Hjælp! Overophedet CPU

  • Jeg er helt tabt bag en dør, alligevel samlede jeg en computer for 2 år siden som har gjort vrøvl lidt on-off på det sidste. Støv i køleren osv har gjort den har lukket ned flere gange. Det har før virket bare at støvsuge grundigt og sætte en stor fan til at blæse ind i kabinettet.
    Nu har jeg fået installeret noget CPUID så jeg kan se temperaturen på skidtet, og den ligger i windows efter opstart på 77-83-89 grader. 77min 83value 89max.
    Det er uden den har arbejdet. Går jeg ind i et gammelt ikke-krævende spil går den i sort skærm, afventer et minuts tid og genstarter da.
    Mit system ser således ud fra fakturaen:


    MB 775 GIGABYTE GA-MA78G-DS3H AMD 780G / 2600 MHz
    CPU AM2+ PHENOM X4 9850 2.5GHz QUAD-CORE 2MB(4x512
    RAM Kingston HyperX x 2 GB 2 x 1 GB (2 GB) / DUAL
    KABINET ANTEC NEW SOLUTION NSK4000 ATX - INGEN PSU
    HD SATA2 750 GB SAMSUNG SPINPOINT F1 32MB 7200RPM
    STRØMFORSYNING 550W LC-POWER SUPER SILENT 120mm


    Har så efterfølgende sat 2 gb ram, en Raptor harddisk til styresystem samt endnu en harddisk i computeren. De 3 harddiske ligger over hinanden med 2 cm imellem og virker varme når fan'en(en stor fan til at have stående på bordet eller gulvet) ikke køler, men selv med fan'en på genstarter den som beskrevet før.


    Har ikke experimenteret med kølepasta, men med en temperatur på 80+ grader i 'hvile' må der vel være noget galt?


    Håber lidt på hjælp eftersom jeg er totalt rookie i sådan noget her.


    Imens jeg sidder her i Windows stiger den til 89 grader...

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • Jeg antager at du bruger det integrerede grafik fra bundkortet, hvis ikke må du gerne nævne hvilket grafikkort du bruger. Derudover antager jeg at du også har kørt(kører) med siden åben på dit kabinet fordi du nævne at du har brugt en bordblæser.


    Det lyder ret højt for en processor (jeg kender ikke specikt med den CPU, men generelt), det kan tyde på at køleren på processoren er fejlmonteret, eventuelt med for meget eller for lidt kølepasta.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Der er intet kølepaste brugt. Siderne og toppen er afmonteret og grafikkortet er korrekt antaget det onboard fra bundkortet.
    Vil kølepaste bringe den fra 80-90 grader ned i en mere cpu venlig temperatur?
    Er helt blank har aldrig haft et sådan problem før ved computere..

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pythonas
    Der er intet kølepaste brugt. Siderne og toppen er afmonteret og grafikkortet er korrekt antaget det onboard fra bundkortet.
    Vil kølepaste bringe den fra 80-90 grader ned i en mere cpu venlig temperatur?
    Er helt blank har aldrig haft et sådan problem før ved computere..


    Jeg skal lige være helt sikker, du siger at der ikke er nogen form for kølepasta i mellem cpu og kølerprofilen?


    Hvis der ikke er, så kan det godt passe at du får problemer, der SKAL være et materiale til at hjælpe varmeoverførslen fra cpu til køler, da der kan være små ujævnheder osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Yes ingen kølepasta.. har aldrig brugt det, ingen har gjort mig opmærksom på at det var en nødvendighed. Troede det var til folk som tweakede og overclockede deres computere. Men kan man bare gå efter den billigste at finde? Må jo ned og finde en imorgen kan jeg forstå.
    Er der noget at vide udover hvadend må stå på pakken?

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • Der kan være nogen forskel på hvilken kølepasta du vælger.
    Noget leder varme bedre end andet, du burde kunne købe det billigste du kan finde.


    For at gøre det let for dig selv vil jeg ikke anbefale dig at få noget kølepasta med sølvpartikler (selvom det typisk leder varme bedre) fordi det ofte er elektrisk ledende (betyder at du skal være forsigtig med hvor det lander, så du ikke risikerer at kortslutte noget).


    Husk at sprede det i et jævnt tyndt lag, ikke for meget og ikke for lidt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Kan da lige nævne at kølere typisk kommer med enten et lag pre-påført kølepasta, eller en tube. Bare for fremtids skyld. Det ér vigtigt :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det lyder meget rigtigt, da jeg tog køleren af sidst(måske ½-1 år efter jeg samlede den) var der et gråt lag som lignede fast støv hvilket nok tyder på et lag kølepasta fra fabrikantens side som ikke var blevet skiftet..

