Tusind tak for de mange gode svar
Lukker hermed emnet, men tager et nyt op ang. stabilitet...
Overclock af Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz til 3.2GHz...
-
-
Der findes en del guides på nettet. Det vil nok være en god ide, at læse nogle af dem først, så man får bare en generel ide om, hvad det går ud på. Der findes et par danske guides, som jeg har læst lidt fra. Læs først: http://ocguide.dk/ og læs også http://www.tweakup.dk/article/1313/dk/
Den første er godt nok gammel efterhånden, men det meste holder vand endnu. Dog kan man ikke længere pille ved multiplier. Den næste fra TweakUp er nyere og går lidt dybere.Det er i hvert fald en start, omend du nok kommer til at skulle læse lidt mere eller få mere hjælp her.
-
Så vil jeg da lige tilføje, at næsten lige meget hvad du gør.. så kan du ikke "f***'e" den op.. hvis den ikk starter efter du har leget med det, så skal man bare resette bios og så er du kørende igen.. det gør du ved at tage bios batteriet ud..
[Blocked Image: http://www.technibble.com/arti…007/12/remove-battery.jpg]
http://images.google.dk/images…&btnG=S%C3%B8g+i+billeder og så skulle du være kørende igen.. -
Hvad bruger du af køliing til cpuen?
For næsten alle Q6600 cpuer kan køre 3 ghz på boxkøleren.
Du skal bare ind i overclock menuen i bios (den hedder hvis extreme tweaker gør den i hvert fald på mit asus bundkort) også skal du finde fsb (front side bus) setting.
Sæt fsb til 333 mhz og multiplier til 9x gem og afslut i bios så skulle din cpu gerne køre 3 ghz
-
Oprindeligt indlæg af gaming-king
Så vil jeg da lige tilføje, at næsten lige meget hvad du gør.. så kan du ikke "f***'e" den op.. hvis den ikk starter efter du har leget med det, så skal man bare resette bios og så er du kørende igen.. det gør du ved at tage bios batteriet ud..
[Blocked Image: http://www.technibble.com/arti…007/12/remove-battery.jpg]
http://images.google.dk/images…&btnG=S%C3%B8g+i+billeder og så skulle du være kørende igen..forkert......ja det virker ofte, men for at resette, skal du tage strømmen fra psu, tage det batteri ud og flytte reset jumperen der sidder i nærheden af batteriet fra pin 1-2 til 2-3 i 5 sekunder og sætte det tilbage......det er den korrekte måde, hvis man ikke vil risikere at den kun delvist resetter.
-
Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
Hvad bruger du af køliing til cpuen?For næsten alle Q6600 cpuer kan køre 3 ghz på boxkøleren.
Du skal bare ind i overclock menuen i bios (den hedder hvis extreme tweaker gør den i hvert fald på mit asus bundkort) også skal du finde fsb (front side bus) setting.
Sæt fsb til 333 mhz og multiplier til 9x gem og afslut i bios så skulle din cpu gerne køre 3 ghz
Jeg bruger box-køleren...
Skal jeg ikke være opmærksom på CPU-temperaturen..? Og hvordan kan jeg måle den...? -
Oprindeligt indlæg af marc1985
Jeg bruger box-køleren...
Skal jeg ikke være opmærksom på CPU-temperaturen..? Og hvordan kan jeg måle den...?Jo du skal selvfølgelig være opmærksom på load temperauturen.
Coretemp kan du bruge til at måle temperaturen med på din cpu og du kan prime prime95 til at stress teste den
Du skal så vidt muligt holde den nede omkring de 60-65 grader i load.
-
Rasmus_yamaha den nye RealTemp 3.00 funker os med Quad-Core nu, den brugte jeg til måle temps på min fars Q6600 G0 den køre 3ghz lige pt. ligen særlig møj mere end stock volt og den blir max 73grader når den blir stedet i over 12timer men det er ik hele tiden den svinger igemmen 60-70grader mest, men det er os boxkøleren med noget silicone kølepasta jeg har monteret.
-
Tusind tak for alle svarene...
Har lige et sidste spørgsmål...
Inden jeg begynder at overclocke min CPU (Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz), vil jeg gerne ha fat i en ordentlig køler... Hvad kan I anbefale..?Takker
-
Der findes kølere i mange prisklasser. En Thermalright Ultra-120 Extreme er nok en af de allerbedste inden for luftkøling, men den bliver temmelig dyr, når man oveni skal have en blæser. Men overvej den.
