Indlæg af Simon Köslich

    En lille sjov historie jeg lige vil dele med jer:

    Min kærestes forældre skulle købe ny bærbar i dag (den gamle er gået i stykker, og de skal have en ny her og nu), og vi havde fundet en i Power der opfylder deres behov for 3333,-. (i5, 4gb ram, 256gb ssd, helt perfekt til 7-kabale og internet)


    Min kæreste tager så derud med sin mor, hvor de får at vide, at de kun har en model på lager, som de allerede har lavet opstart på og "fjernet" bloatware etc., hvilket koster 500,-, så i alt 3833,-.


    Jeg siger til min kæreste, at de ikke skal give 500,- for en fucking opstart, hvor de bare har trykket ja-ja-ja-ja, og hvor Windows så har alle default indstillinger slået til, inklusive dem der sender data til Microsoft 24/7.


    Min kæreste fortæller sælgeren at det er noget vi kan gøre selv, og at vi ikke er interesseret i at betale 500,- for en opstart.
    Sælgeren påstår så, at de har smidt et helt nyt Windows på, som ville koste os 1000,- at gøre selv.


    Min kæreste vælger heldigvis at takke nej, og de ender med at tage i Elmutanten og købe en bærbar med flere ram (8gb i stedet for 4) til 3999,- og altså i sidste ende kun 170,- mere.


    Lige et par kommentarer inden det ruller ind med bedrevidende folk:


    Jo, det kan godt være, at Power rent faktisk har smidt et nyt windows på og at de måske betaler 1000,- for en key, men de kan fås for under 100,- på nettet helt legit, så det argument holder ikke.


    Jo, det kan godt være, at de har fjernet bloatware og "startet computeren op", men vi skulle så bruge ekstra tid på, at slå alle default indstillinger fra, så vi ikke ender med en Stasi udgave af Windows.


    Ja, vi endte med at betale næsten 700,- mere end planlagt, men vi fik så også 4gb ram mere med, hvilket heller ikke er helt skidt.


    P.S.
    Hvor er jeg glad for, at min kæreste ikke faldt for det sælgersnak :D (hende beholder jeg sgu)

    Selv bruger jeg Adobe Premiere Pro, men det kan man vist kun få som abonnement løsning, hvilket er fuldstændig tåbeligt.


    Kender nogle stykker der er ret glade for Sony Vegas Pro, men det kender jeg ikke selv til desværre.

    Det giver jo ikke mening ikke at putte RGB ind i ens produkt længere. RGB dioder koster ikke noget, og hvis man ikke kan lide lys, så kan man jo bare slukke for det.
    Desuden giver RGB belysning mulighed for, at ændre farveskemaet efter humør, eller endda få farverne til at ændre sig i forhold til temperatur og lign.
    Jeg er stor fan af RGB, dog bruger jeg sjældent regnbue farver og oftest kun én farve ad gangen.

    Har i forbindelse med studiet mest benyttet mig af Ultimaker 2+ og 3.
    2+ er helt klart den bedre af dem. Det var heller ikke uden udfordringer, og vi oplevede en del gange, at nogle af dem stoppede til eller blev brugt forkert.
    Min studiekammerats Sculpto 3D printer gjorde det i visse tilfælde lige så godt, hvis ikke bedre, end de næsten 20 gange så dyre Ultimakers. Men flotte er de da :P


    Har også brugt en lidt større og mere prof. 3d printer, men den kan jeg desværre ikke huske navnet på.

    Det første der falder mig ind at skrive til dig er, hold dig fra Samsung i dette tilfælde. Ja Samsung er lækker, og har givetvis også en lidt federe byggekvalitet, men det er ikke så meget bedre at det skiller sig ud. De fleste mennesker vil nok ikke engang lægge mærke til det.


    Når vi nu har sparket Samsung af vejen, så kan OnePlus 6 og Huawei P20 Pro helt 100% anbefales, men hver på deres områder.


    Oneplus 6 - fordelen ved denne telefon er, at softwaren er så tæt på stock Android, at du kan forvente hurtige software opdateringer når google udgiver en ny Android version. Telefonen er monster lækker, og jeg har endnu til gode at høre om nogen der er utilfredse. I øvrigt er denne telefon vist nok den billigste af de tre nævnte modeller, hvilket er værd at tage med i overvejelserne. Kameraet er dårligere end P20 Pro, meeeeeeeen det er stadig ret imponerende i forhold til prisen.


    Huawei P20 Pro - fordelen ved denne telefon er helt klar, at du får det bedste smartphone kamera på markedet lige nu, kombineret med et 4000 mAh batteri, i forhold til 3300 mAh på Oneplus. Min kæreste har sådan en, og med hendes nærmest afhængigheds prægede brug, kan telefonen stadig holde strøm i mere end et døgn. Jeg selv har en Huawei Mate 10 Pro, som indeholder samme hardware, men bare har et lidt "dårligere" kamera. Vi kan begge spille Pokémon GO i ca. 5-6 timer, før vores telefoner løber tør for strøm, og den app er om noget en strømsluger.
    Det var så fordelen, og jeg er måske lidt farvet i forhold til dem, fordi vi selv er utroligt glade for vores. Der er dog også en ulempe, og det er softwaren. Huaweis EMUI software er noget for sig, den indeholder en meget agressiv strømstyring, og en hel del bloatware. Strømstyringen kan tilpasses, og bloatwaren kan fjernes, hvis man ønsker dette.


    Rent byggemæssigt, så ligger OP6 og P20 Pro meget tæt op ad hinanden, og begge telefoner er virkelig lækre at have i hånden, også selvom de er giga store :D Fingeraftrykslæseren sidder ved OP6 godt placeret på bagsiden, mens den sidder på forsiden på en P20 Pro og kan på denne model bruges som alternativ til home- og tilbageknap, ved at bruge gestures (kort klik, langt klik, swipe), det er min kæreste blevet ret glad for. Men placeringen af fingeraftrykslæseren deler ofte vandene, så det er meget op til personlige præferencer her.


    Mht. hastighed, så kører OP6 med en Snapdragon 845, mens Huawei bruger en Kirin 970 AI processor. Begge telefoner kommer desuden med 8gb ram. Begge telefoner er udstyret med toppen af poppen inden for hardware, og leverer imponerende ydelse.


    På Tweak.dk redaktionen er der flere der har anskaffet sig OP6, og alle er glade for den.


    Summasumarum eller TL;DR, som det hedder på moderne internetsk er, at jeg vil anbefale dig at købe enten en OP6 eller P20 Pro. Du går ikke galt i byen med nogen af dem, og Samsung står tilbage som den store taber i det her spil, da deres S9+ simpelthen er for dyr og dårlig, i forhold til hvad du kan få for dine penge hos de to andre.


    Begge telefoner har desuden fået 6/6 stjerner på mobilsiden


    Huawei P20 Pro - mobilsiden


    Oneplus 6 - mobilsiden

    Af egen personlig erfaring, så vil jeg sige at jeg elsker min DXRacer D-series stol. Jeg kan uden problemer sidde i den en hel dag uden at få ondt i røven.
    Når det så er sagt, så er deres kundeservice virkelig skod, og jeg har lige fået at vide at jeg skal regne med at skulle vente til juli måned, med at få et nyt sæde, da stellet i mit gamle knækkede. Jeg sendte en mail til dem i december måned. Så ca. 7 måneders ventetid for en reservedel. Det skal også lige siges, at jeg i sin tid købte stolen i en webshop der ikke eksisterer mere, så det besværliggør sagen yderligere.

    Dit system er mere end rigeligt til at kunne trække fin fps i spillet.
    Jeg streamer selv på twitch.tv/teamtweak, og der har jeg netop streamet Far Cry 5. Mit system består af en i7 6700K, GTX 970 og 16gb ram. Jeg har intet overclock, og jeg kører 1920x1080 opløsning med high preset, og der hiver jeg 64 fps i gennemsnit når jeg ikke streamer, og ca. 58 fps når jeg streamer.


    Jeg har prøvet at teste spillet på min kærestes computer også, som har samme grafikkort, men langsommere CPU og ram, og den computer scorer ca. 3-4 fps højere i gennemsnit, hvilket ikke lige giver mening, da begge grafikkort kører med samme clock speed.


    Anyway, min pointe er at spillet ikke er voldsomt krævende, da mit grafikkort kun lige akkurat opfylde recommended requirements, og jeg stadig trækker meget tæt på 60 fps imens jeg streamer. Derudover fandt jeg ud af at spillets fps afhænger næsten udelukkende af grafikkortet, så på det punkt er du dækket mere end rigeligt ind.



