Indlæg af RTM

    hvordan ser dette ud :)


    <<Lang liste af produkter>>


    Det ser fornuftigt ud, bortset fra at de RAM du har fundet er ECC RAM, hvilket din CPU ikke understøtter.
    Et bud på et alternativ kunne være disse RAM: LINK
    De er nogle af de billigste RAM du kan finde i kategorien.


    Hvis ECC RAM er et krav, er der igen en mening i at kigge på AMD platformen, da det burde være understøttet (men det er ikke alle bundkort producenter der skriver det, så det kan anbefales at undersøge det).


    Igen jeg vil gerne understrege at i forhold til dit budget og de krav du har til maskinen, vil du faktisk kunne få en del ud af at vælge en AMD platform.

    Som alt andet på den platform, skal du IKKE regne med nogen opgraderinger overhovedet (måske en i7-3770(k), men det er også det), eftersom Intel indenfor ca. et halvt års tid forventes at lancere en ny platform (også kendt under navnet Haswell) som ikke er bagudkompatibel.


    For normal brug(spil) er dette ofte ikke et problem, eftersom CPUen egentligt ikke betyder så pokkers meget i forhold til grafikkortet, hvilket betyder at man kan klare sig med den CPU og det bundkort man har startet med og nøjes med at skifte grafikkortet en gang eller to. Det vigtigste her er at man ikke køber en for billig CPU og dermed begrænser sig der.


    Til dit brug, tror jeg stadigvæk ikke du skal tænke for meget over det, hvis det virkelig var, kunne du købe en bedre CPU, men ærligt talt tror jeg den du har valgt er fin.

    Okay hvilket bundkort vil du foreslå så :)


    Til en i5-3570(k) ville jeg kigge på noget ala det her: LINK
    Det er ikke det vildeste bundkort og det er heller ikke det billigste.
    Det burde være af fornuftig kvalitet, uden at du skal betale for en milliard forskellige controllers, som du alligevel aldrig kommer til at bruge.


    Bemærk i øvrigt at det er et prisområde snarere end en specifik model.


    I øvrigt en anden ting du måske skal være obs på, er at du ikke kan regne med at netkortet i de billige bundkort er understøttet af det virtualiseringssoftware du vil anevnde (her tænker jeg primært vmware esx(i)), hvis det er et krav, kan du overveje et Intel bundkort (de har ofte Intel netværkscontrollers, som plejer at være understøttet) eller alternativt bare se om du kan leve med det (der findes måske drivere) og ellers købe et netkort(så meget koster de heller ikke).

    Hvis du køber en Intel (og til næsten lige så stor grad AMD), så skal du ikke regne med at kunne opgradere CPU.
    Når du snakker om virtuelle servere osv., så vil det måske være en ide at vælge ikke-k udgaven af den CPU, da den understøtter VT-d (hvilket kan hjælpe på I/O performance for virtuelle servere), eller tage en AMD FX-8350/FX-8320 som understøtter AMDs tilsvarende teknologi IOMMU.


    Derudover syntes jeg bestemt ikke at du skal købe et H61 baseret bundkort, det er ikke beregnet på OC, det understøtter ikke SATA-3 (så din SSD yder ikke optimalt). Generelt syntes jeg i øvrigt at bundkortet er alt for billigt, 350kr er bare for lidt til at få fornuftig kvalitet.


    Anyhow, du er yderst begrænset pga. dit budget, så du kan ikke undgå at blive nødt til at gå på kompromis.
    Jeg ville nok spare grafikkortet og special køler i første omgang (du skal jo alligevel fokusere på studiet :thumbup:) og bruge lidt af de sparede penge på et ordentligt bundkort. Hvis det går helt galt, kan du købe én enkelt 4GB stick RAM indtil du har råd til mere.

    Umiddelbart syntes jeg der bliver lagt alt for meget vægt på FMA3/4 i denne tråd, det kan sikkert hjælpe i visse situationer, men så vidt jeg kan se er det et instruktionssæt til beregning på floating points tal, hvilket begrænser deres anvendelse område.


    Under alle omstændigheder kan man sagtens programmere på en maskine uden de instruktionssæt, så meget kræver Visual Studio/Eclipse/Netbeans osv. slet ikke


    Dnope: Hvis du er sikker på at det giver ekstra performance i disse use cases, så kan du jo meget passende supplere mere nogle kilder der bekræfter hvad du snakker om. Jeg benægter ikke at det kan hjælpe, men jeg tror stadigvæk at du lægger alt for meget vægt på dem.

