Kan I finde ud af at lave mad? 18+

  • 1. Det basale uden problemer, ellers skal jeg have en fornuftig opskrift ;)
    2. Tja, efter hjemkundskab i folkeskolen... Så vidt jeg kan huske i hvert fald

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nikie
    lave mad tror jeg nok aldrig jeg kommer til og finde ud af.


    Der er jo en grund til vi har pizzarier og burgerking :)


    Er du udeboende?


    Det er så pisse dyrt at leve af sådan noget... den eneste grund til jeg at havde råd til det var at jeg arbejdede et sted hvor vi bare kunne spise... ellers har jeg sq ikke en 70-80,- til en pizza med udbringning og en 40-50 til en mcd menu om dagen... det er næsten 4000 bare på det... :ohmy:

  • 1. ja kan sagtens lave mad, og det er mig der laver mad dagligt i huset..


    2. Har ingen ide, men begyndte ret tidligt med at koge pasta og lave pandekager når jeg kom hjem fra skole...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    jeg er 23 og kan ikke finde ud af at lave mad


    heller ikke her, har boet ude siden jeg var 17 dog altid sammen med damen, så har aldrig haft en grund til at lære det, kan det mest basale, men hvis hun ikke er hjemme grundet arbejde eller andet, så står den på rugbrød eller pizza, det er helt sikkert

  • 1
    Er ikke flyttet hjemmefra, men kan og elsker at lave mad, dog har jeg en underlig svaghed med DANSK mad (altså alt der serveres med brun sovs). Så snart der kommer til mere udenlandsk mad, så er det intet problem.


    2
    Man har haft en del skolekøkken, men de gamle har da også hjulpet godt til med at lære mig det.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg vil også lige tillade mig at svare, selvom jeg dog kun er 17, men snart flytter fra reden tror jeg.
    Jeg kan og elsker også at lave med. Jeg arbejder til dagligt på en restaurant hvor mit område er forretter og desserter, både forberedning, tilberedning og anretning af maden. Jeg var også tæt på at tage kokke-uddannelsen på EUC, men droppede det igen. Selvom kok ikke ville være noget dårligt job for mig i fremtiden tror jeg :))


    Jeg begyndte vel at eksperimentere med at lave aftensmad og videre herhjemme da jeg var en 13-14 år allerede..

  • Pasta Bolognese - Nemt, og genialt i køleskabet.


    Lasagne - Nemt, og ligeledes genialt i køleskabet. Servér med Mozarella/Tomat salat og en flaske hvidvin, så er tøsepigen solgt.


    Kyllingfilet med porrer, karrypasta og kokosmælk - Servér med ris, tanger noget længere tid at lave, og er ikke så gdt til opbevaring i t par dage. Men det er godt til afvæksling, og så smager det enormt godt!


    Så er der jo altid klassikerne som frikadeller, medisterpølse etc.

  • jeg har hjemme hos mine forældre haft en ugentlig maddag siden 5. klasse - det forberedte mig vel egentlig vældig fint, jeg sejlede som ikke-udlært kok som 17 årig og har egentlig altid haft nemt ved at lave mad.


    Nu er jeg 34 og det er mig der står for maden i 95% af tilfældene, kunne jeg så bare lokke konen til at tage opvasken var jeg en lykkelig mand - Jeg tror sgu ikke jeg har mødt en ret jeg ikke har kunnet lave endnu, om ikke andet må man da bare følge opskriften så kan det da ikke gå helt galt.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Ja jeg kunne lave det samme som i dag. Da min mor arbejdede meget tidligt om morgenen og igen eftermiddag og min pops var på skiftehold så havde jeg lært at lave en del allerede i 14-15 års alderen. Ikke 3 retter af gangen men jeg kunne vel brygge ca en 20 retter ialt. Også sauce. :dance:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Jeg elsker at lave mad


    Jeg flyttede 1 september sidste år.


    I starten var det meget pizza, junk og fryse mad ..


    Meeeen, man har vel lært lidt efter alt det..



    Så i dag laver jeg meget forskelligt.

  • Jeg flyttede hjemmefra for 2 måneder siden, og har stadig ikke helt lært det.
    Jo jeg kan koge noget pasta og stege noget svin, men det bliver dog aldrig helt mere end det.
    Nu er økonomien heller ikke til den store gastronomiske førsteplads, men tja..


    Nej jeg kan ikke lave mad :)
    (tak Gud for Nettos lasagne til 10,95 !!!)

  • hehe jeg startede ca da jeg var 10 med ansvaret for at have maden klar når mor fik fri...startede med basics og havde en seddel med hvordan man gjorde det meste, og resten måtte jeg jo så lære the hard way ...min lillebror er også ved at blive udlært kok...men det har altid været noget man i familien blev involveret i hvis man havde tid omkring spisetider...og med en mormor fra sønderjylland så er der jo en del retter...det sjoveste er dog selv at eksperimentere med mærkelige sammensætninger osv..


    normalt gider jeg dog ikke lave noget der kræver mere end 10 min. focus så ofte bliver det til lidt fadkoteletter med flødekartofler eller lign .....sådan er det når man kommer hjem kl 19:30 eller senere.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg kunne de lette ting som spaghetti med div tilbehør, omelet osv, men som andre også har været inde på så skulle der en mere detaljeret kogebog til for at guide mig igennem kogekunsten og få et godt resultat ud af det....


    Er da blevet bedre siden, men er sq langt fra nogen mester i et køkken :boxed:

  • 1. Min mor lærte mig engang at lave mad.
    2. Jeg har overgået hende for længst - jeg ELSKER at lave mad, og selvom jeg er på SU nægter jeg at leve af spaghetti og ketchup.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    2. Jeg har overgået hende for længst - jeg ELSKER at lave mad, og selvom jeg er på SU nægter jeg at leve af spaghetti og ketchup.


    tjah, kender det godt, man bliver sq træt af det stads i længden.... det samme med McD, på nær at her bliver man også tyk :P

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200