Star Wars Galaxies: An empire divided er nok en af de spil, som har skuffet mig allermest!
Jeg var ovenud lykkelig da det kom i butikkerne, havde forudbestilt det og var næsten klar til at bure mig inde i et helt år!
Spændingerne og forventningerne til spillet var jo meget forståelige. Star Wars universet virkede jo som det ville være den perfekte scenario til et MMORPG spil. Star Wars Galaxies lovede også at det ville være mere end et EverQuest i rummet. Altså ikke endnu et online RPG hvor man ikke skal lave andet end at slå monstre ihjel og stige i lvl, men som også ville tilbyde en masse "spændende" missioner, som ikke var baseret på at slå det ene monster ihjel efter det andet.
Men Star Wars Galaxies blev altså ikke det livsforandrende spil, som mange håbefulde Star Wars fans havde regnet med. Jeg var selv en af dem, og det var jeg også i min gode grund til. Lucasarts havde brugt SÅ mange penge på at udvikle det spil.
Det er bare endnu et spil i mængden, som bare ser bedre ud og har autentiske Star Wars figurer og andre characters + nogle udvidede interface muligheder. I bund og grund ikke et spil, der adskiller sig meget fra de andre MMORPG´s. Der er så også en udvidelse i sigte, og man må jp håbe at det løser noget!
At spille som entertainer eller medic er totalt kedeligt, og teamet bag spillet lovede jo "spændende" missioner og karrierer, som ikke var baseret på at slå ihjel. Det holder ikke. Det er ikke sjovt at spille på blokfløjte i den lokale cantina dag ud dag ind...
Et andet problem efter min mening er; I de fleste MMORPG´s har characters hit points der fortæller hvor meget skade man kan klare inden man dør, mana som fortæller hvor mange spells man kan kaste før man skal oplade sin mana og måske stamina som fortæller hvor lang tid f.eks. kan sprinte eller bruge andre fysiske fixfaxerier.
I Star Wars Galaxies er hver eneste af de tre konventionelle begreber delt ud i tre seperate målere, så man altså lige pludselig ikke skal holde øje med tre målere (Hit points, mana, stamina), men nu skal holde øje med hele 9 målere. Kan ikke helt forklare hvordan alle målerne hænger sammen, men jeg kan prøve med dette eksempel. Hvis en finskytte (Marksman) skal skyde et specielt skud mod en modstander, som vil det tømme en af hans målere på samme måde hvis han bliver bidt af et eller andet dyr i benet... Dvs. jo flere "special abilities" du bruger, jo nærmere kommer du faktisk døden!
Selv om man kan vælge side; rebels vs. empire, så er der ikke en klar kamp mellem de to. Det lægger titlen på spillet ellers op til. SWG: An empire divided!!! Man kan udføre missioner, for de to sider, men alligevel spurgte jeg mig selv da jeg spillede spillet i et stykke tid, hvad er egentlig formålet med dette spil, hvad er det som jeg skal udrette? Ved ikke om det kun er mig?
Men ellers mangler der nogle features som byer, der kan styres og forpagtes af spillerne og så er der stadig ikke køretøjer i spillet. Det skal der i hvert fald rettes op på.
Spillet var en stor skuffelse for mig. Men måske havde jeg også forventet for meget? Så spillet er ikke nødvendigvis en skuffelse, det afhænger nok af hvad man har forventet af spillet. Lucasarts har dog skabt en solid grundmodel til noget, der stadig kan blive kæmpestort, men det kræver mange forbedringer!
Jo, så lige en sidste ting, jeg var langt om længe blevet Jedi, men Jedi´s er meget populære "targets" så jeg blev overfaldet af 20 andre spillere... Mange highlvl bountyhunters, og jeg blev slået ihjel. Men når man er blevet Jedi og man dør, ja så skal man starte forfra. Ens Jedi bliver slettet fra spillet og man skal starte heelt forfra! Det var fandme sur røv!!!
Det her er bare min personlige mening om spillet, men jeg ved, at der er mange, som er blevet vildt skuffet over Star Wars Galaxies, og det er altså blevet en fiasko fra Lucasarts side.
tankabbot