Mangler HDR guide

  • Hej folkens.


    Efter at have set rigtig mange fede HDR-billeder her i fotosektionen kunne jeg rigtig godt tænke mig at selv at gøre et par HDR forsøg.


    Der har sikert været flere tråde vedr. emnet, men jeg kunne godt tænke mig en guide/tutorial til hvordan og hvorledes man griber sagen an helt fra bunden.


    - Hvor mange billeder lægger man typisk sammen - (har ikke helt forstået det :O )


    - Hvilke kameraindstillinger skal man bruge


    - Er der særlige programmer (gerne gratis) som er et must at have til justeringer osv osv.


    Altså en helt grundlæggende og uddybende HDR guide


    På forhånd tusind tak ;)




    :rules:

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • kan det lade sig gøre at lave et HDR billede ud fra ét enkelt billede i eks Gimpshop?

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • HDR = High Dynamic Range og nej det kan du ikke rigtigt danne ud fra et billede...


    Ideen er at have flere billeder (somregel bruger folk bracketing af en eller anden form) og bruger 3 til mange billeder til at danne denne dynamiske effect som HDR står for.

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    HDR = High Dynamic Range og nej det kan du ikke rigtigt danne ud fra et billede...


    Man kan godt lave det lave det ud fra et billede, men der er utrolig mange modstadere af det!

  • Hvis du vil danne de ud fra et billede så forklar lige hvordan du har tænkt dig at lave det? ;)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kalyt


    Man kan godt lave det lave det ud fra et billede, men der er utrolig mange modstadere af det!


    Det er der naturligt nok, i og med at du ikke opnår en bredere dynamisk rækkevidde i billedet - hvilket er hele formålet med HDR. Heraf navnet, High Dynamic Range. Så hvis du kun anvender en enkelt eksponering, er der altså ikke tale om en sand, bredere dynamisk rækkevidde. Man kan dog tilnærme sig, men sjældent med særligt gode resultater.

  • Man kan i konverteringen fra RAW lave 3 billeder, hvor man "eksponerer" så hhv de lyse og de mørke områder bliver eksponeret korrekt og derefter sammensætte billederne - dette bliver dog aldrig rigtigt HDR, og vil ikke give helt samme effekt som at tage flere billede.


    /ask

  • Jeg har fundet ud af at indstille mit kamera til at tage de 3 eksponeringer der skal bruges til at lave HDR billedet, men findes der et godt og overskueligt gratisprogram til at sammensætte billedet og justere det ?

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Der er mange der er glade for Photomatrix


    /ask



    Jeg har forsøgt mig med trial versionen, men når jeg så er færdig med mit billede står der Photomatix over det hele :)) men det var meget meget nemt at bruge.


    normalt "småredigerer" jeg mine billeder i Gimpshop, men jeg ved ikke om jeg kan, eller hvordan jeg kan bruge Gimpshop til at samle et HDR billede.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu


  • Hint:


    Google: Søg på: Gimp HDR. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Henrik|


    Hint:


    Google: Søg på: Gimp HDR. ;)




    :O Tak :O


    ;)

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu