Hjælp til at finde den rette version af Windows 7.

• Jeg sidder med XP og vil opgradere til windows 7 og har læst at man kan købe en opgraderingsdisk som er billigere end den normale(1000kr+) og virker sålænge jeg har min xp cd-key.

min xp er 32-bit og vil gå op til win7 64-bit og det kræver vist en fuld formatering/installation men har nogle newb spørgsmål:

1: er der noget negativt ved denne metode? fx har jeg læst at OEM versionen af win7 binder sig til sit mobo når man installerer... er det også sådan med opgraderings versionen?

2: desuden når jeg først har aktiveret win7 vil det så sige at min xp stadig er bundet til den samme computer eller kan jeg stadig bruge den på en anden computer/anden harddisk til dualboot?

tilsidst nogen som kan hjælpe med et link til at finde den version jeg leder efter(billigt som muligt)?

Tak.

• XP og 7 har ingen ting tilfældes i kernen, så ja det kræver en frisk installation - men så længe man har backup af sine ting, er det kun en god ting! :)

1. Det er korrekt, men en opgradering har ikke dette til fældes med en OEM udgave af Windows 7.

2. Da det ikke som sådan er en ekstra licens, vil din XP licens stadig være bundet til din PC. Men du må gerne installere den på en anden disk i din PC.

Uden at vide noget om dine behov, er jeg ret sikker på at Home Premium er fint til dig - Pro giver ikke noget fantastisk og uunværligt til den gennemsnittelige bruger og det samme med Ultimate.

Her er et link til EDBpriser, hvor du kan se hvilken forhandler der sælger Windows 7 Home Premium opgraderingspakke (opgradering indeholder både 32- og 64 bit skiver) billigst.

Håber du kan bruge det. :)

Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5

Rettet en gang, sidst af Mr. White ().

• bliver lige nødt til at bumpe den her fordi jeg har hørt man kan få en windows 7 som kan installeres på mere end en computer(op til 3 forskellige har jeg hørt)... i så fald kan jeg og en ven bare splejse om det.

nogen som ved hvilken version der er tale om?

tak.

• Hvis du ønsker 3 brugere på en Windows 7 så kan EDBpriser tilbyde dig Windows 7 Home OEM Norsk og Finsk sproget operativ system :)

( kan ikke lave korrekt link så copy paste dette ind i Adresse linien :) )
    http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=popularity&cpath=1-6-179&qt=Fql&nf=strmatrix1%3a^%22Microsoft+Windows+7+Home+Premium+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7specifictaxonomy%3a^Software|6%2fOperativsystem|179%24

Hvilket også er dyre styk vis (koster 885kr pr licens kontra 805kr) end at købe 1 Windows 7 Home Opgraderings Pakke som Mr. White linker til.

• jeg bliver ved med at komme tilbage til denne tråd >_>.

forhåbentlig det sidste spørgsmål:

jeg har besluttet mig at købe et helt nyt drev og installere win7 derpå... med det link som mr. white så venligt har efterladt, kan jeg installere det direkte derpå eller kræver det, som allerede besvaret, at jeg først har XP før jeg putter 7 på(hvilket som sagt vil give mig muligheden for at lave en fuld om-installation)?

spørger fordi hvis det er muligt, vil jeg da helst spare den 1-2 timers tid det tager først at formattere drevet, så installere xp for bare igen at gøre det samme med win7.

endnu engang tak :cheers:

• Såvidt jeg husker kan Windows 7 slet ikke opgradere fra XP, så den spørger nok bare om din XP cd, og så din Windows 7 DVD for derefter at formatere harddisken og lægge et spritnyt system på - men du må ikke hænge mig på det, Vista f.eks. kan godt opgraderes (og Win 7 kan opgraderes til Win 7 :crazyeyes: )

PS: 1-2 Timer at formatere? Har du overvejet at prøve NTFS (Hurtig) ? - Den formaterer kun indholdstabellen så at PC'en "glemmer" at der er noget på den. Tager ~5sek istedetfor at setup programmet skal overskrive alting med et 0 først (hvilket ikke hjælper en radisse, da data kan findes selv efter sådan en omgang) :boxing:

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

Såvidt jeg husker kan Windows 7 slet ikke opgradere fra XP, så den spørger nok bare om din XP cd, og så din Windows 7 DVD for derefter at formatere harddisken og lægge et spritnyt system på - men du må ikke hænge mig på det, Vista f.eks. kan godt opgraderes (og Win 7 kan opgraderes til Win 7)

det var vist blevet forklaret grundigt men mit spørgsmål gik på om jeg bare kunne sætte win7 disken(home premium/opgradering) i et nyt drev fra starten af og lade den installere direkte eller skal jeg først installere xp i det nye drev for så at skifte den ud med win7(da den så vidt jeg har forstået først skal checke om XP er installeret eller ej... uafhængigt af om man kan opgradere direkte fra xp/vista > win7).

ang. hurtig formatering har jeg vist altid valgt den langsomme når det kommer til nye drev bare for at komme så godt fra start som muligt.. men hvis det ikke gør nogen stor forskel skal jeg nok huske det til næste gang :)