Du kan også kigge på XIGMATEK HDT-S1283. Den er næsten lige så god som Thermalright Ultra-120 Extreme, men til gengæld får man blæser med, og så er den også billigere. -
Oprindeligt indlæg af puma99dk|
Rasmus_yamaha den nye RealTemp 3.00 funker os med Quad-Core nu, den brugte jeg til måle temps på min fars Q6600 G0 den køre 3ghz lige pt. ligen særlig møj mere end stock volt og den blir max 73grader når den blir stedet i over 12timer men det er ik hele tiden den svinger igemmen 60-70grader mest, men det er os boxkøleren med noget silicone kølepasta jeg har monteret.RealTemp har ikke noget med Quad eller Duo at gøre.. RealTemp skal bruges til 45nm CPUer og CoreTemp skal bruges til de lidt ældre 65nm CPUer.. som fx Q6600 eller E6750
-
Kig lidt her... ligner et asus bundkort
http://www.youtube.com/watch?v=munFs4-YqhM -
Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
Hvad bruger du af køliing til cpuen?For næsten alle Q6600 cpuer kan køre 3 ghz på boxkøleren.
Okay, hvad med RAM-timings, hva skal de stå på og hvad med volten. Har ikke fået fat i en køler endnu, men prøver at OC'e CPU'en alligevel...
-
Okay, hvad med RAM-timings, hva skal de stå på og hvad med volten. Har ikke fået fat i en køler endnu, men prøver at OC'e CPU'en alligevel...
Lad ram timming være og sæt ram volt til auto.
Cpu volten tror jeg ikke du behøver at røre men hvis den ikke booter ved de 3 ghz 333 mhz fsb så giver du den lige 0,2 volt mere så skal den nok komme.Der udover skal du lige huske at sætte PCI-E porten til 100 mhz og PCI porten til 33 mhz har oplevet før hen på et Asus board at den ikke vil oc så meget som 100 mhz på cpuen før at PCI-E porten var sat til 100 mhz når det så var gjort kørte det som en drøm
-
Jeg kan da lige sige to ting. Jeg fik temperaturproblemer med min Q6600 med stockcooler 2,7GHz. Og kan også sige at min Thermalright ultra 120 extreme aka. TRUE er en rigtigt lækker køler. Hvis du overvejer den, så skal du være opmærksom på at den er rimelig stor. Så check om den kan være i dit kabinet
-
Oprindeligt indlæg af Uldar
Jeg kan da lige sige to ting. Jeg fik temperaturproblemer med min Q6600 med stockcooler 2,7GHz. Og kan også sige at min Thermalright ultra 120 extreme aka. TRUE er en rigtigt lækker køler. Hvis du overvejer den, så skal du være opmærksom på at den er rimelig stor. Så check om den kan være i dit kabinetJa den bliver en smule hot med boxkøleren men hvis airflowet i ens kabinet er bare sådan nogenlunde så kan temperaturen godt holdes nede på et rimelig nivuae dog kommer man til at leve med støjen for boxkøleren
-
Okay, satte FSB til 333 og x9 og lod resten være... Da jeg så stress-testede den i prime95, gik den inden for 10 sekunder op på 95 grader, så jeg skyndte mig at stoppe prime.
Jeg satte så det hele tilbage til standard og prøvede med prime igen, men samme resultat 95 grader efter 10 sekunder...
Har kigget på den XIGMATEK HDT-S1283 som muldvang foreslog, ville den kunne køle processoren tilstrækkeligt, når jeg bare vil op på 3.0-3.2 GHz ?
Og hvor varm må en processor egentlig blive..?
-
Okay, satte FSB til 333 og x9 og lod resten være... Da jeg så stress-testede den i prime95, gik den inden for 10 sekunder op på 95 grader, så jeg skyndte mig at stoppe prime.Jeg satte så det hele tilbage til standard og prøvede med prime igen, men samme resultat 95 grader efter 10 sekunder...
Har kigget på den XIGMATEK HDT-S1283 som muldvang foreslog, ville den kunne køle processoren tilstrækkeligt, når jeg bare vil op på 3.0-3.2 GHz ?
Og hvor varm må en processor egentlig blive..?
95 grader
Shit hvilket program måler du med?
Er du overhovedet sikker på at boxkøleren er monteret korrekt det lyder ikke sådan
Men jo den Xigmatek køler kan sagtens holde den kold ved 3-3,2 ghz uden problemer
-
Og kan det overhovedet lade sig gøre at komme op på 95 grader? Skulle den ikke helst slukke inden?
-
Oprindeligt indlæg af Uldar
Og kan det overhovedet lade sig gøre at komme op på 95 grader? Skulle den ikke helst slukke inden?Mener først den ligger på 100+ hvis ikke 120grader.
Mvh Madsen