For mig lyder artiklens indhold noget mærkelig. Hvis man f.eks. er Tele2 abonnenent, har man jo fast forvalg at 1001 på sit abonnement og skal derfor ikke trykke 1001 for at ringe - det er kun tilfældet hvis man f.eks. har abonnement hos TDC og ringer via Tele2.
Hele problemstillingen der gør det svært for alternative tele-udbydere som Telia og Tele 2, består jo endvidere i det de-facto monopol som stadig opretholdes af vores gamle, støvede og meget lidt servicemindede teleudbyder, TDC.
Så længe TDC har ejerskabet over alt det rå kobber og som følge heraf tjener penge på at tele- og datakommunikation uanset hvilken udbyder som kunden vælger, vil dette monopol bestå.
Det er derfor ikke så underligt at de andre leverandører af tele-kommunikation har behov for at få kunderne til både at betale abonnement og benytte deres systemer til samtalerne - når TDC sidder bagved og skummer fløden af hver eneste samtale i Danmark.
Når man tager i betragtning af både Telia og Tele2 faktisk er billigere, hvad angår minuttaksterne end TDC, burde det jo heller ikke være noget problem at overbevise kunderne om det fornuftige i dette.
Jeg er enig i at både Telia og Tele2 kunne være bedre i form af service, men der er da heldigvis intet der slår den ringe service man får hos TDC - igen på grund af deres monopol.
Et par gode eksempeerl på dette er den bevidste chikane fra TDC i forbindelse med overflytning af telefonnummer til andre operatører, der ofte taget månedsvis at implementere og i forbindelse med oprettelse af Bredbånd hos andre udbydere end TDC - Da det er TDC's teknikere der skal installere bredbånd - uanset operatørvalg, gøres mest muligt for at forlænge ventetiden på teknikerbesøg, hvis der vælges andre internetudbydere end TDC
Derfor er det heller ikke imponerende at TDC ikke har tænkt sig at gøre lignende tiltag overfor deres kunder - de tjener jo i forvejen penge på samtlige transaktioner, uanset hvilket teleselskab der benyttes.
Hvad angår El-selskabernes intervention på bredbåndsmarkedet, kan man jo kun sige at det med vandtætte adskillelse mellem forretningsområder jo sikkert er noget af en illusion - der er derfor nok ingen tvivl om at elkunderne kommer til at bære en del af etableringsomkostningerne for elselskabernes bredbånd.
Omvendt må man jo som forbruger sige, at området slet ikke har tilstrækkelig konkurrence og at el-selskabernes indgang på markedet for første gang giver TDC ægte konkurrence, idet el-selskaberne ejere og driver deres eget net til borgerne - akkurat ligesom TDC.
For første gang vil TDC altså ikke kunne prisfastsætte den interne ydelse for datatransporten så konkurrencen minimeres - som det er tilfældet med alle de alternative udbydere af bredbånd idag.