totalt død HDD?

  • Her for et par dage siden flyttede jeg 350Gb data over på en harddisk, som næsten ikke havde været brugt i de 1½ år jeg har haft den (brugte den kun til backup). 1 time efter al data var flyttet så kom der pludselig høje 'klik'-lyde fra den (samme klik som når en hdd starter op, bare højere og gentages i 10-20 sek). Nu kan jeg hverken finde harddisken i BIOS eller under 'Computer management'.


    Er der nogen som helst mulighed for at redde indholdet på den harddisk, selvom den ikke kan findes i BIOS?


    Jeg havde selvfølgelig ingen backup af netop den data som blev flyttet, da næste skridt skulle være at tage backup af indholdet. Så langt nåede jeg aldrig.


    Det er en Samsung SpinPoint T133 HD401LJ 400 GB SATA300.


    Jeg har 2 i kabinettet af samme slags og den ene (C-drev) har kørt upåklageligt i al den tid jeg har haft den. Jeg er dog lidt bange for at den også vil stå af lige om lidt. :rolleyes:

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate

  • Hvis du er heldig er det elektronikken der er brændt af.
    Så kan du tage printkortet fra den gode disk og sætte på den dårlige (husk at labele dem og printkortene så du har styr på hvad der er hvad) og så kan det være det virker. Det er meget vigtigt at de er produceret ca. samtidig og med samme firmware, ellers kan det (muligvis måske) være at der er ændret på ting og sager internt som man ikke kan se.
    Alternativt... kan du græde, eller ringe til en professionelt dataredningsservice som ibas: http://www.ibas.dk/


    Havde samme poblem med en maxtor, og der virkede ovenstående trick desværre ikke.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    Hvis du er heldig er det elektronikken der er brændt af.
    Så kan du tage printkortet fra den gode disk og sætte på den dårlige (husk at labele dem og printkortene så du har styr på hvad der er hvad) og så kan det være det virker. Det er meget vigtigt at de er produceret ca. samtidig og med samme firmware, ellers kan det (muligvis måske) være at der er ændret på ting og sager internt som man ikke kan se.
    Alternativt... kan du græde, eller ringe til en professionelt dataredningsservice som ibas: http://www.ibas.dk/


    Havde samme poblem med en maxtor, og der virkede ovenstående trick desværre ikke.


    Han skriver den sagde klik lyde, så tror ikke det kan standers;)


    Ellers en fin løsning:)

    ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simon Bay
    Han skriver den sagde klik lyde, så tror ikke det kan standers;)


    Ja det lyder mest som beskrivelsen af et "head-crash" og så er der ikke så meget at gøre. Hvis det er meget meget vigtigt er der IBAS, men så skal du vidst have det store dankort frem....


    Det kan self. aldrig skade at forsøge med noget ala get-data-back (freeware).


    /ask

  • Takker for svarene.


    Quote

    Det kan self. aldrig skade at forsøge med noget ala get-data-back (freeware).


    Eneste problem er bare at jeg jo slet ikke kan komme i kontakt med harddisken i BIOS.


    Tror bare jeg må erkende at jeg har tabt det hele. :(

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate

  • Det kan være at det hjælper ved at smide den i et usb-kabinet. Jeg har før set at get-data-back kunne få fat i ret defekte diske.


    /ask