3 Routere på samme netværk??

  • Hej allesammen.


    Jeg står og skal have sat 3 routere op på samme netværk,
    men ved ikke helt hvordan disse routere skal konfiugureres.


    Grunden til at jeg skal have det sådan er at jeg har Yousee bredbånd,
    men have glemt alt om bindingsperiode da jeg bestilte Skyline,
    så nu står jeg med 2 internet forbindelser.


    Jeg har:
    Alvarion Skyline Router, med trådløs (har pillet antennen af).
    Netgear WGR614 v9 som før leverede trådløst net internt.
    TRENDnet TW100-S4W1CA router.


    Før sad TRENDnet og Netgear routeren på samme netværk, og DHCP var slået fra på Netgear routeren, men hvad nu, og hvad skal slåes fra, og hvilke gateway adresser skal de forskellige have, da jeg gerne skulle kunne se alle vores computere på samme netværk??


    Jeg har ikke forstand på at sætte 3 routere sammen som Bridge, så i må gerne
    skære det ud i gasbeton, også mht til til ip adresser og sådan noget.


    Mvh
    Guldhammer

  • Hmm, hvorfor ikke??


    Nettet kommer ind i Skyline routeren
    og ind i Trendnet routeren
    hvis det kunne lade sig gøre før, så kan det også nu
    har fået Skyline til at ændre gateway til 192.168.3.1 så den ikke er den samme som på mit andet netværk.


    Mvh
    Guldhammer


  • at få 3 routere til at spille sammen er let nok, at bruge 2 forbindelser på low end routere er noget nær umuligt

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Hvem skal så agere DHCP, og hvad skal der bruges af gateway når der skal deles forbindelse?


    Med SOHO udstyr er det ikke det værd. Nøjs med at bruge den ene forbindelse og bare drop den anden.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af guldbomholt
    Umuligt, hvordan det??


    De 2 af routerne får net, og 3 routere bliver koblet sammen??


    Mvh
    Guldhammer


    de 2 routere får net hver for sig ja.. men hvis du kigger på din 3. router har den én interface der er til WAN, tvivler på du kan få 2 kabler i det stik, en switch vil sandsynligvis bare gå i loop..


    har du en pc med 2 netkort og du sætter begge kabler i vil den normalt bare bruge det ene og glemme alt om det andet netkort..


    og så self som jacobask siger, så har du på et netværk normalt en DHCP server, DHCP serveren er ofte også din default gateway.. så hvordan du vil få pcen til at bruge 2 forskellige routere ligeligt vil blive meget svært/umuligt

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Så vidt jeg ved. Så benytter mange nye bundkort flere LAN indgange. og de understøtter så det der hedder Teaming. ALtså at de arbejder sammen, og giver en forhøjet internet forbindelse.


    Så det burde vel være muligt. På en eller anden måde.


    Men jeg ville ikke gide og bøvle med det :razz:

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis du skal bruge mere end en forbindelse, uden at man åbenlyst kan se om man bruger den ene eller den anden forbindelse, så skal du ud i loadbalancing samt ændre vlan indstillinger på netgear routeren-


    Dette er ikke noget som netgear firmwaren kan finde ud af, så det kræver i hvert fald en tredjeparts firmware, så vidt jeg kan se har den netgear router kun 2MB flash, så det er begrænset hvad der er muligt der.
    Udover at det forudsætter at switch chippen tilladder, at du kan ændre VLAN opsætning, så er loadbalancing ikke let at opsætte heller, især med de begrænsede ressourcer du har tilgængeligt.


    For at komme til sagen ville det blive noget juks....


    Hvis du absolut vil have mulighed for at bruge den anden forbindelse, så er det nemmeste nok at:
    1: Vælg en af de to forbindelser som du ønsker skal være "standard" forbindelsen.
    2: aktiver dhcp på denne, deaktiver dhcp på de andre
    3: sæt alle routere til samme subnet, sæt forskellige iper til dem internt (indenfor samme range dog)sådan at du kan tilgå dem på disse
    4: forbind switch porte på routerne, sådan at det ser ud som en kæde, altså 2 kabler, router 1 router til 2 og router 2 til router 3
    5: sørg for at den router hvor dhcp er aktiveret på ikke kan tildele de iper som routerne bruger, start f.eks. på 192.168.1.100


    Hvis du så ønsker at bruge den anden forbindelse, skal du ændre dit netkort til ikke at hente ip via dhcp, du sætter ip, subnet og dns servere til det samme som før, men du ændrer gateway ip til den routers ip som ikke har aktiveret dhcp.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Så vidt jeg ved. Så benytter mange nye bundkort flere LAN indgange. og de understøtter så det der hedder Teaming. ALtså at de arbejder sammen, og giver en forhøjet internet forbindelse.


    Så det burde vel være muligt. På en eller anden måde.


    Men jeg ville ikke gide og bøvle med det :razz:


    Link aggregation er kun til at fordoble båndbredden mellem 2 komponenter. det kan ikke bruges til at skabe højere båndbredde mellem 3 komponenter.