    Når nu vi brokker os, vil jeg gerne brokke mig over at der ikke er nogen 990fx/990x/970 boards i microatx form faktor.


    Til OP: hvis du kan bruge flere end 8 diske, kunne det så ikke være en ide at smide de diske som "kun" indeholder data over på en seperat filserver/NAS.


    Nu er jeg i øvrigt nysgerrig, hvor stort performance tab er der for Asrock bundkort?
    "Normalt" plejer performance forskel mellem forskellige bundkort producenter at være yderst begrænset, så spørgsmålet er, om du kan leve med at tabe 0.1% i performance?

    Når Windows 8 maskinen er tændt, kan du så se en forskel i de IP-adresser som dine andre maskiner får tildelt(hvor det virker vel og mærke)?
    Den bedste måde at teste dette på er at slukke Win 8 maskinen, genstarte dlink routeren, gå på nettet med anden maskine (for at tjekke at det virker), tjekke IP-adressen, tænde Win 8 maskinen, slukke den bagefter (så internettet ikke virker) og sammenligne ip-adressen.

    Det lyder bestemt ret spøjst.


    Hvilken internet udbyder har du i øvrigt? og hvordan er internet forbindelsen tilsluttet.


    Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre præcist hvordan er denne nye computer tilsluttet netværket, er det til switchen som er forbundet til d-link routeren, eller har du et helt andet setup?


    Ideen bag det med US/UK er dog ikke lovligt..


    Er du sikker på det? jeg mindes at have hørt at det er lovligt, fordi det eneste man bryder er de amerikanske Terms of Service, hvilket ikke i sig selv er ulovligt.
    Teknisk set bryder Netflix reglerne(igen mig bekendt) indgået med deres indholdsudbydere, fordi de ikke holder ikke amerikanske brugere ude.


    Hvis du har nogle kilder til dette, vil jeg gerne se dem, indtil da er jeg skeptisk overfor hvad du nævner.

    Jeg har taget jeres input til mig. Selvom at det er et par måneder ude i fremtiden at jeg bygger min computer så er jeg meget glad for jeres input. Jeg er ny i hele scenen at bygge sin egen pc så det var luksus lige at få noget professionelt input.


    Mange tak drenge! :)
    Mvh Mathias Hansen


    Hvis du først har tænkt dig at købe en computer om et par måneder, syntes jeg helt klar at du skal vende tilbage, når du er ved at være klar.


    Intels næste generation af CPUer er ikke ALT for langt ude, og selvom jeg ikke vil anbefale at vente lige nu, kan situationen sagtens være anderledes når du er klar til at købe. Dette er bare et eksempel, men pointen er at situationen kan være markant anderledes når du er klar :9xo

    Personligt er jeg rigtigt glad for netflix, det skal nok passe at udvalget på den amerikanske og den britiske variant er større, men det kan kun blive bedre herhjemme hvis man støtter dem.


    Hvis andre er utilfredse med udvalget er det egentligt også fint med mig, fordi det kan kun presse Netflix til at gøre udvalget bedre over tid, i håbet om at få flere kunder :clap:


    Tjenesten fungerer i øvrigt generelt rigtigt fint og jeg har ikke haft problemer med at finde noget jeg gider at se.
    Selvom det kunne være fedt hvis der var flere sæsonner til rådighed af visse serier.


    Jeg har i øvrigt også HBO Nordic, som jeg stadigvæk er lidt i tvivl om jeg syntes er pengene værd.
    Det kan være at jeg blivere gladere for den tjeneste, når jeg får snøvlet mig sammen til at fikse min android dongle, så jeg kan installere deres app(som ikke skulle kræve at enheden ikke må være rootet længere).

    Har siddet og kigget lidt på nettet, synes der er mange der anbefaler Samsung SSD frem for Intel.
    Så det kan godt være det bliver Samsung. :)


    Intels 520 SSD er ganske fin, men hvis pengene er til det ville jeg helt klart hellere tage en 840 Pro.
    Årsagen er at 840 Pro er en rigtigt hurtig SSD og burde være hurtigere end Intel 520, du kan eventuelt læse denne anmeldelse af 840 pro hos anandtech: link
    Derudover er Intels 520 et ældre design, som efter min mening generelt ikke er pengene værd sammenlignet med alternativerne derude.


