Hvilken NAS passer til mine krav?

  • Jeg står og skal ha' skiftet den gamle server ud med noget mindre, men stadig med tilsvarende muligheder...


    Mine krav:
    - Raid 5
    - Min. 2TB
    - FTP adgang, og mulighed for at der kan laves flere brugere med hver deres egne rettigheder
    - Brugere til Windåse netværk, også med forskellige rettigheder


    Og så har jeg set at der findes nogle der har en Bittorrent client, hvordan fungere det? Denne funktion er ikke super vigtig, men kan det komme med i overstående, vil det være super...


    Hvis prisen bliver super høj, vil jeg gerne gå på kompromis med Raid 5, og så bare "nøjes" med en disk på 2TB eller to på 1TB...

  • Personligt har jeg lavet en server bygget på et miniITX Atom.


    http://www.tweak.dk/forum/prin…readid=108993&page=1&sid=


    Så ta en Adaptec controller TX4300 mener jeg den hedder, hvor du har mulighed for 4 harddiske, så har du klart det fedeste setup med flest funktioner.


    Ellers kan man vælge Synologys CS-408, men prismæssigt er det billigere at lave det setup jeg nævner, og så har du federe konfigurationsmuligheder med torrentflux og Jinzora.

  • Lige nu står valget på en CS407, men hvad med de problemer der bliver snakket om på edbpriser... Det er jo ikke skide fedt at køre RAID 5 hvis det ikke kan reddes hvis enheden bryder sammen... Men er vild med at jeg bare kan starte med at sætte en harddisk i, og så senere (når der er $$ til det) smide flere harddiske i...


    Er der nogen DK pris på DS508? For kan da godt li' at den er lidt hurtigere...


    At lave min egen server igen, vil blive for dyrt... Men ellers en lækker lille en du har fået lavet dig...


  • Der er bare et problem med det man selv laver.. Det tager som regle mere strøm.. self ikk altid.. men oftest.. og det gode ved en NAS, er at den kan gå i standby tilstand og bruge meget mindre strøm.. og så når man skal bruge den.. så vågner den.. det mener jeg ikke at ha set på en selv lavet NAS/server..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Der er bare et problem med det man selv laver.. Det tager som regle mere strøm.. self ikk altid.. men oftest.. og det gode ved en NAS, er at den kan gå i standby tilstand og bruge meget mindre strøm.. og så når man skal bruge den.. så vågner den.. det mener jeg ikke at ha set på en selv lavet NAS/server..


    med det nye Intel boards til Atom'en og Green edition diske, så kan man komme meget langt ned i forbrug ved idle. Om der direkte kan laves noget standby på en Linux server har jeg ikke studeret endnu, men det kan sikkert godt lade sig gøre. Men det kommer også an på hvad man bruger den til.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    med det nye Intel boards til Atom'en og Green edition diske, så kan man komme meget langt ned i forbrug ved idle. Om der direkte kan laves noget standby på en Linux server har jeg ikke studeret endnu, men det kan sikkert godt lade sig gøre. Men det kommer også an på hvad man bruger den til.


    yes.. og hvis folk har et program som gør at sån en Atom kan "Wake-on-det-samme-som-NAS".. så vil jeg os klart helst vælge det.. :D

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    yes.. og hvis folk har et program som gør at sån en Atom kan "Wake-on-det-samme-som-NAS".. så vil jeg os klart helst vælge det.. :D


    Du mener Wake on lan;) og det understøtter alle bundkort i dag stort set:)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    Du mener Wake on lan;) og det understøtter alle bundkort i dag stort set:)


    Prøvet og lege med WOL på din server egentlig?..

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    Du mener Wake on lan;) og det understøtter alle bundkort i dag stort set:)


    ja jeg kender skam godt WOL..


    men har aldrig set nogen bruge det i den sammenhæng... hvis i får det til at virke.. så sig endelig til da...

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det Virker :) hvis blot du fixer dig noget windows :) Mac OSX har jeg ikke fået det til at virke med. Har dog heller ikke brugt meget tid på det, da den står 24/7 og sørger for Torrentflux, Jinzora, Itunes Server og konvertering af de gængse filmformater. Det er simpelthen det værste ved Itunes. Alt skal jo være Mpeg4 og Apples eget format, men til gengæld er man sikker på det kan afspilles på alle computere i hjemmet, alle Apple TV Bokse, Alle Xbox 360 maskiner, Alle PS3 maskiner og alle Ipods ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    Du mener Wake on lan;) og det understøtter alle bundkort i dag stort set:)


    Jo det går de fleste, så skal du bare aktivt sende den en "magic-packet" for at få den startet op, ved de fleste NAS-bokse lytter de efter trafik mens de er droslet ned i noget der kun ligger lige over dvale, derfor kan de starte hurtigt op så snart der kommer trafik til dem.


