Forstand på subs? Hjælp :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Frankovic
    Haha... Ja er godt klar over at det ville være at frådse lidt at have en super nice pc PSU til at sidde i en sub :D Men nu spurgte du efter en "adaptor" ( :$) jo, så du ikke skulle bruge et batteri :T
    Ej... Vil faktisk tro at den gamle PSU du har liggende kan trække den fornuftigt. Du kan jo bare prøve og se hvad der sker ;) Ellers kan et par store kondensatorer måske gøre noget ved det, for at give forstærkeren power lige når den har brug for det.


    Tjah :) Jeg prøver lige når jeg får tid igen :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Du har som sagt to muligheder :)..


    Den billige: En 230V - 12V converter, hvor den billigste løsning ville være en moddet PSU. For at finde den rigtige, tilslutter du et amperemeter mellem forstærker og bilbatteri og fyrer op på max - så kan du finde ud af, hvor mange A du har brug for - og køb da en brugt, hvis pengene er små.


    Den dyre: En 230V subwoofer forstærker vil være at foretrække, hvis subwooferen ellers er noget værd. Hvis den, som du siger, har 2 enheder med hver 2 svingspoler med en imperdans på 2 ohm, kan du blot serieforbinde de 4 svingspoler for at opnå en imperdans, der er høj nok til denne forstærker (selvfølgelig afhængig af, hvilken du vælger).


    Hvilket øvrigt udstyr ønsker du at benytte?

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]


  • Sådan kører den allerede (Brigded ikke?) på min forstærker. Ellers så ville forstærkeren ikke være stor nok :) Men jeg tror jeg prøver at finde ud af hvor mange amp og så prøve at finde en psu som kan ;)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Nej, en bridged forstærker er brokoblet. Dvs. at du lægger 2 kanalers kraft sammen i 1 kanal. At en højttalere har flere svingspoler betyder bare at man kan vælge mellem flere forskellige modstande. Hvis du fx. har 2 svingspoler med 4ohm kan du serieforbinde dem og få 8 ohm eller bruge en enkelt og få 4ohm. Ved 8 ohm spiller enheden mere præcist men lavere og ved 4ohm spiller enheden højere ved mindre effekt. Til gengæld skal forstærkeren bruge mange flere krafter på at holde styr på membranen hvis du bruger 4ohm. Det er ikke alle forstærkere der vil være med til det og de har så en tendens til at blive lidt varme... puff...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Braindead
    Nej, en bridged forstærker er brokoblet. Dvs. at du lægger 2 kanalers kraft sammen i 1 kanal. At en højttalere har flere svingspoler betyder bare at man kan vælge mellem flere forskellige modstande. Hvis du fx. har 2 svingspoler med 4ohm kan du serieforbinde dem og få 8 ohm eller bruge en enkelt og få 4ohm. Ved 8 ohm spiller enheden mere præcist men lavere og ved 4ohm spiller enheden højere ved mindre effekt. Til gengæld skal forstærkeren bruge mange flere krafter på at holde styr på membranen hvis du bruger 4ohm. Det er ikke alle forstærkere der vil være med til det og de har så en tendens til at blive lidt varme... puff...


    Den info hjalp meget :) Har nemlig leget med det lidt. Og nogle gange hoppede forstærkeren bare fra og gik ud. Men kører med 8ohm lige pt nu :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Hiver lige tråden op igen og stiller det spørgsmål jeg ikke fik svar på.. kan man koble en oplader til batteriet og samtidig bruge batteriet til forstærkeren? Hvis det er muligt, bliver batteriet så ikke overopladet på et tidspunkt (hvis det kan det ..)?


    Jeg har brugt mine subs lidt tid nu (stadig med bilbatteriet på) og har også prøvet den lille psu jeg havde liggende med 13amp, og der kunne den ikke spille særligt højt før psu'en satte ud. Så skulle måske overveje at skaffe mig en bedre en bare :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe
    Hiver lige tråden op igen og stiller det spørgsmål jeg ikke fik svar på.. kan man koble en oplader til batteriet og samtidig bruge batteriet til forstærkeren? Hvis det er muligt, bliver batteriet så ikke overopladet på et tidspunkt (hvis det kan det ..)?


    Jeg har brugt mine subs lidt tid nu (stadig med bilbatteriet på) og har også prøvet den lille psu jeg havde liggende med 13amp, og der kunne den ikke spille særligt højt før psu'en satte ud. Så skulle måske overveje at skaffe mig en bedre en bare :)


    Hehe så kommer der lidt mere forhåbentligt brugbar info!


    En bil lader ca 10V i tomgang. og kan næsten ramme 14V ved fuld blæs.


