglede support, så må man se hvad de skriver tilbage..

Oprindeligt indlæg af nitan

Men er det Steam version, eller "retail" :)

Købte det igår på Steam for 3,79 € :D

• Har du prøvet at kigge på spillenes Steam forumer? Det er jo et rét stort kampagne tilbud, så der må næsten være en god portion andre der har Windows 7 og evt. problemer. Det er da et forsøg værd? :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Har du prøvet at kigge på spillenes Steam forumer? Det er jo et rét stort kampagne tilbud, så der må næsten være en god portion andre der har Windows 7 og evt. problemer. Det er da et forsøg værd? :)

Ja det har jeg da :) og er da ikke den eneste som har problemet... Og det er jo alle som har købt spillet og sat det til automatisk at opdaterer som bliver ramt..

Da fejlen udkom sammen med 1.1 Update af GTA 3 på steam som de lancerede sidste måned.. Men desværre så er det sådan at de ikke gider gøre noget ved spillet, ud over at sætte prisen længere ned end det allerede er..

• Der er du jo bestemt ikke alene om at sidde i den situation.

Det problem med "gamle" spil og kompatibilitet har jo været et issue lige siden Vista blev lanceret.

Umiddelbart vil jeg jo mene at rettelsen skal komme fra Rockstar siden de er udgiveren, om så de vælger at gøre det er en helt anden sag. Infinity Ward er jo osse gode til at "glemme" support på deres spil efter ganske få måneder, blandt mange andre, nogen som sagde UBI soft ?.

Du kunne have begge OS´ installeret, så til de gode gamle spil starter du op i xp, og ellers til alle dine andre bruge den normale win7. Jeg ved godt det er lidt bøvlet, men sådan kom jeg ud over de frustrationer med kompatibilitet.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Lige en update..

Har aldrig fået svar på min mail... Dog da jeg loggede på Steam i morges, begyndte den at update GTA III, hvilket har resulteret i at det nu er blevet fixet med lyd problemerne, dog er der kommet en Gamma textur fejl, der gør at alt næsten er sort i spillet...

Men gad vide hvor langtid det tager at fixe..

Første report på fejl af lyden til GTA III kom d. 25 Maj, og blev så fixet d. 22 Juli, altså næsten 2 måneder for at fixe 2 lyd filer til spillet...