    Jeg har ikke rigtigt kunne finde et fungerende alternativ til PC-er, hvor der ikke skal laves noget specifikt for at starte maskinen op.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Der er bare et problem med det man selv laver.. Det tager som regle mere strøm.. self ikk altid.. men oftest.. og det gode ved en NAS, er at den kan gå i standby tilstand og bruge meget mindre strøm.. og så når man skal bruge den.. så vågner den.. det mener jeg ikke at ha set på en selv lavet NAS/server..


    Der er fordele og ulemper ved alt.


    Ja, en NAS kan gå i "standby" og derved sænke sit forbrug betydeligt hvis man ser på ren effekt. Ser man hvad det betyder i kroner og ører, så er det jo straks noget andet ...


    En Qnap TS-109 bruger f.eks 6,6w i "sleep mode" og 14,4w når den bruges. Hvis det regnes om i kroner og ører, så finder man nok ud af at man bruger betydeligt flere penge på tyggegummi end hvad man sparer ved den "sleep mode" - Den eneste fordel "sleep mode" har på en NAS er at man sparer lidt støj og slitage. Men hvis støj ikke er noget problem og man køber nogle gode harddiske, så er slitage jo heller ikke rigtigt noget problem.


    Man kan dog også få en NAS som understøtter WOL og ON/OFF-TIMER. Så kan forbruget skrues lidt extra ned på den måde frem for en "sleep mode" - set i forhold til at køre 24/7 hvis man ikke har behov for det. Man kan dog også få en 1-drive NAS som har ON/OFF-TIMER. Men igen, så er det jo egentlig kun støj & slitage som man sparer. Det med pengene er igen kun noget man bilder sig selv ind da der stadig er tale om småpenge for de flestes vedkommende.


    Så lad være med at se dig blind på forbruget og hvad der findes af "smarte" spare-funktioner. Forhold til objektiv til tingene og regn lidt på om der overhovedet er fornuft i at lade det betyde så meget som så mange andre ting.


    Min egen NAS bruger 60watt ifølge producenten. Min HTPC bruger mindre :)) - men om et system bruger f.eks 10-20watt fra eller til er jo røvligemeget ... selv hvis den er tændt uafbrudt året rundt.


    Den vigtigste fordel ved et lavt forbrug er at kølingen er lettere og mere støjsvag.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    ja jeg kender skam godt WOL..


    men har aldrig set nogen bruge det i den sammenhæng... hvis i får det til at virke.. så sig endelig til da...


    Hvorfor snakker du så om "Wake-on-det-samme-som-NAS" ??


    Du har aldrig set WOL bliver brugt i hvilken sammenhæng ? power up af en maskine over et netværk ? - Hvad ellers ? Min kaffemaskine understøtter ikke WOL, så det er desværre ikke en mulighed X(


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    Det Virker :) hvis blot du fixer dig noget windows :) Mac OSX har jeg ikke fået det til at virke med. Har dog heller ikke brugt meget tid på det, da den står 24/7 og sørger for Torrentflux, Jinzora, Itunes Server og konvertering af de gængse filmformater. Det er simpelthen det værste ved Itunes. Alt skal jo være Mpeg4 og Apples eget format, men til gengæld er man sikker på det kan afspilles på alle computere i hjemmet, alle Apple TV Bokse, Alle Xbox 360 maskiner, Alle PS3 maskiner og alle Ipods ;)


    Længe leve en HTPC :$


  • så vidt jeg ved.. så taler vi nok om 500kr til en NAS som kører 24/7/365.. i strøm.. så at kunne halvere det.. er jo os penge..


    og ja.. jeg har aldrig set nogen selv lave en atom server og kunne få den til at vågne op lige så hurtigt som en NAS.. så derfor skriver.. "Wake-on-det-samme-som-en-NAS".. for det skal jo gå stærkt..


    og jeg har aldrig set Wake-on-lan blive brugt ordentligt på en atom server.. så nej.. det har jeg ikk..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kio_liex
    Fin lille debat I har der...


    Mit valg er fladet på en Synology CS407e, dels fordi jeg synes det ser ud til at den har de samme funktioner som de to andre, dog er den lidt langsommere end de to som der linkes til længere oppe...
    Men hastigheden er ikke lige så vigtig som prisen...


    :9xo - Den skal du nok blive glad for. Tillykke mester :9xo