stationær pc til programmering m.m.

  • Umiddelbart syntes jeg der bliver lagt alt for meget vægt på FMA3/4 i denne tråd, det kan sikkert hjælpe i visse situationer, men så vidt jeg kan se er det et instruktionssæt til beregning på floating points tal, hvilket begrænser deres anvendelse område.


    Under alle omstændigheder kan man sagtens programmere på en maskine uden de instruktionssæt, så meget kræver Visual Studio/Eclipse/Netbeans osv. slet ikke


    Dnope: Hvis du er sikker på at det giver ekstra performance i disse use cases, så kan du jo meget passende supplere mere nogle kilder der bekræfter hvad du snakker om. Jeg benægter ikke at det kan hjælpe, men jeg tror stadigvæk at du lægger alt for meget vægt på dem.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Må indrømme at jeg er glad for Intel. Og vil gerne have en pc der er gode opgraderingsegnethed muligheder i.
    Til at starte med er det ren studie programmering samt virtuelle servers. Måske et spil i ny og næ. Eneste krav er at der skal kunne tilsluttes 2 skærme til og så må den gerne være lidt hurtig. Det kan en ssd klare godt også :)
    Så vil gerne have en lille gamer kan man godt sige.

  • Hvis du køber en Intel (og til næsten lige så stor grad AMD), så skal du ikke regne med at kunne opgradere CPU.
    Når du snakker om virtuelle servere osv., så vil det måske være en ide at vælge ikke-k udgaven af den CPU, da den understøtter VT-d (hvilket kan hjælpe på I/O performance for virtuelle servere), eller tage en AMD FX-8350/FX-8320 som understøtter AMDs tilsvarende teknologi IOMMU.


    Derudover syntes jeg bestemt ikke at du skal købe et H61 baseret bundkort, det er ikke beregnet på OC, det understøtter ikke SATA-3 (så din SSD yder ikke optimalt). Generelt syntes jeg i øvrigt at bundkortet er alt for billigt, 350kr er bare for lidt til at få fornuftig kvalitet.


    Anyhow, du er yderst begrænset pga. dit budget, så du kan ikke undgå at blive nødt til at gå på kompromis.
    Jeg ville nok spare grafikkortet og special køler i første omgang (du skal jo alligevel fokusere på studiet :thumbup:) og bruge lidt af de sparede penge på et ordentligt bundkort. Hvis det går helt galt, kan du købe én enkelt 4GB stick RAM indtil du har råd til mere.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay hvilket bundkort vil du foreslå så :)


    Til en i5-3570(k) ville jeg kigge på noget ala det her: LINK
    Det er ikke det vildeste bundkort og det er heller ikke det billigste.
    Det burde være af fornuftig kvalitet, uden at du skal betale for en milliard forskellige controllers, som du alligevel aldrig kommer til at bruge.


    Bemærk i øvrigt at det er et prisområde snarere end en specifik model.


    I øvrigt en anden ting du måske skal være obs på, er at du ikke kan regne med at netkortet i de billige bundkort er understøttet af det virtualiseringssoftware du vil anevnde (her tænker jeg primært vmware esx(i)), hvis det er et krav, kan du overveje et Intel bundkort (de har ofte Intel netværkscontrollers, som plejer at være understøttet) eller alternativt bare se om du kan leve med det (der findes måske drivere) og ellers købe et netkort(så meget koster de heller ikke).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • hvordan ser dette ud :)



    1x Intel Core i5-3570K 3.4GHz LGA1155 Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=606145


    1x MSI Z77A-G45 - Bundkort - ATX - LGA1155 Socket - USB 3.0 Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=913639


    1x Cooler Master Elite 430 - Miditower - ATX - ingen strømforsyning ( ATX / PS/2 ) Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=557832


    1x Corsair Builder Series CX600 V2 - Strømforsyning ( intern ) Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=584411


    1x Kingston ValueRAM - Hukommelse - 8 GB - DIMM 240-pin - DDR3 Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=604890


    1x Cooler Master Hyper TX 3 - Processor-køler - ( Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket 1156, Socket AM2, Socket 1366, Socket AM3, Socket 1155 ) Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=716470

  • Som alt andet på den platform, skal du IKKE regne med nogen opgraderinger overhovedet (måske en i7-3770(k), men det er også det), eftersom Intel indenfor ca. et halvt års tid forventes at lancere en ny platform (også kendt under navnet Haswell) som ikke er bagudkompatibel.


    For normal brug(spil) er dette ofte ikke et problem, eftersom CPUen egentligt ikke betyder så pokkers meget i forhold til grafikkortet, hvilket betyder at man kan klare sig med den CPU og det bundkort man har startet med og nøjes med at skifte grafikkortet en gang eller to. Det vigtigste her er at man ikke køber en for billig CPU og dermed begrænser sig der.


    Til dit brug, tror jeg stadigvæk ikke du skal tænke for meget over det, hvis det virkelig var, kunne du købe en bedre CPU, men ærligt talt tror jeg den du har valgt er fin.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • hvordan ser dette ud :)


    <<Lang liste af produkter>>


    Det ser fornuftigt ud, bortset fra at de RAM du har fundet er ECC RAM, hvilket din CPU ikke understøtter.
    Et bud på et alternativ kunne være disse RAM: LINK
    De er nogle af de billigste RAM du kan finde i kategorien.


    Hvis ECC RAM er et krav, er der igen en mening i at kigge på AMD platformen, da det burde være understøttet (men det er ikke alle bundkort producenter der skriver det, så det kan anbefales at undersøge det).