    Derfor er et bilbatteri og diverse bil-produkter lavet til 12V med en tolerance på +/- 2V


    Jeg har aldrig oplevet at et bilbatteri kan "over-/underlades. MEDMINDRE du tømmer batteriet fuldt for syrer, hælder ny i og kun lader ved f.eks. 6V(ikke sikker på det kan lade sig gøre dog)


    Jeg har selv haft en 2 * 500W DVC sub på mit værelse, drevet af en (sjovt nok;)) 2 * 500W forstærker, koblet til et 60AMP batteri, med en helt alm. bil-batterilader(sikke et langt ord)


    Har aldrig oplevet nogen problemer, udover hvis man bruger den for længe og derved "aflader" batteriet så bliver bassen sløv da forstækeren ikke for strøm nok, og i sidste ende står forstærkeren og slår til og fra hele tiden. så det bare om at skrue ned, lade batt op igen og ellers bare kører på...


    evt. kan du jo (mener det er) parralel koble 2 * 12V, 60 AMP batt så du for i praktis 1 * 12V 120AMP batt, så har du jo "dobbelt" så lang tid at spille i;)


    håber du kunne bruge det til noget. og hæld og lykke med projektet.


  • er ikke helt enig med dig der.


    For det første så kræver et lukket kabinet MEGET mere af både højttalere og forstærker.


    derefter er et lukket kabinet mere præcist, men spiller ikke ligeså højt(SPL, Sound Pressure Level)


    hvis der derimod blev tilføjet en eller to basrefleksporte, kan der blive lavet meget højere og dybere bass end uden.


    nu vil jeg ikke gå helt i dybde med hvor mange forskellige kabinetter der kan laves.


    men de mest normale er bass refleks, lukket, band-pass og hornhøjttalerer.


    deruder er der faktisk flerer forskellige.. Cerwin Vega lavede nogle i midten af 70'erne, som var et lukket kabi, men fyldt med en Gas-art der er 7 gange lettere end luft. dette gjorde at enheden ikke skulle arbejde så meget for at flytte kabinettes interne luft(Gas) og kunne derfor arbejde under mere ekstreme forhold.


  • Det er også sådan jeg gør :) Jeg bruger ikke en bil-lader (generator), men en bil-batterilader ja. :) Og gør også ligesom dig. Spiller til den ikke kan mere og så lader op. Men jeg har prøvet at lade op samtidig med at jeg spillede og der kom en skrattende lyd på bassen imens, så det turde jeg ikk. Jeg har også koble en normal 200w højtaler til forstækeren, så den både er sub og tone.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB


  • Den kasse jeg har tror jeg er bygget af fabrikken. Men ville det gøre bassen bedre hvis jeg lavede huller og kom nogle rør i? :) Og hvad for rør skulle jeg da bruge? Har nok ikke noget rør liggende, men måske.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • og kan en eller anden svarer mig på hvor mange inch de er på? Hvis man bare lige kan se det :) Kan jeg nemlig ikk :P

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Hvis enhederne er født i et lukket kabinet - og kabinettet vel og mærke er lavet til enhederne - vil du ødelægge lyden ved at tilføre en eller flere basreflexporte..


    Tilførelsen af basreflexporte kræver rimelig avancerede beregninger, før man kan opnå et optimalt resultat..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Den kasse jeg har tror jeg er bygget af fabrikken. Men ville det gøre bassen bedre hvis jeg lavede huller og kom nogle rør i? :) Og hvad for rør skulle jeg da bruge? Har nok ikke noget rør liggende, men måske.


    1. Til WTF.. Nu skrev jeg jo i grve træk, uden at uddybe det. For ja, der er da virkelig mange måder at lave et kabinet på, og alene hullet i kassen kan laves på enormt mange måder.. Foran, bag ved, rundt, aflangt, som en snegl inde i kassen, osv..


    2 Til Spixe.. Nej, du skal ikke lave huller. Et lukket kabinet er større en et åbent, og er derfor som der også bliver sagt, beregnet til det. Hvis man har et kabinet med huller, så skal det ikke være nær så stort.
    -Og du kan da bare måle dem. 2.5cm er 1"..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen


    1. Til WTF.. Nu skrev jeg jo i grve træk, uden at uddybe det. For ja, der er da virkelig mange måder at lave et kabinet på, og alene hullet i kassen kan laves på enormt mange måder.. Foran, bag ved, rundt, aflangt, som en snegl inde i kassen, osv..


    2 Til Spixe.. Nej, du skal ikke lave huller. Et lukket kabinet er større en et åbent, og er derfor som der også bliver sagt, beregnet til det. Hvis man har et kabinet med huller, så skal det ikke være nær så stort.
    -Og du kan da bare måle dem. 2.5cm er 1"..


    Som Braindead siger; er kassen mon ikke mindre hvis den er lukket? For den her kasse synes jeg ikke ser særligt stor ud i forhold til hvad jeg har set af andre sub kasser. Og her er to enheder i.


    Og jeg tænkte nærmere på at lave en ny kasse, fordi jeg skal også have en mellemtone og treble højtaler koblet til forstærkeren nemlig. Så om det var bedre hvis jeg lavede refleks huller med rør i?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB