Indlæg af Simon Köslich

GTX 1060 6gb (3gb kan også gå) er lige nu kongen af 1080p (1920x1080 opløsning). Så med mindre du har en 1440p eller 4k skærm, så ville jeg ikke købe et GTX 1070 lige nu, da de simpelthen er for dyre (hvis man da kan finde nogen til salg).

Hvis i har adgang til en Nintendo Switch, så kan Snipperclips anbefales.
    Ellers er der også Overcooked, som er blevet udgivet til flere platforme. Det kan godt få pulsen op :D

Der er rigtig mange gode bud derude, og i vidt forskellige prisklasser. Så hvor meget har du tænkt dig at ofre på det?
    Som udgangspunkt kan man sige, at de nogenlunde fornuftige headsets starter ved ca. 500,- hvorimod high-end ligger på ca. 1500,- og opefter.

Tror du ikke du er bedre stillet med en Windows bærbar?

Lige umiddelbart skal du huske at tænke på kompatibilitet med de programmer, som du eventuelt kommer til at skulle anvende.
    En iPad er formentlig aldrig det rigtige valg, da du giver afkald på en masse software, og ikke engang kan installere Windows via bootcamp, hvis det skulle vise sig at Windows er påkrævet. Nu ved jeg ikke hvad "projektlinje" indebærer, men det lyder som om en Windows bærbar ville være et bedre bud.

Spørg eventuelt lærerne på din uddannelse om, hvad de vil anbefale.

Hvis du virkelig er hooked på at det skal være en Mac, så ville jeg personligt vælge en Macbook Air over en iPad.

Har du prøvet at kontakte YouSee? Hvis routeren er fra dem, så er det jo umiddelbart dem der skal yde support på den.

En WD Black vil hjælpe på din load tid i spil. En WD Blue ville føle meget langsomt i spil. Jeg vil personligt selv, vælge en WD Black, hvis du skal had spil på den.

Mener du nu i forhold til RPM eller generelt? Og har du et sted hvor der er noget dokumentation på det?
    For som der blev skrevet længere oppe, så er der vel ikke meget andet forskel på harddiskene end RPM når vi snakker hastighed. (hvis vi desuden lige ser bort fra SSHD, som jeg ikke har tænkt mig at købe).

BarraCuda harddiskene har jeg også gode erfaringer med, men samme har jeg med WD. Jeg har ærligt talt heller ikke oplevet at en harddisk er gået i stykker endnu, og den ældste jeg har siddende i lige nu, har ca. 10 år på bagen og er en Samsung Spinpoint 500gb.

Så mærket er mig lidt underordnet, og kvaliteten tænker jeg er nogenlunde den samme alligevel. Så spørgsmålet er vel også lidt, hvad får jeg ekstra for pengene ved at give næsten dobbelt pris for en WD black?

Hey gutter.
    Jeg står og mangler lagerplads på min computer, så jeg skal ud og have mig en ny harddisk.
    Det er dog et område, som jeg finder lidt forvirrende, så jeg håber i kan hjælpe mig.
    Det jeg skal bruge min harddisk til er lager af diverse filer og lidt spil. Mine primære spil har jeg liggende på en SSD, men SSD lagerplads er lige en tand for dyr.

Jeg har kigget på lidt forskellige harddiske fra WD og Seagate. Jeg synes dog det er lidt svært at finde en oversigt over de præcise fordele og ulemper ved køb af det ene frem for det andet.
    Jeg har altid kørt med 7200 rpm harddiske, da hastighed alligevel betyder lidt for mig, når der skal ligge lidt spil på. Men jeg kan se, at harddiske i langt højere grad kører med 5400 rpm i dag.

Mit spørgsmål er altså, hvad skal jeg kigge efter? Eller er der nogen af jer der kan finde en oversigt over, hvilke fordele og ulemper de enkelte harddiske har her i 2018?

Størrelsen på harddisken regner jeg skal ligge på 2TB i første omgang. En studerendes pengepung tillader nok ikke meget mere, og derfor har prisen også en betydning og bør holdes til 6-700,- +/- det løse.

Jeg skal godt nok venstre klikke, hvorefter jeg kan trykke på "language preferences". Ved ikke lige hvad den hedder på dansk :P Hvem har Windows på dansk nu om stunder... :whistling:

Kunne det være fordi du har skiftet til Windows 10, og du kommer til at trykke "Windows tast + Mellemrum tast" ved en fejl?
    Det sker nemlig af og til for mig ;)

Priserne tror jeg ikke kommer til at falde synderligt meget, primært pga. cryptocurrency mining.
    Valg af grafikkort kommer i høj grad an på, hvor høj en opløsning du kører med. Hvis den skærm du har, er en almindelig 1080p skærm (1920x1080 opløsning), så er et GTX 1070 rigeligt. Hvis du vil ofre lidt mere, så kan man også godt forsvare købet af et GTX 1080. Men jeg vil ikke personligt gå op, og købe et GTX 1080Ti, som koster 3 gange værdien af dit nuværende system, da det virkelig kun kan svare sig, hvis du kører med 1440p eller 4k opløsning.

Med det sagt, så hvis du kan finde et brugt GTX 1080Ti til samme pris som et GTX 1070 eller GTX 1080, så kunne man jo overveje det.

Håber ikke du har planer om at smide den i det system du har listet i din signatur, for det kommer ikke til at fungere ;) :$

Ja, din computer kan godt køre med det hardware jeg anbefaler.
    Nej, jeg mener ikke DDR4, men DDR3 ram. Du skal have en 6000, 7000 eller 8000 serie CPU fra Intel, for at have et system der understøtter DDR4 ram. Så Skylake, Kaby Lake eller Coffee Lake. Eller Ryzen og Threadripper fra AMD.

Som jeg forstår det, så har du 4000,- i hånden, som du kan købe hardware for? Og så resten op til de 7000,- kommer fra dit gamle system som du overvejer at sælge?

Det er muligt at bygge nyt for 7000,-, men du ender med at skulle spare et sted, og det bliver på grafikkortet. Det er også det punkt din nuværende computer halter mest på. Dit GTX 760 har slet ikke kræfter nok til at trække nye spil. I Far Cry 5 vil du f.eks. slet ikke komme op på recommended requirements.
    Din i5 CPU er stadig sin opgave voksen, og dit bundkort kommer heller ikke til at volde problemer. 8gb ram er i teorien rigeligt til spil, og du bør kun opgradere på den front, hvis du har penge til overs efter grafikkort køb.
    (ram er ret dyrt lige nu, men du skal have købt et 2x8gb kit, eller et 2x4gb kit magen til dem du har nu)

TL;DR: Det system du vil kunne bygge for 7000,- kommer til at være nyere, men langt svagere på grafik fronten, end hvis du smider 4000,- til grafikkort og evt. ram efter dit nuværende system.