Windows hastighed Bærbar

  • Hej..


    Jeg kom for et år siden til at købe denne bærbar:
    Aspire Turion 64 X2(dual core) 1,6 GHz
    Model Aspire AS5102WLMi.
    AMD Turion 64 X2 TL-50 (1,6 GHz) Dual Core
    2048 MB DDR2 RAM,
    160 GB harddisk,
    op til 512 MB ATI X1100 HyperMemory grafik,
    15,4” WXGA CrystalBrite TFT
    Incl. Windows Vista Premium.


    Jeg er sådan set lit træt af den, mest fordi den bliver meget varm når man sidder med den.
    Men også fordi vista kører noget langsom, og ser man noget på youtube, kan den finde på at hakke og blive endnu mere varm.


    Mit spørgsmål er, tror du det vil hjælpe og lægge XP SP3 ind, eller invistere i en 64bit udgave af windows(vista eller XP), hvad tror du vil give den bedste hastighed?


    Pfh. TAK!

  • undersøg hvilken harddisk der sidder i den, havde en 4200 rpm disk i min acer travelmate 8103 som jeg lige har skiftet ud med en 7200 rpm disk og nu flyver den derud af i forhold til før.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kruga
    Tak for svaret...Det er en 5400 rpm... :-)


    Jeg overvejer om det er noget jeg vil gå i klinch med...


    Nogen forslag til det med windows...


    Vil nok give cpu'en resten af skylden, og så råde dig til at lægge xp på den.

  • Tak for svar, beklager den sene respons, har været ude IRL... :-)


    Ja den bliver meget varm, for det første så meget at den er træls at sidde med for det andet sådan at den hakker og er træls af og til (læs ofte).


    Jeg tror sgu jeg her snarest prøver XP...


    Nogen grund til det skal være SP2 og ikke SP3, sådan en mener jeg da er kommet..


    Er sgu også træt af jeg fik den pc, men der var en der bildte mig ind den var så god, og leverede endda en Intel dual core tilbage :pokey: (godt nok ikke af den bedste slags men alligevel)gør jeg aldrig igen, kunne se med det samme det var noget skidt, men føtex tager ikke en pc retur.


    Af skade bliver man klog, men sjældent tilfreds med sin pc...

  • Har du kontrolleret at alle kølere kører? Havde problemer med min gamle Dell Latitude D600, da den hakkede og spruttede efter lidt tids brug. Det viste sig imidlertid at det var den yderste blæser, der var proppet med støv og andet guf. En gang trykuft løste problemet.


    Rent performancemæssigt burde du snildt kunne køre Vista (selvom jeg ville vælge større CPU til det), men jeg kan ikke forestille mig at den ikke er kraftig nok til at køre lidt youtube ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tak for svar.


    Jeg prøver, men den er virkelig ringe til at vise fx film.


    Har prøvet at "puste" på blæseren og gør jeg det et par gange kører den også bedre for en kort stund... Altså computeren..


    Kan man få en kraftigere blæser til sådan en bærbar?

  • Så det er altså først her på det sidste at den ikke virker ordentligt?


    Prøv at rense køleprofilen indeni med en vatpind. (altså bare pirke skidtet ud, udefra)

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Beklager den langsomme respondstid...


    Ferietid :-)


    Tjaae den er blevet ringere og ringere, men den har aldrig kunnet bruges til at se en divx film... Hvilket jeg synes er for ringe... Den hakker...


    Burde den ikke det, selvom grafikkortet er Shared?


    Derudover kan jeg ikke med det blotte øje se noget som helst støv i køleren..


    Har ellers spybot der ikke klager over noget prøver lige noget adaware.. For at se om der skulle være noget...