NAS og Router



  • hehe sorry my bad det var routeren jeg mente :) jeg betaler gerne hva det koster for en ordenlig kvalitets NAS, den skal bare virke uden vrøvl...


    syntes bare routeren var rimelige krydret med hensyn til prisen...



  • den skal være opbevaring for dokumenter, musik, film, billeder også gerne som iTunes server som henter Podcast som "Spise med Price" og "So ein Ding" hvis det kan lade sig gøre :)


    prisen skal være uden diske da jeg selv har et par WD diske liggende på 500gb hver...


    prisen tja bare den ikk overstiger 3k så sq det intet problem være :)

  • jeg har kigget lidt på Qnap og er kommet frem til en af disse to :)
    Qnap TS-219 Turbo eller Qnap TS-209 Pro II Turbo den eneste umiddelbare forskel jeg kan se (der er nok mange men jeg er lidt lost i NAS universet :) ) er den ene har lidt flere ram en den anden og cpu'erne er også lidt forskellige, men da de bare skal bruges til film, musik, billeder og til iTunes som skal hente Podcasts hvis det kan, har det så en vild betydning ???


    dejlig dejligt at Qnap også har lavet en dansk brugerflade :)


    jeg kan ikk finde ud af om Synology har dansk brugerflade, det håber jeg dem som har en kan svare på...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    jeg har kigget lidt på Qnap og er kommet frem til en af disse to :)
    Qnap TS-219 Turbo eller Qnap TS-209 Pro II Turbo den eneste umiddelbare forskel jeg kan se (der er nok mange men jeg er lidt lost i NAS universet :) ) er den ene har lidt flere ram en den anden og cpu'erne er også lidt forskellige, men da de bare skal bruges til film, musik, billeder og til iTunes som skal hente Podcasts hvis det kan, har det så en vild betydning ???


    dejlig dejligt at Qnap også har lavet en dansk brugerflade :)


    jeg kan ikk finde ud af om Synology har dansk brugerflade, det håber jeg dem som har en kan svare på...



    Synology har dansk interface :)

  • blevet enig med mig selv og kæresten om at vi skal sq have en QNAP TS-219 Turbo da den er lige os :)




    nu skal jeg bare lige have mig en ordenlig router :) glemte vidst at nævne den skal være trådløs ellers har jeg sq et problem :$

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    blevet enig med mig selv og kæresten om at vi skal sq have en QNAP TS-219 Turbo da den er lige os :)




    nu skal jeg bare lige have mig en ordenlig router :) glemte vidst at nævne den skal være trådløs ellers har jeg sq et problem :$


    Tillykke med at have fundet noget du kan bruge, NAS mæssigt.


    Med hensyn til router, holder jeg stadigvæk på Netgear WNDR3700 routeren, kravet må være Gigabit ethernet og Trådløst netværk.


    Alternativer kunne være D-link: dir-655, dir-825 eller dir-855
    Eller Linksys wrt-610n, wrt-320n


    Der er sikkert andre der kan bruges også, men der var nogle at se på i hvert fald.
    Men hvis pengene er til det vil jeg stadigvæk anbefale WNDR3700, se en anmeldelse her f.eks. http://smallnetbuilder.com/wir…netgear-wndr3700-reviewed

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • jeg håber stærkt på at den NAS kan bruges :) har jo ikk vildt forstand på det så håber den er et godt valg :)



    med hensyn til router har jeg aldrig prøvet NetGear faktisk :) så jeg vil kigge på den :)

  • Hvis jeg skal give min kommentar med her, så er det nok, at jeg synes Synology er en meget bedre NAS.


    Den levere ikke bedre performance en en QNAP i samme klasse. Men den er meget mere brugervenlig. Jeg har testet 2 ligende NAS's her på TWEAK, og de kunne næsten det sammen (synologyen kunne lidt mere, eftersom den var udviklet mere), men Synologyen var meget mere brugervenlig. Jeg bøvlede meget mere med at få QNAP sat op som jeg gerne ville, i forhold til Synologyen.


