Problem med ATI Radeon 4870x2

  • Hej folkens.


    Først lidt om min computer:


    CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9550 (12M Cache, 2.83 GHz,
    1333 MHz FSB)
    Ram: Kingston KHX12800D3K2/4G 4GB DDR3 1600MHz Non-ECC CL9
    (kit of 2 – 2GB)
    Bundkort: ASUS Striker II Extreme Republic of Gamers Series
    PSU: VX550W Corsair
    Harddiske: 2x 250GB Maxtor



    Problemet er at når jeg sætter mit nye Asus EAH4870X2 grafikkort i computeren i stedet for det Nvidia 7800 GTX som jeg havde i før, så kan computeren ikke finde mine harddiske??


    Inde i BIOS kan jeg heller ik se nogle harddiske. Hvad kan problemet være? Er strømforsyningen ikke god nok?


    Håber virkelig i kan hjælpe, da dette grafikkort ikke har været helt billigt.


    Hilsen andreas

  • Her er linket til psu calculator, den vil give dit et vink om størrelsen på din psu og hvor mange watt dit system trækker


    http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp


    bare brug lite udgaven, men jeg kan ikke rigtig tro at din psu er for lille.



    Har du husket, at fjerne ALT vedr. nvidia GPU driver, ALT skal fjernes, inden du installerer den fra ATI.


    Held og lykke


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Lyder måske dumt, men sikre dig lige at dine harddiske har alle kabler sat ordentlig i, har selv været ude for det problem nemlig.


    Lige umiddelbart ville jeg mene du har nok power på dine linier til at trække dit system, du har over 400w på 12rail og dit grafikkort bruger max lige under 300w og din cpu æder heller ikke nok til at den burde kunne trække så meget så dine harddiske ikke får strøm

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg har prøvet den der calculator, og den kommer op omkring 500 W - 510 W.
    Jeg undre mig bare over, at der bag på grafikkortets æske, står at man minimum skal have en 600 W PSU.?


    Jeg har flyttet rundt på kabler og alt det der, og det virker stadig ikke. Hvis jeg sætter det gamle grafikkort i kan den godt finde harddiskene, men lige så snart jeg sætter det nye i, kan maskinen ikke starte op, og jeg kan ikke se harddiskene i BIOS som jeg plejer at kunne.

  • Har du tjekket om der er en bios opdatering til dit mobo?

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Det er ikke længe siden jeg har opdateret min BIOS, men skal ikke kunne sige om der ligger en ny en igen. Men det tjekker jeg i aften når jeg kommer hjem fra arbejde.


    Jeg har fået af vide på et andet forum, at min PSU nok er for lille og jeg skal op i en 750W.


    Jeg er lidt forvirret med de forskellige svar.


    Det skal lige siges, at hvis jeg kobler mine to SATA harddiske fra og sætter en anden harddisk på IDE, så kan jeg godt se harddisken i BIOS.


    Håber på i kan få mig på rette kurs, for er lidt forviret over de forskellige svar jeg har fået på dette forum og et andet.

  • noget tyder på at din psu ikke kan klare presset, ellers ville det ikke hjælpe at koble noget fra.


    grunden til du ikke får et entydigt svar er at der er stor forskel på kvaliteten af psuer....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Okay, nu har jeg nogle nye informationer at tilføje. Jeg har målt lidt på strømen i computeren, og den er stabil på 12V og 5V som den skal være. Derfor tvivler jeg lidt på strømforsyningens ydelse.


    Det mærkelige jeg har fundet ud af er, at hvis jeg i BIOS, som er fuldt opdateret, sætter mit RAID til disable, så kan jeg pludselig se harddiskene i BIOS efter genstart. Hvis jeg sætter mit raid til enable, så kan jeg så ikke se harddiskene længere. Jeg har prøvet at gøre dette, hvor jeg samtidig har en harddisk siddende i på IDE, og denne kan ses hele tiden, uanset ændringer.


    Det vil jo så sige at der er strøm til sata harddiskene. Men når de køre i raid kan computeren ikke se dem. Hvis jeg skifter over til det gamle grafikkort, så kan den pludselig se dem igen :S


    Håber virkelig der er nogle der ved hva der er galt??


    Hilsen andreas

  • hdd i bios og gfx kort burde slet ikke have noget med hinanden at gøre, men man skal nok sætte en raid konfiguration op...hvert bundkort gør det lidt forskelligt...og visse windows versioner kræver at man installerer raid drivere under installation...og bagefter skal de partitioneres før du kan se dem i denne computer..


    har oplevet at sidde i et par timer og prøve mig frem med et system, og så skulle den bare boote på den medfølgende bundkort cd-rom, og så startede den menuen til raid konfiguration op, og så kunne windows se den direkte bagefter.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Uden at vide mega meget om det, tror jeg helt klart din PSU er for lille...


    Jeg prøvede også at sætte hvad du havde oplyst ind i calculatoren.. Jeg kom over 600W...!?


    Er næsten overbevist om at du skal have en større psu... 750-1000W... Med den cpu, gfx og ddr3, ville jeg mene 550W er alt for lidt... (Ret mig genre hvis jeg tager fejl)


    Vh Runnerkid

  • Prøv evt. at koble dit dvd drev fra og andre ting der trækker strøm, Så du bare har strøm til Grafik og HDD, og self bundkort. Men alt andet hives fra.
    Men jeg vil nok også skyde på at din PSU er for lille.


    En jeg kender fik futtet hans psu af med det kort, 550w var åbenbart ikke nok. :crazyeyes:

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

    Rettet en gang, sidst af Artisan ().

  • Okay.. Det er egentlig sjovt, for sidst jeg var inde og taste ind fik jeg 500W - 510W, men nu når jeg prøver igen, får jeg også over 600 W.


    Jeg må ha lavet en eller anden fejl sidst. Men er der så nogle der kan give en go grund til at jeg godt kan se harddiskene når raid er disable. Der er jo åbentbart strøm nok til dem så?

  • 1. den der strømting kan man kun bruge som en indikation, det er langt fra noget du kan regne med.


    2. siden de problemer ikke sker med dit gamle gfx, er jeg altså også sikker på det er manglende strøm...den kan måske ikke give nok strøm til din raid controller når gfx stjæler det hele....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Så nu har jeg prøvet med en anden PSU, men hjælper ikke på problemet :S


    Har dog opdaget at min computer viser en warning mens den starter op. Har dog ik set den før, da den kun er der meget kort tid på skærmen. Men den viser:


    Warning: Have Option ROM can not be invoke(Vendor ID:10DEh, Deivce ID:036Eh)
    Warning: Have Option ROM can not be invoke(Vendor ID:197Bh, Deivce ID:2363h)


    Har søgt lidt på google, men har ik fundet svar på problemet. Kan se andre folk har et lignende problem, men de kan heller ikke få svar på det. Så vidt jeg har læst mig til, kan det være noget med min Raid controler på bundkortet, men på den anden side har jeg egentlig ingen anelse.


    Hjælp!!