Skal volt være eksakt?

  • Dav. Jeg har en fladskærm/tv som bruger 12V DC.


    Tænkte om det var muligt at koble det til et bilbatteri, som jo godt kan variere med en 2 volt ca? Er det meget vigtigt at den får den eksakte spænding?


    Tak på forhånd :)


    SpiXe

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^
    Ofte er det bygget så det godt kan klare nogle variationer, men det er meget forskelligt. En variation på 2V på en 12V-linie er ret meget - og personligt ville jeg ikke gøre det.


    Nu ved jeg ikke hvor meget effekt du skal bruge, men ellers kan en LM7812 være en let løsning.


    Sådan en fætter her?:


    http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H16046


    Det ville da ellers være simpelt, hvis man kan det :)


    EDIT: Kiggede lige på skærmen.. den skal bruge 2.5A, så det går vel ikke?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Det kommer helt an på hvordan den interne strømforsyning er opbygget.


    Du kan prøve at finde EN standarden for CE godkendte strømforsyninger og se i hvilket arbejdsområde de skal kunne arbejde. :finger:


    Jeg vil med et slag på tasken sige +- 10%.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Det kommer helt an på hvordan den interne strømforsyning er opbygget.


    Du kan prøve at finde EN standarden for CE godkendte strømforsyninger og se i hvilket arbejdsområde de skal kunne arbejde. :finger:


    Jeg vil med et slag på tasken sige +- 10%.


    Jeg tvivler på at den vil arbejde fra 10,8V til 13,2V.

  • Skærmen er en normal 240 volts bare med separat strømforsyning :P Altså en adapter i stedet for indbygget i skærmen.


    Og er der nogen der ved lidt mere præcist hvor meget en bilbatteri kan variere i spænding?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Så sæt 3 stk i parallel! :clap: :9xo


    Eller spar lidt penge og tag denne her - som var lidt længere nede på siden: http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H14677


    Og sådan en kan jeg bare montere på plus ledningen før skærmen? :ph34r: Det var sgu da smart :D haha. Takker mange gange! Vil bestille en snart.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Og sådan en kan jeg bare montere på plus ledningen før skærmen? :ph34r: Det var sgu da smart :D haha. Takker mange gange! Vil bestille en snart.


    Savner et datablad på den fra elextra.. Der er intet at finde på google :/



    Det er blot en analog regulator - dvs. at den brænder alt overskydende af. Er der f.eks. 2V mere end hvad du ønsker, og trækker du 2.5A - så brænder den 5W af i varme.


    Hvis du vælger at bruge den, så husk køling på den, samt en kondensator på udgangen af den - den er til at fjerne støj og variationer.


  • Har aldrig rodet med sådan noget elektronik før - regulatorer, kondensatorer osv.


    Hvor stor er sådan en regulator..? Er det bare en blæser der skal sættes til at blæse på den eller? Og er der forskel på kondensatorer - hvilken skal jeg vælge?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Har aldrig rodet med sådan noget elektronik før - regulatorer, kondensatorer osv.


    Hvor stor er sådan en regulator..? Er det bare en blæser der skal sættes til at blæse på den eller? Og er der forskel på kondensatorer - hvilken skal jeg vælge?


    Regulatoren kommer i et TO220 - hvilket vil sige at den er ca. 15mm lang (ikke medregnet ben) og omkring 10mm bred.


    Kondensatoren ville jeg nok vælge til en ca. 200 µF og 35V. Men det afhænger af hvor god regulatoren er - og eftersom jeg ikke kan finde datablad på den, så bliver det et rent gæt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Regulatoren kommer i et TO220 - hvilket vil sige at den er ca. 15mm lang (ikke medregnet ben) og omkring 10mm bred.


    Kondensatoren ville jeg nok vælge til en ca. 200 µF og 35V. Men det afhænger af hvor god regulatoren er - og eftersom jeg ikke kan finde datablad på den, så bliver det et rent gæt.


    Kan det der bruges? :)


    http://www-s.ti.com/sc/ds/ua7812.pdf

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Nogen der fortælle mig hvorfor et bilbatteri svinger sån?? så vidt jeg ved, så svinger den kun når den er sat til en bil, fordi bilens generator generere forskellige spændinger ved forskellige omdrejninger.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det svinger vidst ikke specielt meget, tilgengæld sker der en del over afladningskurven. Denne starter omkring 13V og slutter et stykke under 12V.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Nogen der fortælle mig hvorfor et bilbatteri svinger sån?? så vidt jeg ved, så svinger den kun når den er sat til en bil, fordi bilens generator generere forskellige spændinger ved forskellige omdrejninger.


    Som jeg har forstået det, vil han netop sætte det til en bil. Hvis ikke, så skulle det ikke være nødvendigt. Open-circuit spændingen på et 12V SLA ligger på ca. 12.70V.

  • fordi et batteri kan være afladt og fuldt ladt. Der er ingen form for regulator på et batteri der bestemmer hvad volten helt præcist skal være, så den bliver bestemt af syre, plader osv inde i selve batteriet. Dette er tilfældet fordi bilen kan klare den forskellieg spænding, og hvor den ikke kan klare den spænding, sætter man bare en voltage regulator lm78?? ind og får den ønskede volt.


    Har du købt et 12v batteri skal den gerne ligge på 12v og derover. Som opladet må den gerne ligge et stykke over. Et batteri må helst ikke stå afladet og slet ikke i længere tid.


    Spixe det ser ikke umiddelbart ud til at du kan bruge http://www-s.ti.com/sc/ds/ua7812.pdf da den er på 1,5 amps og du skulle bruge mere.

  • Jeg bor selv på sydfyn og kan nemt fikse et board for dig.
    Jeg har kondensatorer du kan få gratis.
    Så mangler du den 12v regulator fra elextra og en aluminiums køleplade.


    Jeg kan lave boarded for 150kr så får du det på en printplade med ind og udgange til kabler (kron muffe lignende ting) plus en aluminiums køleflade i rigelig størrelse.


    men nu ved jeg ikke hvor vigtigt det er :)

  • 78xx serierne skal have et minimums spændingsfald på 2V for at kunne regulere ordentligt.
    Skal man bruge mere end 1,2A ville jeg vælge at lave kredsløbet med en power trans i udgangen styret af en opamp og så ellers bruge en zener som reference.


    Er man ikke så doven og skal det gøre meget så ville jeg knalde en switchmode sammen for at undgå et stort effekttab.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Jeg bor selv på sydfyn og kan nemt fikse et board for dig.
    Jeg har kondensatorer du kan få gratis.
    Så mangler du den 12v regulator fra elextra og en aluminiums køleplade.


    Jeg kan lave boarded for 150kr så får du det på en printplade med ind og udgange til kabler (kron muffe lignende ting) plus en aluminiums køleflade i rigelig størrelse.


    men nu ved jeg ikke hvor vigtigt det er :)


    Det lyder da ellers meget godt.. SÃ¥ for 150,- kan du simpelthen skaffe og samle det hele, eller skulle jeg komme med regulator og aluminiumsflade? :-)


    Og mange tak for svarene i andre!

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB