Harddisk tikker - pickup sidder fast?

  • Hey Tweak.dk!


    Her til morgen begyndte min gamle maxtor disk pludselig at tikke, og jeg mistede adgangen til begge drev der var på den. Lidt hurtig Google søgning siger at det er pickup'en (hedder den det?) der sidder fast, og disken er død.


    Er der en her inde her har erfaringer med at få den til at virke igen? Det var nemlig den disk jeg har gemt alt mit grafiske arbejde, hjemmesider, dokumenter og billeder på - alt hvad jeg har lavet gennem årene på min computer - ca 6 års arbejde og oplevelser (altså billederne)... Hvis man kunne få den til at virke i bare 15 min igen ville jeg blive utroligt glad, så jeg kan nå at flytte de filer... som I nok kan forstå har de en ret stor betydning for mig...


    Nogen gode råd?


    Og ja, ved godt at jeg skulle have lavet backup, har jeg normalt også på min bærbar, men den er blevet ødelagt til en fest, og venter på at få en ny fra forsikringen - hvis jeg blot havde nået af få den, så havde det været det første jeg havde gjort, havde allerede tænkt på det!


    //Nicky


  • Er det en systemdisk eller lager?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Sgu bange for der ikke er ret meget du selv kan gøre :(


    Der findes firmaer der gør i den slags men det koster kasse.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Som de andre siger så er du fucked.
    Du kan ikke redde disken hvis pickuppen har hængt sig...


    Havde en samsung harddisk der gjorder det sammen og det er bare sur røv for alle ens data siger lige bye bye ;(

  • Jeg det er trist. Man bør altså have en ekstern backup af sine vigtige data. Jeg har tabt 4 hoveddiske i mit liv på pickupfejl. Og jeg har aldrig mistet vigtige data. Store USB-penne og eksterne diske koster virkelig intet, imod smerten at tabe sine data for altid.


    Jeg kører mine driftsdiske i RAID-0 spejling og jeg tager backup af mine data hver måned på en ekstern disk der ligger i en databrandboks, købt til formålet. Jeg vil ikke riskere 12 års ting går tabt, eller mine 16.000 fotografier i 12 mpixel af afdød familie, tidligere tiders arbejde, m.m. Er det vigtige ting så tager jeg backupen oftere, end det på USB-penne og eksterndiske. Og jeg spejler udover backupen på brandsikret disk mine data til to andre eksterne diske og USB-penne.

  • Som sagt plejer jeg at have filerne på to computere... og det er altid let er være bagklog..


    Første gang jeg har en harddisk der bare stopper fra den ene til den anden - plejer at kunne høre det komme...


    Anyways, øv ... regnede ikke med at der var noget at komme efter, men jeg kunne lige så godt give det en chance..


    Tak for hjælpen :)


  • Der er en chance men så skal den store tegne dreng hives op af baglommen..

  • Det lyder måske lidt utraditionelt, men Jeg har, et par gange når alt håb var ude, stukket kabinettet og dermed hdd et par på bærret, lige når man trykker på power og været heldig nok at få liv i disken, længe nok til at redde data. 8)

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Man kan også sætte disken på som disk 2 og så give den er fur til den ene side, når strømmen tilsluttes. Nogle gange kan det også gøre jobbet. Eller fryse disken i 12-18 timer. Det redder engang imellem også nogle minutter/timer til, at tømme den med :) Prøv at søge på nettet :) men så skal du også være sikker på, du ikke vil sende den til rep før du prøver det...

  • Jeg har også hørt om at man kan give disken en tur i fryseren - har dog aldrig læst om nogen hvor det den approach var lykkedes.


    Til gengæld kan jeg fortælle at jeg vandt kampen med en disk med samme fejl som din her for nogle måneder siden. Det jeg gjorde var at sætte den til en PC med usb adaptor - disken powerede op og lavede klik lydende og jeg kunne i my computer lige i kort glimt se disken men den forsvandt så igen. At sætte disken til igen hjalp intet - men efter reboot og at have plugget den til igen. var den der igen og ved at klikke på disken så snart den poppede frem kunne jeg få adgang til den og sætte kopieringer igang. Disse kopieringer gik godt nok kolde 1 minut efter de blev sat igang - men jeg fik da reddet den data jeg ville med denne approach.


    det kan være et enkelt stående tilfælde at det virkede for mig, men give it a shot :)

  • [quote]Oprindeligt indlæg af xenon
    Jeg har også hørt om at man kan give disken en tur i fryseren - har dog aldrig læst om nogen hvor det den approach var lykkedes.
    [e /quote]


    Jeg har faktisk haft lidt held med fryseren.... Det var nogenlunde samme fejl, er dog i tvivl om den havde sat sig helt (samme symptomer). Efter 12h i fryseren (i en lukked pose self.) lykkedes det mig at få adgang til disken i 5-7 min (lige nok til det vigtigste).


    Lidt afhængigt af hvor vigtige dine date er, kan der være en ide i at prøve at ringe til IBAS. Hvis det "bare" er læsehovedet der er crached så er det (SVJH) en relativt simpel sag for dem, så langt fra de 20K. Det er dog stadigt overhovedet ikke gratis.


    /ask

  • Jeg smider den i fryseren nu, så prøver jeg i morgen tidlig... så får vi at se, det er altid forsøget væd :)


    Godt nok vil jeg gerne have dataen, men kan ikke stille nogle penge for det, er arbejdsløs og afventer stadig svar om kontanthjælp... skide finanskrise!

  • Sidst det skete før mig tog jeg en hammer og gav den et ordenligt slag. Der kom den naturligvis ikke til at virke af, men jeg fik det bedre. Så kom der da noget godt ud af det :))


    Det var forresten også en maxtor. Har ik haft maxtor siden da ... pusigt nok :))

  • Prøvede at fryse den ned, men det hjalp ikke... Tilgengæld kunne jeg høre den spinne når jeg slog den ind i siden af kabinettet, men kun lige i 3-4 sek...


    Anser disken for at være død... Næste gang jeg er sur tager jeg den og fyrer den langt pokker i vold ... kan lige så godt få noget ud af det som Grillrotten siger :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    Prøvede at fryse den ned, men det hjalp ikke... Tilgengæld kunne jeg høre den spinne når jeg slog den ind i siden af kabinettet, men kun lige i 3-4 sek...


    Anser disken for at være død... Næste gang jeg er sur tager jeg den og fyrer den langt pokker i vold ... kan lige så godt få noget ud af det som Grillrotten siger :)


    Det er altid dejligt at have noget at afreagere på :D


    Bruger mit gamle tastatur og det er virkelig dejligt at komme af med vreden hurtigt det letter sådan bagefter :)

  • Hej!


    Jeg havde også en HD der gik i stykker med læsefejl ( headcrash, tror jeg ).
    Jeg afleverede den hos IBAS og i deres analyserapport kunne jeg se, at ud af de ca 50.000 filer der var på disken, så var det kun omkring 28 der ikke kunne reddes.
    Regningen var på under 8.000.
    Så det var da lidt heldigt men SURT så derfor: BACKUP, BACKUP OG ATTTER BACKUP!!!