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • I CPUID Hardware Monitor viser den følgende temperaturer:


    Temperatures:
    TMPIN0: 42 C
    TMPIN1: 102 C
    TMPIN2: 85 C


    Hvad står disse temperaturer for, og hvad gør jeg for at sænke de to sidstnævnte.
    Min Fanspeed står på 1800 RPM, kan den øges?
    EDIT: Så i Bios min fan var sat på system fan og ikke CPU fan, nu kører den med 3000 RPM.


    Men mine Core 0-1-2-3 temp er stadig 80+- C.

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

    Rettet en gang, sidst af Pythonas ().

  • Du gør følgende med det samme :D


    Sluk din PC.


    Afmonter køleren


    Rens køleren for evt. restpasta


    Påfør nyt kølepasta - Det er næsten ligegyldigt hvilket, da det vil forbedre kølingen betydeligt fra intet kølepasta.


    Og som de andre siger - Det er ret essentielt med kølepasta, for at få varmen til at ledes ordenligt fra cpu til køleprofil og til slut blæses væk af en køler/blæser.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Nu har jeg smurt kølepasta på, og temperaturen i Core 0-1-2-3 er faldet til 40-53 grader.
    TMPIN0 40
    TMPIN1 95 (skulle denne ikke indikere CPU temperaturen?)
    TMPIN2 54


    Ville være taknemlig med hjælp til det sidste her.

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • hvis 1 af kernerne er meget varme, tyder det enten på at det er den kerne der arbejder eller at kølepastaen desværre har et lille hul eller ujævnhed lille over den kerne.....


    noget af det nemmeste at gøre rent med inden du smører kølepasta på er isoprophylalkohol, der koster ca 13 kr for en lille flaske i matas.... og noget af det nemmeste kølepasta at komme korrekt på er Arctic Silver 5, der selv fordeler sig.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Kernerne ligger alle fra 40-70 grader. Lige pt, 62-63 grader på alle 4. De veksler aldrig med mede end én grad imellem.
    De 3 andre temperaturer skulle stå for noget northbridge/southbridge, CPU og noget andet jeg ej heller er helt inde i.

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • Hvordan kører din comp efter du har pålagt ny pasta?


    Det kan sagtens være en forkert læsning hos programmet.


    Har du prøvet at stress teste for at teste stabilitet?

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


  • Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal prøve at stress teste den.. nogle forslag? Den kørte jo også umiddelbart fint før, indtil den lukkede ned. Nu efter monteret kølepasta har den så ikke været over 70 grader, hvilket er 20 grader under før.

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • Den nye kølepasta skal jo også lige have lov til at "slå sig" - den køler bedre efter et par timers(dages?) brug.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Den nye kølepasta skal jo også lige have lov til at "slå sig" - den køler bedre efter et par timers(dages?) brug.


    Det med at pastaen skal sætte sig er helt rigtig. Nogle af Artic coolings produkter skal sidde helt op til en uge før de yder optimalt, men det er lidt forskelligt fra producent til producent, hovedsagen er at du har fået det på og du kunne se en nedgang i din temperatur og den vil blive bedre når først pastaen har sat sig.


    Jeg bruger selv denne


    http://www.coolerkit.dk/innova…amond_7_carat-p-1071.html


    Den er lidt finurlig, da den skal have lov til at "dampe" af i 10 minutter inden køleren monteres og yder optimalt efter 2 timer og det er absolut den bedste pasta som kan købes for penge uden at gå hele vejen op i den af flydende metal, den yder lige an anelse bedre med er osse elektrisk ledende samt må ikke komme i direkte kontakt til aluminium da det bliver opløst ihvertfald i pro udgaven, måske er deres nye ultra bedre, men den skal man passe lidt på med og påføre helt efter bogen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • orthos er et ret godt program at teste din cpu med, eller hele systemet med everest, futuremark eller lign.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg hentede Orthos og kørte en 50 minutter "Blend - CPU and RAM". Temperaturene kom ikke over de 68 grader på alle 4 kerner. Er dette så ikke et godt tegn? - da temperaturen snildt kom over 90 grader ved 5 minutters Stronghold - Crusader (et meget, meget gammelt spil)

    Phenom x4 2,5 GHz
    4 GB Kingston 1066 MGz DDR2-Ram
    3870x2 1 GB GDDR3
    750 GB SATA SpinPoint 7200 rpm

  • Det er fint nu så, dog så hælder jeg mere til at du havde køleprofilen til at sidde mikroskopisk skævt før istedet og at det ikke kun var mangle på kølepasta.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850