Effekt, hvordan laves den?

  • Hey. Jeg skal måske have gang i et lille projekt hvor jeg har brug for at kunne lave denne effekt. Altså at alt på billedet bliver sort/hvid undtagen en farve - faktisk også farven gul jeg vil beholde i mine billeder.
    Jeg har fundet et eksempel på hvordan det ser ud - hvordan gøres det? (Har Paint Shop Pro og Photoshop at gøre godt med, begge rimelige nye, og derudover alverdens gratisprogrammer)
    Help me out :D

  • I photoshop...


    Lav et hue/saturation adjustment layer og træk alt farven ud.


    Mal på masken med brushtool der hvor du vil have farver.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Det var da en tvivlsom blå bananskræl :crazyeyes:


    Prøv evt. gør farven lidt mere 'nice' at kigge på. Den er lidt halv død. Måske også lidt shadow/highlightning/curves/levels af det farveløse. osv. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af woyer
    Det var da en tvivlsom blå bananskræl :crazyeyes:


    Prøv evt. gør farven lidt mere 'nice' at kigge på. Den er lidt halv død. Måske også lidt shadow/highlightning/curves/levels af det farveløse. osv. ;)


    Nok derfor den smagte lidt spøjst :P
    Ej, det var bare et lynhurtigt billede, skulle bare lige prøve og se hvor nemt det faktisk var. Bare et testbillede du ved, ikke meningen at det skulle være pænt :P


    I får nok mit lille projekt at se om nogle måneder hvis det bliver til noget ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Toby
    jeg plejer at lave et nyt layer og så lave den sort/hvid. og så bare visk ud hvor jeg vil ha farven til at være :)


    også den fremgangsmåde jeg ville bruge ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    også den fremgangsmåde jeg ville bruge ;)


    Den virker også helt fint kan jeg se, prøvede lige da jeg læste Tobys indlæg. Men det jeg har gang indblander en MASSE små gule ting på billedet, så det kan godt blive tidskrævende. Men nu ser jeg ;)

  • Det er da lidt at skyde sig selv i foden ved bare at lave et ekstra layer og gøre det sort hvid, for så at slette der hvor man vil have farve.


    Hvis man i stedet gør som WHAT også foreslår, så er det nemt at tilpasse og redigere. Og er man kommet til at tegne for langt eller fortryder man længere henne i forløbet, så er det nemt at lave sort hvid igen uden at skulle ud og rode med adskillige layers endnu en gang.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Man kunne også bare lave en makering også justere farverne igennem den, men på den anden side er den lidt mere "skadelig". :)

  • Som engel er inde på er der flere fordele ved at bruge min metode.


    Den er non destructive det vil sige du kan altid gå tilbage og rette. Det er nemt at komme tilbage hvis man for malet for langt også selvom det er langt uden for history rækkevide da man bare maler med hvid.


    Filen vil også fylde mindre både som færdig fil og i hukommelsen.


    Gennerelt så er det en stor fordel at bruge adjustment layers hvor i kan.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Ja der er mange måder at gøre det på, jeg laver altid et Black&White adjustment layer og i dette lag sætter en layer mask på, og maler så bare løs med sort som forgrundsfarve og hvid hvis det skal males tilbage. :)

  • Jeg plejer bare at bruge markeringer og hue/saturation til at udelade farver således at jeg kun har den ønskede farve tilbage. Den er ikke ligeså fleksibel som de førnævnte løsninger, men i mange tilfælde sparer man sig selv for en masse fnidren rundt med brush.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

    Rettet 2 gange, sidst af MvK ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MvK
    Jeg plejer bare at bruge markeringer og hue/saturation til at udelade farver således at jeg kun har den ønskede farve tilbage. Den er ikke ligeså fleksibel som de førnævnte løsninger, men i mange tilfælde sparer man sig selv for en masse fnidren rundt med brush.


    Både og for der er også gul farve i bygningerne og det er gennerelt med at passe på.


    I det her tilfælde ville det dog være nemt at vælge bannerne med quickselection også bare fylde området med sort i masken.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Både og for der er også gul farve i bygningerne og det er gennerelt med at passe på.


    I det her tilfælde ville det dog være nemt at vælge bannerne med quickselection også bare fylde området med sort i masken.


    Hehe, jeg opdagede lige at det var et dårligt eksempel, men ja, du har ret.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com