    Igen jeg vil gerne understrege at i forhold til dit budget og de krav du har til maskinen, vil du faktisk kunne få en del ud af at vælge en AMD platform.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay super, tak for hjælpen.
    Et grafikkort vil ikke blive nødvendigt?


    Den grafikkerne som er integreret i CPUen på i5-3570(K), er fint tilstrækkelig til programmering, til spil bliver du nok nødt til at købe et grafikkort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay kan være jeg skulle vælge et billigere bundkort og købe et grafikkort hvis jeg alligevel skal købe nyt bundkort og cpu om et halvt år :)


    Hvis du alligevel skal købe nyt bundkort og CPU om et halvt år, syntes jeg ærligt talt ikke at du skal købe noget nu :whistling:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • ve247h


    Personligt foretrækker jeg 16:10 skærme, men eftersom du allerede har en 16:9 skærm, ville jeg nok nøjes med at købe en tilsvarende.


    Hvis jeg stod og skulle købe nye skærme, ville jeg købe Dell U2412M: LINK eller hvis pengene var til det en U2713HM.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Umiddelbart syntes jeg der bliver lagt alt for meget vægt på FMA3/4 i denne tråd, det kan sikkert hjælpe i visse situationer, men så vidt jeg kan se er det et instruktionssæt til beregning på floating points tal, hvilket begrænser deres anvendelse område.


    Under alle omstændigheder kan man sagtens programmere på en maskine uden de instruktionssæt, så meget kræver Visual Studio/Eclipse/Netbeans osv. slet ikke


    Dnope: Hvis du er sikker på at det giver ekstra performance i disse use cases, så kan du jo meget passende supplere mere nogle kilder der bekræfter hvad du snakker om. Jeg benægter ikke at det kan hjælpe, men jeg tror stadigvæk at du lægger alt for meget vægt på dem.


    Alle funktioner i en CPU/FPU/APU er til specifikke situationer/funktioner, og samlet bliver det hele til en enhed, det samme gælder SSE1 osv. Alle CPU funktioner er specifikke, og virker kun inden for et begrænset område, så jeg er af den overbevisning, at du er ude på et sidespor der.


    SSE bliver regnet som en værdifuld funktion i en CPU i dag, SSE1 giver typisk maximalt 10% ydelse, med FMA3/FMA4 kan du hive mere 'max.' ydelse ud.: http://www.donanimhaber.com/is…esmi-test-sonuclari_7.htm


    Ville du købe en CPU uden SSE1 til at programmere med!? Nej vel - Derfor er det i mine øjne 'dumt' at købe en CPU uden FMA3 til at programmere med.


    Som du kan se er det ikke uden grund Intel får FMA3 midt i 2013(Intel har været meget hurtige med at få FMA3, de må ha' bruge MANGE penge på at udvikle det så hurtigt, eller ha' købt rettighederne til at bruge AMD's udvikling i deres egen CPU'er) - Hvad man kan bruge det til, aner jeg ikke... Det finder programmørene ud af, ikke mig - Men jeg tillader mig at vurdere det vigtigt at ha' for en programmør, og vi ved det kan give meget ydelse - Mere end SSE f.eks. Alene det faktum at Intel satser så stort på at få det i deres CPU'er, det burde fortælle noget om at det er en 'lækker' funktion:)


    Derfor er jeg af den overbevisning, at trådstarter vil få meget mere ud af en AMD, oven i det vil han få et bedre 'onboard' grafikkort, som også giver bedre muligheder inden for programmering.


    Som sagt, hvis det skal være Intel - Så vent til Intel har FMA3.


    Hvis du er uenig i, at FMA3/FMA4 er lige så vigtigt som SSE1 funktionen - Så må du meget gerne begrunde.




    mvh.

  • Jeg tillader mig at undlade at citere noget, så disse diskussioner ikke bliver gigantiske.


    Jeg er bestemt ikke ude på et sidespor, hvis en applikation bruger 90% af tiden på at beregne heltal og de resterende 10% på floating point beregninger, er det begrænset(teoretisk op til men ikke inklusiv 10%) hvor meget ekstra performance man kan få ud af at optimere på floating point beregninger.


    Når man programmerer, betyder det strengt taget ikke så meget om den CPU man gør det på understøtter en given instruktion eller ej.
    Et eksempel er at programmering af programmer som skal køre på ARM maskiner(her snakker jeg IKKE om mobil apps som ofte bliver skrevet i sprog som skal fortolkes eller lignende), bliver generelt altid udført på x86(intel/amd) maskiner, compileren som konverterer kildekode til en binær fil, er jo alligevel ligeglad, den skal ikke eksekvere programmet.


    Bemærk i øvrigt at for langt de fleste programmører kommer de alligevel ikke til at rode med de individuelle instruktioner i assembly/binær, det bliver håndteret af compileren.


    Jeg benægter ikke at FMA3/4 kan hjælpe og i visse tilfælde(som det du linker til) endda rigtigt meget, men det er igen noget som skal vægtes generelt sammen med alt muligt andet, Intel har en masse andre punkter hvor deres produkter performer bedre, så i sidste ende er det en helhedsvurdering, som man må basere på de applikationer man skal bruge.
    Det er naturligvis ikke nemt, når det er svært at vide præcist hvor meget den generelle forbedring vil være.


    I sidste ende er programmering slet ikke så krævende som der bliver lagt op til, jeg kender flere som har klaret sig med langsomme Atom netbooks.
    Dermed ikke sagt at det kan anbefales, men det kan lade sig gøre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.