hacker vs cracker

  • heey..


    jeg mener at jeg har læst et eller andet at sted at en cracker var en som fik adgang til ens pc og alle oplysningerne på ens pc.. hvor i mod at en kacker bare var en som laver noget meget mindre ulovligt... eller noget i den stil.. er der ikk lige nogen som vil forklare det nærmere

    Asus - Crosshair IV Formula
    AMD - Phenom II X4 @ 4.0 Ghz
    Club 3d gtx 560
    80 GB Sata2
    320 GB Sata2
    Corsair - Corsair 8 GB DDR3 1333MHz (2x4)
    Coolermaster V6

  • Cracker = hvad medier og folk generelt kalder en hacker.... Altså en person der cracker sig ind på andres systemer og "bruger deres evner på det onde" :crazyeyes:


    Hacker = så vidt jeg husker bare programmøre osv.. ikke sikker, men ved google har masser af disse diskussions tråde om netop det emne.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Også min opfattelse at det er det samme. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg tror ikke der findes noget entydigt svar på det spørgsmål. Efter hvad jeg har læst mig til så kommer ordene af forskellig ting, men bliver idag brugt om det samme, nemlig en person der bryder ind i databaserne hos firmaer og privatpersoner, for at skabe kaos eller anden form for forbrydelse.

  • Jeg ville mene at en hacker fungerede via noget netværk og ulovlig adgang via dette, hvorimod en cracker... crackede software? :)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Syntes dette citat er meget passende:


    Members of the network hacking scene are often being stereotypically described as crackers by the academic hacker subculture, yet see themselves as hackers and even try to include academic hackers in what they see as one wider hacker culture, a view harshly rejected by the academic hacker subculture itself. Instead of a hacker – cracker dichotomy, they give more emphasis to a spectrum of different categories, such as white hat (“ethical hacking”), grey hat, black hat and script kiddie. In contrast to the academic hackers, they usually reserve the term cracker to refer to black hat hackers, or more generally hackers with unlawful intentions

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Hmm, selvom jeg ikke ved en brik om emnet ville jeg tage udgangspunkt i det verbum, ordene er afledt af;


    Hacker = at hacke = (så vidt jeg er orienteret) at bryde ulovligt ind i krypterede systemer
    Craker = at crake = (så vidt jeg er orienteret) at omgå kopibeskyttelsen på software


    Altså ville jeg mene, at en hacker har at gøre med at bryde ulovligt ind i komplekse sikkerhedssystemer, mens en cracker koncentrerer sig om at bryde stand-a-lone software med henblik på egen/andres ulovlige gratis anvendelse.

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet 2 gange, sidst af Dare_Devil ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil
    Hmm, selvom jeg ikke ved en brik om emnet ville jeg tage udgangspunkt i det verbum, ordene er afledt af;


    Hacker = at hacke = (så vidt jeg er orienteret) at bryde ulovligt ind i krypterede systemer
    Craker = at crake = (så vidt jeg er orienteret) at omgå kopibeskyttelsen på software


    Altså ville jeg mene, at en hacker har at gøre med at bryde ulovligt ind i komplekse sikkerhedssystemer, mens en cracker koncentrerer sig om at bryde stand-a-lone software med henblik på egen/andres ulovlige gratis anvendelse.


    Mener bestemt udtrykket "hack" kommer af at taste på tastaturet, altså at "hakke på tastaturets knapper" ... Kode programmer osv.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af w00tage
    jeg mener at have hørt et sted at ordet cracker er sammentrukket af de to ord Criminal og Hacker.


    ret mig venligst hvis jeg tager fejl.


    /WTG


    Tror at du har fat i ngoet der!


    Hackere er jo nogle som bliver ansat af firmaer til at teste deres sikkerhed.


    Men det kan også være som mange andre har skrevet. At crackere cracker software. Og hackere hacker netværk osv. Sådan ville jeg i hvert fald forstå det.

  • jeg mener at det jeg læste var noget nær det samme som Phoque skrev at en hacker var en som testede sikkerheden på et netværk eller noget i den stil...

    Asus - Crosshair IV Formula
    AMD - Phenom II X4 @ 4.0 Ghz
    Club 3d gtx 560
    80 GB Sata2
    320 GB Sata2
    Corsair - Corsair 8 GB DDR3 1333MHz (2x4)
    Coolermaster V6


  • "The basic difference is this: hackers build things, crackers break them."


    Kilde: http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Hacker var / er en person som udforsker noget, fx et program, et elektronisk kredsløb osv, for at finde ud af hvordan det fungerer.
    Cracker er den som laver ulovligheder, bryder ind på netværk uden tilladelse osv.


    Ovenstående er bare min egen fortolkning, og idag er mainstream definitionen på en som laver ulovligheder med en pc, hacker. Er egentlig ligeglad.


    Tror det er korrekt antaget det med Criminal hacker


    Richard Stallman er en hacker.