    Både Intel og Samsung har i øvrigt ry for at lave gode stabile SSDer, så jeg tror ikke at du får problemer med nogen af dem.

    I din signatur står der at du har et 7.1 lydkort, skal det forstås om at du har et seperat lydkort eller at det er det som er indbygget i dit bundkort?


    Uanset hvad er det muligt at en driver opdatering kan hjælpe på dit problem, til det indbyggede (Realtek) kan du prøve med en driver direkte fra deres hjemmeside: LINK


    Umiddelbart kunne det være en ide at du forbinder dit anlæg til computeren via et digitalt kabel(dit bundkort har både coax eller toslink tilslutninger), for at slippe for noget knasen.
    Men det forudsætter naturligvis at dit anlæg har en digital tilslutning også.

    Det produkt du har fundet, anvender højst sandsynligt displaylink teknologi, det er smart nok (jeg anvender selv et lignende produkt fra club3d), men det har nu også sine begrænsninger.


    Først og fremmest er det ikke velegnet til spil eller video, men det fungerer fint til kontor programmer, browsere, programmering osv.
    Så svaret må være, at du kan bruge sådan et produkt, men det afhænger af hvad du skal bruge skærmen til.


    De mini computere understøtter ofte ikke hardware video dekodning, hvilket gør at de er rimeligt ubrugelige til xbmc brug.


    Bedst som jeg skriver dette, er der nogen der har gjort det nemt at anvende mx player (og dermed hardware accelleration): LINK
    Jeg tvivler dog på at det virker sammen med en DLNA server, eftersom NFS ikke plejer at virke direkte (NFS drev skal mountes udenfor XBMC, så MX player ser det som en lokal fil).


    Der er både ethernet og wifi i TV'et, men ja, ethernet (kablet) netværk er altid at foretrække.


    Min pointe forholder sig til Android mini pc dongler, ikke det med TVet.

    HEr er et par muligheder:


    En Mini Android PC, hvor du kan installere XBMC og afspille film på dit tv fra en NAS, PC eller andet via Wifi (dit TV kan muligvis det samme)
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=771477


    De mini computere understøtter ofte ikke hardware video dekodning, hvilket gør at de er rimeligt ubrugelige til xbmc brug.
    Jeg har selv et lignende produkt(baseret på samme SoC) og der fungerer XBMC altså ikke særligt godt, det kommer nok til en hvis grad, men jeg vil bestemt ikke anbefale den slags produkter endnu.


    Derudover så døjer donglerne som alt andet, med at wifi ikke er særligt velegnet til video med relativt stor bitrate. Hvorfor det kan være en meget god ide at købe en USB-Ethernet dongle.


    Det er muligt at køre den test fra en USB nøgle, efter min mening er den nemmeste måde ofte at hente et Ubuntu Desktop image og installere det på en USB nøgle ved hjælp af denne guide: LINK


    Jeg vil gerne understrege at jeg ikke nødvendigvis mistænker at dine RAM er sat forkert op, blot at man ikke kan udelukke at der skulle være noget galt, på nuværende stadie.


    Med hensyn til drivere, så er det meget normalt at man skal være obs på at holde dem opdateret (eller i det mindste hvis du oplever problemer).
    Det er ofte ikke nok at køre opdater driver via enhedshåndteringen, da de drivere der findes der ofte ikke bliver opdateret jævnligt, deres formål er at det bare skal virke for de fleste(hvilket ikke nødvendigvis garanterer at det virker som det skal i spil osv.).


    Min anbefaling er at du henter de nyeste drivere fra producenterne af de komponenter der sidder i din computer.
    Det primære her er driveren til dit grafikkort, som kan hentes fra AMDs hjemmeside: LINK


    Med hensyn til at det kan være grafikkortet, så kan jeg ikke udelukke det, men primært fordi jeg ikke har nok oplysninger til at give et præcist svar.
    Umiddelbart ville jeg dog nok kigge på ting som varme for grafikkortet (hvis det bliver for varmt kan det lave regnefejl, hvilket kan give problemer), her kan du eventuelt prøve at køre et program som GPU-Z. Du kan prøve at måle temperaturen for grafikkortet imens du spiller, dernæst skal du prøve at google hvad normal temperaturen er for sådan et grafikkort, hvis det ligger over normalen har du muligvis fundet årsagen.