    Har du prøvet at pille det capture card ud for at se om det gør en forskel?


    Jeg streamer btw. også med 1080p og 60 fps ved 6000 bitrate med Nvidia NVENC encoder.

    Din streaming opløsning er fuldstændig ligegyldig her. Det var din skærm opløsning på 1920x1080 jeg var ude efter.
    For om du streamer 720p eller 1080p til twitch (via din elgato) er fuldstændig underordnet i dette sammenhæng.


    Nå men siden vi har alle de info vi skal bruge, kan vi måske begynde at kigge på hvad der er galt. Så jeg vil bede dig om at tjekke følgende ting:

    • Har du den nyeste driver fra Nvidia installeret? (391.35)
    • Har du sikret dig, at dit skærmkabel (skal helst være DisplayPort eller DVI) sidder i dit grafikkort og ikke dit bundkort, eller måske endda værre i dit Elgato Capture Card? Hvis du fejlagtigt bruger et HDMI kabel, så smid det til kabelskrot og køb et DisplayPort kabel.
    • Har du sikret dig at din resolution scale er på 1.00 inde i spillet? (højere giver et pænere billede, men også MEGET forringet ydelse)


    Hvis du har tjekket op på disse tre punkter, og du stadig har problemer, så lav en ingame benchmark test og post screenshots af den i denne tråd.


    Hvordan ser dit streaming setup ellers ud? Sidder du på en main maskine og streamer/encoder fra en anden? Eller sidder du blot på én computer der ordner det hele?

    Du bruger egentlig kun et capture card hvis du vil hive dit gameplay fra en pc over til en anden, eller hvis du vil optage dit gameplay fra en konsol over til pc.
    Det er stadig din CPU eller GPU (alt efter indstillinger) der skal encode.
    Med det sagt, så bliver jeg lige nødt til at vide hvilke indstillinger du kører i OBS, altså hvor høj er din bitrate?
    Desuden bliver du nødt til at fortælle os hvilken preset du kører inde i spillet (low, medium, high, ultra), hvilken opløsning du kører med (jeg ved kun at du har et output på 1080p/60fps til twitch), samt om du har pillet ved UI scaling. Og sidst men ikke mindst, hvor "lav" er din fps?

    En Kraken X52 og andre AIO kølere i den størrelsesorden er i bund og grund på niveau med de helt store luftkølere som f.eks. Noctua NH-D14(15).
    Som Mansen også skriver, så afhænger ydelsen af en EKWB køleløsning generelt set af radiatorens størrelse og de monterede blæseres ydelse.
    Så du kan i princippet bruge en EKWB køleblok, men opnå samme dårlige ydelse som en stock køler, hvis du monterer en alt for lille radiator.


    Det hele afhænger af, hvor meget du har tænkt dig at overclocke, og mit umiddelbare bud vil være at din køleløsning er fin nok. No offense, men med de spørgsmål du stiller, lyder det ikke til at du har meget erfaring på området, og det lyder for mig også til, at du har købt dit system (i9 7940x) fordi nogen har fortalt dig at det er det bedste shit, for efterfølgende at udstyre det med en lavpris køleløsning (for en CPU i den klasse).


    Mit råd vil være, at du ikke overclocker voldsomt meget, men holder dig til lidt mindre OC, og så er din X52 fin nok.



    Må jeg spørge dig om hvad du bruger din PC til?

    Om køleren er god nok afhænger jo 100% af hvor meget du har tænkt dig at overclocke. Mængden af varme der skal ledes væk fra din CPU stiger eksponentielt med tilførslen af spænding, hvilket vil sige, at et lille overclock ikke giver meget ekstra varme, og at din køler er god nok. Mens du på et tidspunkt vil møde muren, hvor din køler ikke er god nok mere, selvom du kun øger spændingen meget lidt.
    Hvor meget du kan overclocke afhænger også af, hvor heldig du har været i det såkaldte "silicon lottery", altså hvor god en CPU du har været heldig at få fat i, i forhold til hvor meget overclock du kan hive ud, før den bliver for varm.

    Det er også et rigtig godt headset, men det ville jeg ikke købe brugt, da prisen på et nyt et nyt ofte ligger under 500,-, og derfor ville jeg personligt foretrække et nyt.