Hjælp til OC af q6600 (p5n-e sli)

  • hej allesammen, jeg er netop igang med at OC min q66oo cpu .


    det går bare ikke så godt, jeg er lidt af en noob til sådan noget må jeg erkende..


    Bundkort: p5n-e sli


    Ram : transcend 2x2 Gb pc 6400


    Cpukøler: coolermaster Gemin II (køler sindsygt godt)


    Psu: noname/standart 520W


    -


    jeg har forsøgt at få den til at køre med 3.00 Ghz men uden held, den vil bare ikke køre stabilt uanset hva jeg har prøvet.


    Er der evt. en af jer som give mit et hint til hvor meget Volt jeg skal give Vcore, Ram og Nordbroen??


    håber der er nogen som kan hjælpe :)

  • har du startet på den rigtige måde?
    dvs. først finde ud af hvor høj en fsb du kan trække (sæt ram til 1:1 og cpu multi til 6 og sætte fsb op)
    Og har du checket hvor hurtig dine ram kan køre? eller i det mindste sørget at køre dem lavere end de er købt til for at være sikker? når du hæver fsb'en hæver du også rammene.


    cpu'en skal måske have en smugle ekstra spænding. Jeg kender ikke så meget til de gamle nvidia chipset, men jeg går næsten ud fra den godt kan trække 300fsb som jo burde være nok til 3ghz

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Fsb'en står som standart på 1066 (QDR) mhz og mine ram på 800 (der står 800mhz og 1.7-1.9 volt på ramblokkene)


    hvis jeg kører cpu multi ned på 6 så skal jeg da hæve fsb'en sindsygt meget?


    i manualen står der "fsb tuning from 200 to 750 mhz", desuden kan jeg unlinke fsb og ram hastigheden så rammene bliver på de 800mhz

  • 1) du kan IKKE køre 750mhz fsb selvom manualen skriver det. Du kan blåt vælge 750mhz - og alt over 500 på det gamle chipset tror jeg ikke på uden tricks.
    2) du skal sætte ram hastigheden ned for at få fsb'en op. Om 'unlinke' gør det, ved jeg ikke. Men hvis dine ram er ddr2-800 skal du ikke forvente at du kan komme højere end 280fsb cirka uden at ændre spændingen på rammene - og nogle ram virker ikke med for meget.
    3) du skal ikke gøre alt på een gang.
    4) du skal finde ud af om a) hvor høj en fsb du højst kan køre før bundkortet ikke vil mere b) finde ud af hvor meget dine ram kan klare før de ikke vil lege med c) så først sætte dine ram og fsb under det du ved de kan klare, for så at finde cpu hastigheden.
    5) ideen med at skrue op for fsb er ikke at køre med f.eks 500mhz fsb for at nå 3ghz - men at finde fsb limit. det er fint nok hvis bare din processor kører 2ghz mens du tester - du kan jo stille den op fra 6 til 10 igen bagefter når du ved hvor meget kortet kan tåle.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af neiro
    hvis dine ram er ddr2-800 skal du ikke forvente at du kan komme højere end 280fsb cirka uden at ændre spændingen på rammene - og nogle ram virker ikke med for meget.



    ram på 800MHz svare til en FSB på 400, så hvorfor skriver du at de max. kan klare 280 ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BUGz



    ram på 800MHz svare til en FSB på 400, så hvorfor skriver du at de max. kan klare 280 ?


    Fordi jeg ikke tror gutten kan finde ud af at indstille rammene til andre settings - og sætter han sine ram til ddr2-800 i bios kører de 1:3 og jeg tror ikke på ret mange ram i den billige ende kan mere end 840mhz ved 1.8v

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • forudsat at din CPU er en G0 steppnig, så er den go for et rigtigt godt OC, du kan finde ud af det ved at bruge


    http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/CPU-Z.shtml


    Kølingen som du har er der ingenting at sætte en finger på, så afhænger det helt af dit bundkort og hvad den kan tåle har du et godt OC bundkort er der ingenting vejen for at nå en FSB på 500 enten på et P35 eller P45 chitset, slet ikke, bare sænk din multiplier og giv den gas.


    Min kører i sommervarmen ved 3.44 men skal højere op når temps falder lidt, så skal du sgu helt op og ringe.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebohar du et godt OC bundkort er der ingenting vejen for at nå en FSB på 500 enten på et P35 eller P45 chitset


    Mener det er et nforce 650 han har, så jeg tror ikke på de høje fsb'er

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Det er et nforce 650 ja, og jeg kan indstille FSB - memory Ratio til, auto, 1:1, 5:4, 3:2 og sync mode(ram på 50% hastighed af fsb) så jeg kan godt få rammene til at køre under den hastighed de normalt kører med..


    desuden kan jeg ikk se nogle steder i CPU-Z om det er en GO stepping, troede bare at en Q6600 var en Q6600.


    altså, jeg kan godt få den til at starte op ved 2.84 og 3.00 Ghz, den kommer så med div fejlmeldinger på en blå skærm som f.eks. memory management bla bla og IQRL NOT LESS OR EQUAL


    har været meget forsigtig med ikk at give den for meget volt


    jeg begynder at tro at det måske er mine ram som ikke vil sammenarbejde med resten af computeren? eller vil jeg intet få ud af at skifte dem ud?

  • har du fundet de respektive maks indstillinger for ram, fsb og cpu? hvis ikke, tror jeg næppe nogen kan fortælle dig om nye ram gør en forskel.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Jeg ville nok overveje, at købe nogle nye ram der kan gå højere fra gode mærker som OCZ,Mushkin,Crucial eller Cosair omkring 1000 eller 1066 ram, så er det ihvertfald ikke dem, som vil begrænse dit OC. Typiske gode OC ram kan osse tåle lidt flere volt.


    Du finder din stepping i cpu-z på første side, ca midt til højre, står der revision.


    Jeg mener Q6600 kører 1.325 volt fra standard, giv den et lille nøk opad og hold øje med dine temps. Sænk din multiplier til 8 evt. 7 og hæv stille og roligt din FSB små intervaller ad gangen, og test den.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for svarene, er med tiden blevet en del klogere på emnet..


    -


    NU er det endelig lykkedes mig at ¨få den til at køre stabilt ved 3.0 Ghz..


    efter kilometerlange læsninger af tråde fra diverse forrums gik det op for mig at mit P5n-e sli er et ufattelig dårligt valg hvis man vil OC en q6600


    blev nød til at gå tilbage til biosversion 0608 før at boardet ville tillade mig at OC, det resulterede self i kompatibilitet problemer med mine nyinkøbte OCZ FataL!ty 2x2 pc8500


    så sidder her med en noget splittet følelse og overvejer kraftigt at erhverve mig et nyt bundkort..



    så Hvis der skulle sidde et par kloge hoveder derude som er i stand til at forklare mig hvilket bundkort der fungerer godt til OC af min q6600 så vil jeg blive utrolig glad! :)

  • sælg bundkort, cpu og ram og erstat det med x58 og i7 - så skal du ikke tænke mere på det :)


    Anyway - alle intel 3 og 4 serie bundkort (fra g31 til p45) er bedre til oc end det kort du har. Se evt køb og salgs tråden om nogen har et board til overs tilfældigvis.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Jeg kunne ik få min 2,4 mere end op på 2,6.


    Så brændte min psu sammen og så købte jeg en ny der fik min cpu til at stige til 3,2 ghz.


    Konklusion: PSU kan også spille stor rolle.


    Og en noname 520w er ik hurra hurra. Køb en chill innovation :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikethk


    Og en noname 520w er ik hurra hurra. Køb en chill innovation :D


    Nej lyt ikke til det! chill innovation lige så dårlige som de fleste noname!
    Køb en corsair istedet - næsten lige så billig, og noget bedre kvalitet. Eller få fat i en antec eller noget hvis du vil have høj kvali - men chill er ikke ret gode - og de blir alt for varme.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.