    Men det kan self være en smagssag.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    dejligt med en kommentar :) til mit valg heldigvis har jeg ikk bestilt den endnu ;) så jeg kan nå at ændre det stadig :)


    jeg vil også gå efter synology det er simpelthen så nemt at finde rundt i

  • Et lille værktøj der kan være interessant i at sammenligne NAS performance kan være smallnetbuilder.com's NAS chart, hvor man kan sammenligne dem på performance.


    Charten kan findes her


    De har ikke testet TS-219, men dog TS-219P som iflg QNAPs hjemmeside, ser ud til at være næsten identisk (TS-219P har vist ESATA og nogle mindre forskelle, men CPU er den samme).


    Om QNAP eller Synology laver bedre software, skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg har ikke ejet nogen af dem (selvbygget server med linux ftw 8)), men på QNAP nas' kan man installere Debian Linux, hvis man er til det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    dejligt med en kommentar :) til mit valg heldigvis har jeg ikk bestilt den endnu ;) så jeg kan nå at ændre det stadig :)


    Eftersom du siger at du ikke har bestilt den, skulle du måske kigge på en Synology DS-210j, den er billig (ca 1300 iflg. edbpriser.dk) og den ser ud til at kunne det du kræver af en NAS.


    Jeg fandt en anmeldelse af den, som kan findes her


    Jeg vil i stedet anbefale at bruge nogle flere penge på større diske, minimum 1TB

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • jeg har kigget lidt på den model, men er ikk meget for farven, men derfor kunne man jo godt vælge den for at spare penge hvis der ikk er den vilde forskel på dem :)
    kan se at cpu og ram størrelsen er rimelig forskellig men har det nogen betydning overhoved ???



    jeg har også valgt at det skal være 640gb hdd i stedet for 500gb :) jeg syntes at 2stk 1tb er for voldsomt til den smule jeg skal bruge det til :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    jeg har kigget lidt på den model, men er ikk meget for farven, men derfor kunne man jo godt vælge den for at spare penge hvis der ikk er den vilde forskel på dem :)
    kan se at cpu og ram størrelsen er rimelig forskellig men har det nogen betydning overhoved ???



    jeg har også valgt at det skal være 640gb hdd i stedet for 500gb :) jeg syntes at 2stk 1tb er for voldsomt til den smule jeg skal bruge det til :)


    De ting du har noteret ser ikke ud til at være specielt krævende, derfor tror jeg sagtens du kan nøjes med mindre RAM og en langsommere CPU, men naturligvis ville en dyrere NAS give bedre ydelse.


    Jeg vil dog stadigvæk understrege, at jeg syntes du bør købe 1 TB diske, en 3.5" disk koster ca 200kr (ca 600 i alt, inkl fragt)mere end en 640 GB disk, det giver naturligvis ikke ekstra værdi for dig på nuværende tidspunkt, men hvem ved hvad der sker på sigt, du kan få lyst til at installere diskene i en almindelig computer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPM
    så bliver det nok en Qnap eller en Synology :D




    så skal jeg bare have lidt guide til en god og nem router :)



    Yderst fornuftigt


    Jeg har købt en Netgear 2150 sikke noget møg!!!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    De ting du har noteret ser ikke ud til at være specielt krævende, derfor tror jeg sagtens du kan nøjes med mindre RAM og en langsommere CPU, men naturligvis ville en dyrere NAS give bedre ydelse.


    Jeg vil dog stadigvæk understrege, at jeg syntes du bør købe 1 TB diske, en 3.5" disk koster ca 200kr (ca 600 i alt, inkl fragt)mere end en 640 GB disk, det giver naturligvis ikke ekstra værdi for dig på nuværende tidspunkt, men hvem ved hvad der sker på sigt, du kan få lyst til at installere diskene i en almindelig computer.


    tjo men igen den skal jo ikk bruges til det vilde ud over have filer liggende på også kunne bruges til at hente Podcast med :)